Az orvos célja az, hogy egészséges és harmonikus mosolyt biztosítson a páciensnek. Ennek érdekében fontos megérteni és teljesíteni a feladat eléréséhez szükséges tényezőket. Ez különösen akkor igaz, ha az orvos direkt helyreállítást végez, mint például a kompozithéjak esetében. Mivel a fogászati anyagok különböző fizikai tulajdonságokkal rendelkeznek a természetes fogakhoz képest, a cél az, hogy utánozzák a természetet. A sikeres „bio-mimikrihez” négy elem szükséges: arány, forma, textúra és szín.

A bio-mimikri elemei

Arány
A természeti szépség számos aspektusa az „aranymetszés” elvének tulajdonítható. Ez megfigyelhető a kagyló héjában, a
napraforgóban és még a Fibonacci számsorban is. Ez az arány a testen belül 0,6: 1,0: 1,6. A fogászatban az aranymetszést Levin alkalmazta, a szemfog, a kismetsző és nagymetsző fogak szélességének arányaira: 0,6: 1,0: 1,61 (1. ábra). Annak ellenére, hogy sok olyan mosoly van, amely nem illeszkedik az aranymetszés pontos határaihoz, minden bizonnyal kiindulópontként szolgál az átfogó mosolyfejlesztésekhez, jellemzően az interdiszciplináris teljes szájüregi helyreállításokhoz. A ma elérhető digitális mosolytervezési szoftverek közül sok az aranymetszés arányain alapul.

Forma
Amennyiben az arányosság elvének van némi változatossága, akkor a mosolytervezés egy résztvevője közel állandó. Ami a formát illeti, a középső metszőket ikreknek kell tekinteni, pontosabban egymás tükörképének, ami kétoldalú szimmetriát teremt. Minél közelebb van valami a középvonalhoz, annál fontosabb a kétoldalú szimmetria. Az aszimmetria nem tekinthető vonzónak, vagy ami még rosszabb, patológia vagy betegség jele. A 2. ábra az aszimmetrikus középső metszők miatt mutat nem vonzó mosolyt. Ahogy a középvonalról haladunk hátrafelé, a szimmetria iránti igény kevésbé válik szükségessé, így az oldalsó metszők vagy szemfogak kis különbségei kevésbé befolyásolják az általános mosolyt.

Textúra
A fogak textúrájának változatossága létezik a természetben is. Jellemzően az újonnan előtört vagy nem kopott fogaknak van
egy olyan felülete, amelyet kifejezett vízszintes imbrikációs vonalak jellemeznek. Ez egy diffúz fényvisszaverődést eredményez, amelyet „durva textúrának” neveznek (3. ábra). Idővel vagy felgyorsult kopással a fog egy sima textúrát alakít ki, amelyre töretlen fényvisszaverődés jellemző (4.

Szín
A természetben a fogak ritkán monokromatikusak. A cervikális résztől az incizális élig terjedő színváltozás leginkább az incizális élen található. A színnek három aspektusa van, amelyek befolyásolják a végső kívánt eredményt, ez az árnyalat, a világosság és az intenzitás. Az árnyalat felelős a szín kiválasztásáért, például zöld, kék vagy piros. Mivel a fogak árnyalatukban kis változatossággal rendelkeznek, ez a legkevésbé befolyásoló tényező. Az intenzitás vagy a színtelítettség könnyen
megfigyelhető polarizált szűrővel (5. ábra). A világosság, amely a szürkeárnyalat mértéke, fekete-fehér fotón figyelhető meg (6. ábra).

Esettanulmány

Egy 42 éves, jó egészségi állapotú nő jelentkezett a klinikánkon, általános mosolyának javítása miatt (7. ábra). Teljes körű vizsgálatot végeztünk, beleértve a röntgenfelvételeket és a parodontális kiértékelést is. Kórtörténetében a középső metszőket trauma érte, amelyeket többszörösen kompozittöméssel javítottak. A 2.1. fogon lévő IV. osztályú tömés meziális részén törés volt megfigyelhető, továbbá a maradék fogszerkezethez viszonyítva színbeli eltérés is volt. Ezenkívül aszimmetriát észleltünk a középső metszőfogak között.

