A SARS-CoV-2 járvány következtében a fogorvosi praxisok túlnyomó többsége egy időre részben vagy teljesen bezárt, emiatt a rutinszerű fogorvosi kezeléseket pedig elhalasztották. Míg egyes rendelők újból megnyíltak a személyes kezelések céljából – bár fokozott egyéni védőeszköz-intézkedésekkel -, mások módosították működésüket, és távegészségügyi szolgáltatásokat kínáltak.

A DentistryIQ által közzétett cikk szerint a teledentistry története sokkal hosszabbra nyúlik vissza, mint gondolnánk. Először az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma által 1994-ben végrehajtott projektben vezették be, és az azt követő években egyre több fogorvos alkalmazta, elsősorban azok, akik földrajzilag távoli helyeken dolgoznak.

2015-ben a fogszabályozó kezelést nyújtó SmileDirectClub elindította a teledentistry első modelljét, amely lehetővé tette a fogyasztók számára, hogy saját kezűleg alkalmazható fogszabályozó készülék csomagokat vásároljanak (DIY), egészségügyi szakemberekkel folytatott video konzultációk útján. A társaság az elkövetkező években folyamatosan növekedett, mielőtt 2019 szeptemberében nyilvános felajánlást tartott volna, amely vegyes eredményeket hozott. Azonban, a “távoli” fogszabályozó terápia megközelítését számos fogorvos kritizálta, akik ragaszkodtak ahhoz, hogy egy képzett szakembernek kell felügyelnie ezt a fajta kezelést.

Mindazonáltal a SmileDirectClub virtuális megközelítésének voltak bizonyos előnyei, amikor a fogorvosi praxisok szerte a világon arra kényszerültek, hogy bezárják kapuikat a betegek előtt 2020 márciusában. Bár azóta a legtöbb ország enyhítette a korlátozásokat, és lehetővé tette a praxisok bizonyos mértékű újranyitását rutinkezelések elvégzésére, az elővigyázatosság érdekében a hatályos intézkedések eredményeként egyes veszélyeztetett betegcsoportok alternatívák mellett döntöttek, például a teledentistry mellett.

Tavaly az Egyesült Királyságban dolgozó Dr. Yasmin George fogorvos és az ausztrál Dr. Jalal Khan megosztotta tapasztalatait a teledentistry-t illetően a Dental Tribune International céggel. George felvázolt egy sajátos esetet, amikor egy telefonkamera segítségével sikeresen utasította a beteg férjét arra, hogyan kell ellátni felesége újonnan eltört fogát “egy kis ideiglenes tömőanyaggal”.

George és Khan egyaránt kijelentette, hogy továbbra is kínálnak teledentistry szolgáltatásokat, különösen a kezelések korai diagnosztikai szakaszában. Ugyanakkor egyetértettek abban is, hogy a fogorvos által irányított sajátkezű (DIY) fogászat – például a fenti példában leírt – a jövőben gyakoribb kezelési lehetőséggé válik.

Várakozás

A járvány valószínűleg nem ér véget hamarosan, és a személyes fogorvosi vizsgálatok továbbra is korlátozottak lesznek. A teledentistry lehetősége egyértelmű. A DentaQuest az szájegészség fejlesztésében nemrégiben végzett felméréséből kiderült, hogy a már teledentistry szolgáltatásokat nyújtó fogorvosok 75% -a arra számít, hogy a távolról konzultált betegek mennyisége vagy stabil marad, vagy növekedni fog a következő 12 hónapban. Ugyanakkor a megkérdezettek csupán 34% -a látja vagy tervezi látni a betegeket teledentistry platformokon keresztül. Ez arra utal, hogy sok fogorvos vagy nincs teljesen tisztában az ilyen típusú technológiák használatával vagy nem hajlandó mélyebben foglalkozni vele.

Míg a SmileDirectClub-hoz hasonló vállalatok hatékonyan megkerülték a fogorvosi szakembereket azáltal, hogy közvetlenül a fogyasztók felé haladnak, míg mások továbbra is határozottan a teledentistry-t alkalmazzák a fogorvos-beteg kapcsolat priorizálására. Másrészről, a Henry Schein szeptemberben bejelentette, hogy felajánlja a fogorvosoknak a MouthWatch TeleDent nevű teledentistry platformját, amely képes videokonferencia hívásokat indítani, lehetővé téve a fogorvosok számára, hogy virtuálisan végezzék az időpont előtti szűréseket, konzultációkat, sőt a sürgősségi osztályozást is. Az amerikai Dentulu viszont áthidalja ezt a megosztottságot azzal, hogy a betegeknek egy mobilalkalmazást kínál, amelyen keresztül „ 5 percen belül kapcsolatba léphetnek egy engedéllyel rendelkező fogorvossal a világ bármely pontjáról” – állítja a vállalat.

Függetlenül annak formájától, nyilvánvalónak tűnik, hogy a távegészségügy továbbra is jelentős szerepet játszik a fogászati ​​szolgáltatások nyújtásában, legalábbis addig, amíg a SARS-CoV-2-vel kapcsolatos korlátozások érvényben maradnak.

Forrás: https://www.dental-tribune.com/news/what-is-the-future-of-telehealth-in-dentistry/
Szerző: Brendan Day
2021.01.06

Kép: (Andrey_Popov/Shutterstock)