Világszinten évente több mint 1000 tonna titánt ültetnek be orvosi eszközként a betegekbe. Fém protéziseket, rögzítő és horgony készülékeket gyártanak nagy mennyiségben fogászati, ortopédiás és craniofaciális rehabilitáció céljával, az implantáció utáni, emberi testre gyakorolt hatásuk pedig jól ismert.

Dr. Owen Addison és csapata a Birminghami Egyetem fogorvosi karáról olyan betegektől vett szövetmintát, akik csonthoz horgonyzott hallókészülékhez köthető műtéti ellenőrzésen estek át. A lágyszöveteket körülvevő tiszta titán készülékeket röntgen spektroszkópiával vizsgálták meg az oxfordi Diamond Light Source-nál.

“Az eredmények először mutattak ki elszórt, heterogén eloszlású titánt a meghibásodott implantátum körüli gyulladt szövetben.” közölték a szerzők. “A kopási folyamatokban és az implantációkor keletkezett törmelék a probléma legfontosabb okozója. A nyilvánvaló makroszkópos kopás vagy nagymértékű terhelések hiányában, azt kell feltételeznünk, hogy a szövetben lévő titán mikro-mozgásokból vagy felszíni repedésekben létrejövő helyi korrózióból származik.”

Az implantátum körüli gyulladás kialakulása a beépített eszköz idő előtti elvesztését vagy újbóli műtéti beavatkozás szükségességét eredményezheti, ami hatással van a betegek egészségi állapotára és gazdaságilag az egészségügyi szolgáltatóra is.

“Az eredményeink jól kihangsúlyozzák, az implantátum körüli szövetekben a titán szétszóródását okozó kémiai és fizikai mechanizmusok, valamint a részecskékhez köthető gyulladásfokozó képesség megértésének szükségességét. Hasonló folyamatok vezetnek valószínűleg más lágyszövetekben lévő fém-implantátumok meghibásodásához is, azokban az esetekben, amikor a makroszkópos kopás nem jöhet szóba.”

Addison hozzátette: “A titán továbbra is a legmegfelelőbb anyag a csontba történő beültetésre és más eszközökben történő felhasználásra. A kutatás során nyert információk azonban azt mutatják, hogy ezek az anyagok még tovább fejleszthetők. A kutatócsoport jelenleg ezeknek az új felfedezéseknek a biológiai következményeit keresi, valamint a törmelék keletkezésének mechanizmusára próbál választ találni.”