A COVID-19 betegek többsége saját bevallása szerint szaglási és ízlelési zavarokkal küzd, így ezek a betegség leggyakoribb tünetei közé tartoznak, és leggyakrabban a szájüreget érintik. Olaszországi kutatók azonban azt találták, hogy a tünetek megjelenése után három hónappal a hipogeusia előfordulási gyakorisága jelentősen alacsonyabb lehet, mint azt az önbevallás mutatja.

Egy keresztmetszeti vizsgálatban a Trieszti Egyetem kutatói 105 COVID-19-túlélőt vizsgáltak, akik közül mindegyiküknél önbevallásuk szerint károsodott az ízérzékelés, és szinte mindegyikük (94,3%) szaglása károsodott a COVID-19 fertőzés miatt. A betegek túlnyomó többsége (98,1%) enyhén tünetmentes betegségből gyógyult ki, és nem volt nyoma tüdőgyulladásnak. A kutatók pszichofizikai és pszichológiai vizsgálatokat végeztek a résztvevőkön, és megállapították, hogy a hipogeusziát kevesebb mint felüknél (41,9%) tudták igazolni. Ez az arány 28,6%-ra csökkent, miután az eredményeket kiigazították a résztvevők életkorával.

A kutatók szerint az önbevalláson alapuló hipogeusia a szaglási zavarok következménye lehet. Megállapították: “[Valóban] vizsgálatunk azt találta, hogy még akkor is, amikor kifejezetten az alapvető ízekre kérdeztek rá, a megváltozott ízérzékelésről önbevallásuk szerint beszámoló betegek több mint fele normális ízérzékelési funkciót mutatott, míg a legtöbbjüknél szaglószervi károsodás állt fenn”.

A kutatók azt írták: “[Ez] a pszichofizikai vizsgálat feltárja az önbevallás szerinti ízlelési zavar túlbecslését, és támogatja a validált pszichofizikai tesztek használatát a kemoszenzoros diszfunkció terhelésének becslésére a hosszú távú COVID-19-ben szenvedő embereknél”.

A kutatók szerint, bár a megerősített hipogeusziás esetek száma alacsonyabb lehet, mint azt az önbevallás mutatja, az állapotot eddig nagyrészt figyelmen kívül hagyták. “Míg a szaglás tréning segíthet az előbbi csoportnak, az ízleléskárosodásban szenvedők esetében további stratégiákra lehet szükség” – írták.

A tanulmány, melynek címe: “Comprehensive chemosensory psychophysical evaluation of self-reported gustatory dysfunction in patients with long-term COVID-19: A cross-sectional study”, a JAMA Otolaryngology-Head and Neck Surgery című szaklap 2022. január 6-i online számában jelent meg.