A Georgiai Kórház munkatársai HIV-pozitív betegek számára próbáltak jobb életminőséget biztosítani, ezért keresték a szájüreg állapotát rontó tényezők nyitját.

A megfelelő szájhigiéné ellenére a HIV-pozitív betegekben gyakoribbak a fogszuvasodások, a fogínysorvadás, a szájpenész, illetve a bakteriális és vírusos fertőzések. Eddig nem volt világos, hogy az eltérést a maga a HIV-fertőzés, vagy a gyógyszeres terápia okozza. Dr. Scott S. De Rossi és munkacsoportja a Louisianai Állami Egyetem és az Ohiói Állami Egyetem munkatársaival együttműködve 440 fertőzött beteg szájnyálkahártyájából gyűjtött mintákat elemezték. A tesztek egyrészt kiterjedt a vírus által gyengített T-sejtekre, illetve a száj mikroorganizmusaira is. Emellett meghatározták, hogy az anti-retrovirális terápia hogyan befolyásolja a szájflóra állapotát.

A szájflóra összetételét mintegy 600 törzs határozza meg, a kutatók alapvetően az agresszívabb ágensekre vadásztak. A HIV-fertőzés egyik első jele a szájüreg gombás fertőzése, a főbűnös azonban mégsem a penész volt. Az anti-retrovirális gyógyszerek hatására az egyébként gondot nem okozó HPV-törzsek fertőzőkészsége nő meg. A humán papillómavírus (HPV) összefüggésbe hozható a méhnyakrákkal, de HIV-es esetekben egészen addig nem okoz problémát, míg el nem kezdődik az erősebb gyógyszerek adagolása. Ugyan a HIV-gyógyszerek betegség kialakulását lassítják, de a szakértők szerint a normál szájflóra sosem áll vissza. Ismert, hogy az immunrendszert érintő egyéb problémák, például az onkológiai kezelés, szintén a szájnyálkahártya elváltozásaiban nyilvánul meg.

Forrás: medipress.hu