Az arányok, a forma, a szín és a textúra megfelelő értékeléséhez teljes fényképsorozatot készítettünk. A mosoly értékelésekor
nemcsak a középső metszők közötti aszimmetriát vehetjük észre, hanem a 1.2 fog a többi metszőfogakhoz viszonyítva
palatinálisabban helyezkedik el. Úgy döntöttünk, hogy a # 1.2-től a # 2.1-es fogakig mock-up-ot készítünk.

A direkt intraorális mock-up-ot lejárt szavatosságú kompozit tömőanyagból készítettük el, amelynek a színe nagyjából egyezett a kívánt végső árnyalattal. Amikor felhelyeztük a kompozitanyagot mock-up-nak, a fogakat már leszárítottuk, de nem voltak se lesavazva, se bondozva, és a forma kialakításához durva csiszolókorongot használtunk. Az okklúziót beállítottuk, és amikor a páciens elégedett volt az általános kinézettel, akkor kézi keverésű polvvinyl-sziloxán (PVS) sablont készítettünk, ami majd iránymutatásként szolgál a direkt kompozit felépítéshez. Fényképeket készítettünk a mock-up-ról is a szájban (8. ábra).

Az intraorális direkt mock-up-nak számos előnye van a hagyományos technikához képest, mint amikor lenyomatot veszünk, és annak alapján készül el a viaszmodell. Az intraorális technika első előnye az, hogy időt tudunk spórolni azzal, hogy nem szükséges a modellt kiönteni, vagy az esetet laboratóriumba küldeni. További haszna, hogy az okklúzió azonnal beállítható a páciens saját harapása alapján, és a páciensnek lehetősége van azonnal értékelni az esztétikai változást. Mivel a mock-up nem ragasztott, ezért könnyen eltávolítható a fogakról, többnyire egy darabban.

A kezelés napján a pácienst elérzéstelenítettük, a kezelendő fogak szulkuszába kis üreges, sodort fonalat helyeztünk be. Minden fennálló szuvasodást és tömést eltávolítottunk. Ezután a „total etching” protokollt követtük, a fogra fokozatosan felhelyeztük a rétegeket a palatinális irányból kezdve a bukkális irányig, a PVS sablont iránymutatásként felhasználva. Az első palatinális réteget megerősítésként félig transzlucens mikrohibrid kompozittal építettük fel (MWO Renamel Microhybrid, Cosmedent). Hogy segítsük a törésvonalak elfedését, mikrohibrid dentin árnyalatot, festékeket és opákereket (Creativ Color, Cosmedent) használtunk (9. ábra).

Az utolsó réteghez mikrofiller kompozitot (Renamel Microfilled, Cosmedent) választottunk a magas fényre polírozhatóság megtartása érdekében.

Miután az utolsó réteget polimerizáltuk, lépéseket tettünk annak érdekében, hogy az elért szimmetriát biztosítsuk. A vizualizáció elősegítésének érdekében egy hegyes ceruzát használtunk, hogy bejelöljük az incizális és bukkális vonalakat
(10. ábra). A ceruzajelölések segítenek az anatómiai tájékozódás könnyebb megfigyelésében.

Operációs mikroszkóp alatt a durvától az extra finom korongok használatáig – fokozatos polírozási technikát alkalmaztunk. A
magas fényt filckorong (Flex-buff, Cosmedent) és finom alumínium-oxid polírozópaszta (Enamelize, Cosmedent) használatával értük el (11. ábra). A 12. ábra mutatja a végső eredményt, a kiszáradt fogakkal.

Következtetés

Amikor rögzített fogpótlási kezelést végez a fogorvos, rá van utalva a fogtechnikai laborra a harmonikus mosoly kialakításában. Azonban a helyzet megváltozik, amikor a fogorvos direkt végzi el a végleges restaurációt, különösen, ha kompozitanyagokat használ. A fogorvos egyben fogtechnikusként és művészként is szerepel. A POWERlooking mosolytervezés négy elemének megfelelő alkalmazásával sikeres eredményt érhetünk el, kiszámítható módon.

Dr. Arthur Volker

Ossza meg véleményét!

A DENTAL.HU a fogászati szakma portálja.

Az Ön véleménye, hozzászólása, aktivitása legalább olyan fontos, mint a cikk, amit elolvasott. Ossza meg a cikket ismerőseivel vagy szóljon hozzá, mondja el véleményét a Facebook oldalunkon.