„A Pécsi Tudományegyetemen szereztem fogorvosi diplomámat 2001-ben. Kezdettől érdekelt a fogszabályozás, ezért 2005-ben szakvizsgát tettem. Munkám során fontosnak gondolom a kölcsönös bizalom kialakítását pácienseimmel. és hiszem, hogy jó kommunikációval minden félelmet meg lehet előzni! Szaktudásomat folyamatos továbbképzéseken való részvétellel igyekszem tovább mélyíteni.”
Ki ismeri fel a fenti idézetet?
Nehéz lenne pontosan meghatározni, hol is találkoztunk vele, de egészen biztosan nem most olvastuk először. Ha szabad a gazda, akkor elárulom: hogy a válasz: bármely magyar nyelvű fogászati honlapon.
Személyesség
A mostani marketing trendek egyértelműen a szolgáltató és a szolgáltatást igénybevevő, jelen esetben egy fogászat és egy leendő páciens közötti személyes kapcsolatra fektetik a hangsúlyt. A személyesség alatt természetesen nem azt értjük, hogy innentől kezdve együtt kell kutyát sétáltatnunk a pácienssel, vagy beugrani helyette a postára, ha ő nem ér rá. Sokkal érzékletesebb, ha azt mondjuk: megjegyezhetőség és azonosulhatóság. Ilyen kapcsolat csak „személyek” között tud létrejönni, a százszor olvasott szövegpanelekből álló bemutatkozások pedig biztosan nem tudják egy 3 dimenziós karakternek még az illúzióját sem megfesteni.
Megjegyezhetőség
Ha ma elolvassa valaki a bemutatkozásod, lesz akár egyetlen szó, amire holnap még emlékezni fog?
Ha az érdeklődőid megnézik a weboldalatokon a „Csapatunk” aloldalt, és azt látják, hogy az orvosuk szeretne bizalmi légkört kialakítani, törekszik hangsúlyt fektetni a páciensek tájékoztatására, és természetesen folyamatos szakmai továbbképzésekkel bővíti szaktudását, a célja pedig, hogy a páciensek elégedetten és boldogan mosolyogva hagyják el a rendelőt, akkor a válasz sajnos valószínűleg az, hogy nem. Ezek persze pozitív üzenetek, de sajnos ezekre a dolgokra a pácienseid vakok és süketek már.
Azonosulhatóság
A fogorvosok, mint bárki más, élő, organikus személyiségek érdeklődési területekkel, hobbikkal, valódi tulajdonságokkal. Ha bemutatkozást készítünk, érdemes azokat a karakterjegyeket előtérbe állítani, ami által különbözünk, és nem azokat, amiben hasonlítunk a pályatársainkhoz. Ha nem vagy feltétlenül kitárulkozós típus, akkor is vannak olyan dolgok, amelyekkel szívesen azonosulsz. Biztosan van kedvenc könyved, sportcsapatod, hobbid, vagy akad akár egy karitatív ügy, melyet szívesen képviselsz. Macskabolond vagy? 20 éve jógázol? Kifinomult és értő borrajongó vagy? Imádod a stílusos és gyors autókat? Szeretsz festeni? Rendszeresen adakozol a Vöröskeresztnek? Ezek olyan információk, melyek Rólad szólnak. Az értékrendedről, az ízlésedről, a személyiségedről, ráadásul anélkül, hogy különösebben mélyen fel kellene tárulkoznod hozzá, hiszen végső soron páciensekhez szólunk és nem a terapeutánkhoz J.
Ha pedig valamiért nem szeretnél magadról még ilyen jellegű információkat sem megosztani, nyugodtan nyúlj vissza a szakmai életedhez! A tudományos- és oktatói tevékenység, a publikációk, különleges szakmai tapasztalatok, külföldi, esetleg önkéntes munkák, díjak, elismerések is jól formálják a bizalmat. Ez egy kissé távolságtartóbb megközelítés, de néhány jó példával azért időnként találkozhatunk.
Vedd a saját kezedbe!
A fogorvosi honlapokon található bemutatkozásoknak hatalmas részét nem maguk az orvosok írták, hanem helyettük a rendelő menedzsmentje, a marketinges, vagy a weboldalt készítő fogászati marketing ügynökség. Persze nem minden orvos professzionális szövegalkotó és jól is van ez így. Még ha tökéletlen is, sokkal nagyobb ereje van egy őszinte, saját magad által megfogalmazott bemutatkozásnak, mint egy kiszervezett munkának. Utóbbi elkerülhetetlenül közhelyes és steril marad, míg az előbbi lehetőséget ad egy páciensnek, hogy találjon benned valamit, aminek a révén egy emberhez, és nem csak egy szerephez kötődhet. Ennek az értékét sose becsüld alul!
Máté Zoltán