Judith Husband feltárja azokat a lehetséges okokat, amelyek miatt a betegek hallgatnak a dentin hiperszenzitivitásról, és a számbavehető megoldásokat erre a problémára.

A rendelőkben gyakran vannak olyan betegek, akik szenvednek a fogérzékenységtől a hőmérséklet változásának hatására, különösen a hideg hőmérséklet miatt. Italok vagy ételek, és esetenként pusztán akár a belégzés is okozhatja ezt. Azoknál a betegeknél, akiknél fogszuvasodás vagy fogtörés tapasztalható, ezek a tünetek jelentős patológiával társulhatnak. Ez pedig visszatarthatja őket attól, hogy a rutinvizsgálat vagy virtuális konzultáció során megosszák velünk ezeket a tüneteket. Sokan tapasztaljuk azt a helyzetet, amikor a beteg a tüneteket, különösen a fogérzékenységet csak a vizsgálat befejezésekor említi. De, előfordul, hogy csak akkor, amikor már a kabátját veszi.

A dentin hiperszenzitivitás diagnosztizálása

Rendkívül fontos, hogy minden konzultációból kihozzuk a maximumot. Legyen szó hagyományos személyes látogatásról, vagy telefonos, virtuális beszélgetésről. Több mint két évtizedes gyakorlattal rendelkezem, és kidolgoztam egy rendszert a személyes konzultációkra ami minden betegnél alkalmazható. A beszélgetés mindig kórelőzmények áttekintésével és ellenőrzésével kezdődik. Ezt egy kérdés követi, mely arra irányul voltak-e panaszai a páciensnek az elmúlt időszakban. Az fogérzékenység központi kérdés, amely körül számos különféle tünetet és aggodalmat lehet sok esetben felfedezni. Tapasztalataim alapján világossá vált számomra, hogy sok beteg, még azok sem, akiket gyakran látunk és hosszú ideig kezelünk, nem feltétlenül említi a fogérzékenységet. Mivel a legtöbben dentin hiperszenzitivitásban vagy általánosabban kifejezve érzékeny fogakban szenvedünk, megnyugtató a betegek számára, amikor ezt a kevés plusz időt rászánjuk, és részletesebben feltárjuk az összes aggályukat. Tapasztalatom szerint ez még fontosabbnak bizonyul a távoli konzultációk során. Lehetséges, hogy ismét lesz idő, amikor a betegekkel fenntartott kapcsolataink kizárólag távoli konzultációkra fognak támaszkodni.

Az érzékenység kezelése

A betegek mind értékelni fogják aggodalmainkat és odafigyelésünket szájegészségük javítása érdekében. A páciensekkel való szakmai kapcsolataink fenntartása az elkövetkező nehéz hónapokban elengedhetetlen a rendelőnk fennmaradásához. Minden fogorvos tudja, hogy okok sokasága okozhat átmeneti fogérzékenységet. A lokális érzékenységet mutató betegeim számára gyakran javaslok fogkrém alkalmazást. Egyszerűen csak egy percig rendszeresen masszírozza a fogkrémet az érzékeny fogra vagy régióra. Ez hasznos diagnosztikai eszközként is működhet, miközben gyakran megoldja magát a problémát is. Sok beteg nagyon tájékozott és gyakran kérdez a legújabb fogkrémről vagy fogkeféről. Mindig érdemes tájékozódni a helyi szupermarketek szájegészségügyi kínálatáról, a népszerű közösségi média trendekről, valamint hivatalosabb, szakmailag alátámasztott bizonyítékokat keresni egy terméket illetően.

Forrás: Dentistry.co.uk