A COVID-19 válság fel- és megrázta a gazdasági élet minden szereplőjét. A fogorvosoknak jelenleg 3
létfontosságú kérdéssel kell szembenézni:
 Hogyan tudják biztosítani a sürgősségi ellátást a saját pácienseik felé?
 Meddig tudják tartani a zéró bevétellel járó időszakot?
 Hogyan tudják megtartani (legjobb) embereiket?

A horizontra további sötét fellegeket rajzolt az az előrejelzés, hogy a járvány hazánkban június-júliusra tetőzhet, hiszen ez gyakorlatilag egyet jelentene azzal, hogy a fogorvosi tevékenységet érintő szigorú korlátozásokon szeptembernél előbb biztosan nem fognak lazítani.

A Dental Menedzser Fogászati Üzleti Klub napi webinárjának egyik múlt heti alkalmát egy nyílt panelbeszélgetéssé alakítottuk át, amelyben a részvevők megosztották egymással tapasztalataikat a munkavállalóikkal kapcsolatos legfontosabb kérdésekben. A megszólalások az alábbi kérdések mentén szerveződtek:
 Milyen jogi lehetőségek állnak rendelkezésre a humánköltségek csökkentésére?
 Milyen megállapodást kötöttem a csapatommal és meddig tudom azt?
 Hogyan tárgyaljam újra ezeket a megállapodásokat az idő előrehaladtával?
 Mikor jön el az a pont, hogy csökkentenem kell a létszámot?

Mennyit kapjon az munkavállaló – és meddig?

A rendkívül tanulságos beszélgetésnek már a legelején kiderült az, hogy a résztvevő fogászatok túlnyomó többsége a teljes csapat megtartására törekszik, amíg az gazdaságilag megoldható. A megkérdezettek körében elbocsátásokra (egy esetet leszámítva) eddig még nem került sor, mindenki próbálja változatos eszközökkel biztosítani – akár nagyobb áldozatok árán is – a munkavállalók viszonylagos anyagi biztonságát, ám az is egyértelmű, hogy ami 2-3 hónap bevételkiesés mellett még vállalható konstrukciónak tűnt, az 7-8 hónapos távlatban már közel sem biztos, hogy az.

A legelterjedtebb gyakorlat a munkaszerződések módosítása a munkaidő csökkentésével: itt a 40 helyett 20 órás munkaviszonyoktól egészen a heti néhány órás bejelentésekig terjed a skála, a cél pedig, hogy a munkaviszony és a munkavállaló-munkáltató közötti viszony fennmaradjon, a járulékok fizetésre kerüljenek és a csapat a startpisztoly eldördülésénél azonnal munkába állhasson. Ezekben az esetekben az tulajdonos orvosok egy személyes megállapodás keretében a csökkentett fizetésen túl más eszközökkel is igyekeznek támogatni a munkavállalót.

Egy másik megközelítés a munkáltató terheinek a csökkentése – de még mindig a munkaviszony megtartása mellett: a fizetés nélküli szabadság. Természetesen a munkavállaló szempontjából ez jóval, több hátránnyal jár, de tapasztalataink alapján a munkáltatók ilyen esetben a dolgozójuk privát hátterét, egzisztenciális szempontjait is mérlegelik. Mivel a fizetés nélküli szabadság mennyisége időben is korlátozott, valamint egy ponton túl a munkaviszony folytonosságát is megszakítja, egy esetleges hosszú leállás esetén érdemes lehet újragondolni a konstrukciót. A korábban járható útnak tekintett táppénzről kiderült, hogy felsőbb utasításokkal megtiltották a háziorvosok együttműködését a kérdésben, így azt egységesen elvetettük.

Egységes bizakodás és várakozás övezi a jövő hétre ígért gazdaságélénkítő intézkedések bejelentését, amely nagyot csavarhat még az eddigi stratégiákon – remélhetőleg pozitív irányba!

Kommunikáció a munkavállalók felé

A panelbeszélgetésen felszólaló kisvállalkozók között egyetértés volt abban is, hogy a munkavállalók felé szükséges a transzparens és rendszeres kommunikáció a kialakult helyzetről. Van ahol hetente, máshol 2 vagy négyhetente újraértékelik és újratárgyalják a további együttműködés keretrendszerét, hiszen az elmúlt időszakban egymást érték az újabb és újabb történések, változások.

A kommunikáció fontosságát nem lehet kellőképpen hangsúlyozni: a saját egzisztenciális biztonságukat érintő információ, még ha kedvezőtlen is, minden munkavállalót megillet, hogy lehetősége legyen a saját tartalékaival kapcsolatban reális döntéseket hozni, ezen kívül a munkáltató és a munkavállaló közötti emberi kötelékek elmélyülését és a lojalitást is támogatja, ha a terheket közösen cipeljük.

Reméld a legjobbat, készülj a legrosszabbra!

Természetesen egy elhúzódó válság, ha kellően sokáig tart, a legkedvezőbb megállapodások mellett is felélheti egy vállalkozás minden tartalékát, ebben az esetben pedig a legjobb szándékunk ellenére megtörténhet, hogy a csapatunk egy részének búcsút kell mondanunk. Résztvevőink közül többen is beszámoltak arról, hogy felállítottak egy „fontossági” listát a legrosszabb esetre, amelynek mentén engedik el egy-egy csapattagjuk kezét, ha élet úgy rendeli. A sorrend összeállításánál az adott munkavállalónak a csapathoz hozzáadott értéke, a szaktudása, a keresete és a magánéleti háttere játszottak szerepet.

Az optimizmus szerencsére megmaradt mindenkiben és a jelenlegi helyzeten túl többen megfogalmazták, hogy az igazi kérdés nem is ez, hanem az, hogy az újranyitásnál mit teszünk majd. A járványnak egyszer vége lesz, ez biztos, a munkát pedig folytatnunk kell valahonnan. A következő hetekben talán még jobban letisztul, milyen lehetőségek, terhek és védőhálók formálják majd a
következő hónapok kereteit.

Akkor pedig itt lesz az idő elkezdeni felkészülni az újraindulásra, amely legalább ennyi izgalmat tartogat majd!

A Dental Mendszer Fogászati Üzleti Klub Webinárjaira minden hétköznap 11 órakor kerül sor.
https://www.facebook.com/dentalmenedzser/

Máté Zoltán

Ossza meg véleményét!

A DENTAL.HU a fogászati szakma portálja.

Az Ön véleménye, hozzászólása, aktivitása legalább olyan fontos, mint a cikk, amit elolvasott. Ossza meg a cikket ismerőseivel vagy szóljon hozzá, mondja el véleményét a Facebook oldalunkon.