Craig Harder (DDS) egy 19 éves nő orális patológiai esetét mutatja be; a páciens panaszai közt volt duzzanat és fájdalom a jobb alsó mandibuláris területen, valamint éles fájdalom a nyelv alatt.

Meghatározás és etiológia

A sialolithiasis a nyálkő képződésének patológiás állapota, mely a nyálmirigy gyulladását és duzzanatát okozza. Leggyakrabban a submandibularis nyálmirigyben és a Wharton-csatorna papillájában jelentkezik. A gl. submandibularis általában sűrűbb, mucinban gazdag nyálat termel egy kivezető csatorna segítségével, mely baktériumokkal könnyen megfertőződik. A betegség leggyakrabban a 30–60 éves férfiakat érinti, dohányosoknál nagyobb az előfordulás kockázata.

Kőképződés

A calculusok vagy sialolitok egy baktériumtelepből alakulnak ki és szervetlen anyagok (kalcium-karbonátok és kalcium-foszfátok) rétegeinek lerakódásával növekednek. A kövek növekedésükkel megakadályozzák a nyál mirigy-kivezető csatornán való továbbhaladását, ami a mirigy duzzanatát eredményezi.

Korai stádiumú betegség esetén a kezelések általában antibiotikumokat és sialalogokat, például pilocarpint vagy akár egyszerű citromos cukorkát jelentenek – ilyen a címben említett Lemonheads is. A sialolithiasis előrehaladott esetei elég fájdalmasak – mind a duzzadt mirigytől, mind pedig a fűrész-szélű calculusoktól, melyek megpróbálnak a mirigy-
kivezető csatornába jutni. Ilyen szituációkban műtéti beavatkozásra lehet szükség.

1. ábra: betegbemutatás

Esettanulmány és klinikai vizsgálat

Egy 19 éves nő a klinikánkba érkezett: panaszai duzzanat, valamint a jobb alsó mandibuláris terület és a nyelv alatti éles fájdalom voltak.

A vizsgálat duzzadt jobb submandibularis mirigyet, szignifikánsan megnövekedett Wharton-csatorna papillát, valamint a csatorna belsejében egy körülbelül 4 mm széles calculust tárt fel (1. és 2. ábra).

2. ábra: Duzzadt jobb submandibularis mirigy és a Wharton-csatorna megnagyobbodott papillája

A beteg kórtörténete

A kórtörténet jelentős volt – leginkább a cisztás fibrózis (CF) miatt. Általában véve a CF a beteg összes biológiai csatornarendszerét befolyásolja, főképp azáltal, hogy lassítja a csatornák motilitását – ez nagyobb kockázatot is jelent a sialolithiasis kialakulásának. A most tárgyalt eset a nő harmadik, kevésbé szignifikáns tüneteket mutató beteg állapota volt.

Differenciáldiagnosztika

A differenciáldiagnosztika – elkülönítendő esetek:
• A submandibularis mirigy akut gyulladása
• Neoplasztikus okok, például a csatorna papillomaja, pleomorph adenoma vagy adenoid cysticus carcinoma
• Autoimmun betegségek, például a Sjögren- szindróma vagy lupus

Kezelés

A beteg 500 mg-os amoxicillin kúrát és Lemonheads cukorkát kapott, megnövelte napi vízfogyasztását és megpróbáltuk “masszírozni” a Wharton-vezetéket az elzáródás területén
– a mozgás elősegítése érdekében. Az egy héttel későbbi az újraértékelésen kevés javulást láttunk, ugyanakkor a kezdeti csatorna-blokk már elmúlt. A beteget egy orr-fül-gégészhez
referáltuk, Joseph C. Sniezek-hez, MD-hez – további értékelésre.

Diagnózis és műtét

Dr. Sniezek ultrahangvizsgálat segítségével megerősítette a sialolithiasis diagnózisát, ezért a pácienst 1,3 mm átmérőjű sialendoszkópiára jegyezték elő.

4. ábra: Lézeres sialolitotripsia a sialitok szétbontására. Fotó: MD C. Sniezek, MD. Engedéllyel felhasználva.

A műtét viszonylag egyszerű volt. Öt nyálkövet szétbontottak lézer-sialolitotripsia segítségével (3. és 4. ábra). Mivel a helyzet megismétlődésének kockázata a beteg számára nagy volt, úgy döntöttek, hogy jelentősen kiszélesítik a csatorna végén található papillákat.

A Wharton-csatorna 5 mm-es végét kiemelték, tisztították és a helyi szövetbe (5. ábra) ágyazták vissza. A gyógyulás üteme jó volt, bár sok másik calculus is végighaladt a regenerálódó csatornában a felépülés három hetes időtartama alatt. Az egyéves
nyomonkövetés sikeres eredményt mutatott, a mirigy duzzanata nem ismétlődött és szépen meggyógyult a kitágított Wharton-csatorna is a papilla kialakulása mellett (6. ábra).

Vita

A sialolithiasis meglepően fájdalmas lehet a betegségben szenvedők számára.
A bemutatott esettel kapcsolatban, különösen, hogy a beteg egyben a lányom is volt, nagy örömmel jelenthetem a műtéti beavatkozás sikerességét! A műtét utáni első néhány nap szerencsétlen volt és a nyelv végén a nem szándékos kémiai
égés (5. ábra) még súlyosabbá tette a fájdalmat. A legtöbb esetet műtét nélkül is meg lehet oldani, ugyanakkor ismétlődő nyálkövek esetén sialendoszkópiában jártas sebész véleményét kell kikérni.

5. ábra: Műtét – Az izolált Wharton vezetéke a helyi szövetekben és sutura preparálás
6. ábra: egy éves nyomonkövetés – gyógyult állapot

Ossza meg véleményét!

A DENTAL.HU a fogászati szakma portálja.

Az Ön véleménye, hozzászólása, aktivitása legalább olyan fontos, mint a cikk, amit elolvasott. Ossza meg a cikket ismerőseivel vagy szóljon hozzá, mondja el véleményét a Facebook oldalunkon.