Az elmúlt néhány évben nagy érdeklődéssel figyeltem a fogászati praxisok terén történő változásokat, melyeket elsősorban a jogszabályi változások hívtak életre, másodsorban pedig a páciensek igényeinek nagyfokú változása indukált. A változások eredményeként egyre több, magas színvonalon kialakított, professzionális szolgáltatást nyújtó, több székes rendelő jött létre, s ugyanezen folyamat ellentételeként számos, 20 -30 éve működő, egy-két székes rendelő szűnt meg. Mint minden más területen, itt is megállapítható, hogy ez egy teljesen természetes átalakulási folyamat. Az újonnan alakult rendelők kapcsán számtalan újításnak lehettünk szemtanúi, mint pl. a páciens-nyilvántartó programok bevezetése, a beleegyező nyilatkozatok használata, a dolgozók jogviszonyának és feladatkörének a tisztázása, és természetesen a lehető legkorszerűbb eszközök – anyagok – eljárások alkalmazása. Mindezekkel az volt a cél, hogy a korábbiakhoz viszonyítva sokkal magasabb színvonalon tudják kiszolgálni a pácienseket.

A töretlen fejlődés érdekében minden praxisnak kiemelten kellene kezelnie egy-egy nagyon fontos szakterületet.

Ez biztosítja a fejlődéshez szükséges anyagi erőforrást, és – adott esetben – a rendkívüli helyzetben való talpon maradást is.

A velem együtt dolgozó praxisoknak nem győzöm eléggé hangsúlyozni, hogy ennek a szempontnak az elsők között kell lennie egy új praxis tervezésénél, illetve a működésük során is. A magánrendelők esetében ideig – óráig hátrébb lehet sorolni ezt, de hosszú távon mindez megbosszulja magát. Legjobb példa erre a közelmúltban átélt járványügyi probléma miatt kialakult helyzet. Azok a rendelők, ahol megfelelő pénzügyi magatartást követtek, az elmúlt 3 hónapot, ha nem is egyszerűen, de átvészelték. Ki tudták fizetni a béreket és járulékokat, nem kellett elküldeniük a kemény munkával megszerzett és betanított kollégákat. Ki tudták fizetni az eszközök aktuális törlesztő részletét, melyek elengedhetetlenek a járvány utáni időszakban a mihamarabbi zavartalan működés visszaállításához. Ki tudták gond nélkül fizetni a rendelő bérleti díját, megtartva ezzel azt a helyet, ahová jelentős összegeket invesztáltak annak érdekében, hogy prémium-szolgáltatást tudjanak nyújtani. Talán ezeket a szempontokat eddig nem is vették figyelembe a praxisok vezetői vagy tulajdonosai. Hiába tűnik mindez oly egyszerűnek, a tapasztalataim alapján azt kell mondanom, hogy a praxisok mindösszesen 10-15%-a követi ezt a pénzügyi magatartást.

Mit is jelent ez pontosan? A válasz nagyon egyszerű, a praxis vezetőjének naprakész információja van a praxis teljes pénzügyi helyzetét illetően. Ha valaki pl. megkérdezné, hogy 2019. 11. hónapban mennyi volt a rendelő anyagköltsége, technikai díjainak összessége, irodai eszközökre vagy a tisztítószerekre költött összege, akkor erre meg tudja adni a választ kb. 3,5 percen belül. Természetesen arra is tudja a választ, hogy mennyi volt a teljes bevétele, ezáltal az eredménye.

Biztos vagyok abban, hogy sokan nem tudják erre megadni a választ sem 3,5 percen, sem 3,5 órán belül, véleményem szerint a praxisok kb. 85-90%-a.

Tisztában vagyok azzal, hogy most az újra indulás nehézségeivel, az EESZT-vel és a számlázás bevezetésével jelentős adminisztrációs teher hárul valamennyi praxisra, viszont éppen a járvány miatt kialakult helyzet során minden praxis vezetőjének és tulajdonosának rá kellene ébrednie ennek a jelentőségére.

Természetesen, mint minden új rendszer kialakítása, ez is időt és energiát igényel, melyet azonban nem lehet megspórolni.  Ezt követően viszont egy olyan napra kész információt adhat a vezető számára, melynek segítségével észszerű, racionális gazdálkodást folytathat, belekezdhet új fejlesztésekbe, és kellő tartalékot képezhet előre nem várt helyzet megoldásához. Mindez megfizethetetlen, főleg ha azt vesszük figyelembe, hogy egy komoly lemondások árán, éveken keresztül épített praxis veszhet el a „süllyesztőben” – akár néhány hónap alatt.

A rendszer kialakításánál van még egy elkerülhetetlen dolog, minden esetben javasolt egy szakember segítségét igénybe venni. Hosszú évek óta tapasztalom, hogy a praxisok vezetői igyekeznek mindent maguk elintézni, gondolván, hogy ezzel jelentős mennyiségű költséget spórolnak meg. A gyakorlat azonban többnyire azt mutatja, hogy a ráfordított idő függvényében, illetve a kialakított rendszer pontosságát és használhatóságát illetően, messzemenőkig ráfizetéses ez a „majd magam megoldom” eljárás. 

A rendszer megtervezésénél és kialakításánál első lépésként tehát egy hozzáértő szakembert kell kiválasztani. Ennek során figyelembe kell venni, hogy ezzel a személlyel olyan bizalmas információkat is meg kell osztanunk a későbbiek folyamán, mint a teljes pénzügyi állományunk, adataink, és ezt mindkét félnek megfelelően tudnia kell kezelni. Az elején kellő időt kell fordítani a feladatra, hiszen a végleges rendszer e munkafolyamat kapcsán fog kikristályosodni és megszületni. Ha a pénzügyi szakértő nem kap meg minden információt részletesen, akkor az olyan „elcsúszást” okozhat, mely nem a valós pénzügyi helyzetet mutatja majd.

Biztos vagyok abban, hogy a Covid-19 okozta kényszerpihenő alatt sok praxisvezetőnek volt ideje gondolkodni a rendelő fejlesztésével összefüggésben. Természetes, hogy ezeknek a fejlesztési terveknek a jelentős része szakmai jellegű, és most jutott idő a legkülönbözőbb nemzetközi tanulmányok elolvasására, szakmai videók megtekintésére, melyeket hónapok óta, vagy akár már régebben terveztek. Egyértelmű, hogy ez az elsődleges feladat és szempont egy praxisvezetőnél, akiknek jelentős része egyben a vezető orvos is. Mindezek ismerete mellett ismételten szeretném felhívni az érintettek figyelmét arra, hogy a jövőbeni, tudatos pénzügyi tervezés elengedhetetlen, ha egy fejlődő praxis kialakítása és hosszú távú, zökkenőmentes üzemeltetése a cél.

Érthető, hogy jelen pillanatban minden praxis a jogszabályi előírásoknak igyekszik megfelelni, és elsődleges feladatként most az EESZT bevezetését és a számlázó program mielőbbi alkalmazását igyekszik bevezetni.

Mindezeket követően viszont fontos elkezdeni a fent említett rendszer kialakítását annak érdekében, hogy a 2021-es év már így indulhasson, teljes képet mutasson, és a jövő év gördülékeny működésének pénzügyi alapjait a jelenben teremtsük meg!

Korpai Erika
Praxismenedzser

Ossza meg véleményét!

A DENTAL.HU a fogászati szakma portálja.

Az Ön véleménye, hozzászólása, aktivitása legalább olyan fontos, mint a cikk, amit elolvasott. Ossza meg a cikket ismerőseivel vagy szóljon hozzá, mondja el véleményét a Facebook oldalunkon.