Bár az utóbbi években látványos felzárkózás tapasztalható, a hazai fogászatok internetes jelenlétének színvonala ma még elmarad a fogorvosi szolgáltatások nívójától. Összeállításunkban – szigorúan a páciens szemszögéből vizsgálódva – a jó példákra és a tipikus hiányosságokra is rámutatunk.
A honlapról történő fogorvosválasztás első pillantásra nem tűnik túlzottan életszerű cselekedetnek (bizalmi üzletről van szó, nem turkálhat bárki a szánkban), de ha jobban belegondolunk, rengeteg olyan szituáció van, amikor az ismeretség és a személyes referencia nem segíthet, kénytelenek vagyunk az innen-onnan összegereblyézett információkra hagyatkozni. A vonatkozó weblapok analizálása nem csak esztétikai tanulságokkal szolgál: már néhány oldal összehasonlító elemzése is elárulja, milyen tényezők kellenek a sikeres online ügyfélszerzéshez.
Ezeket az attribútumokat várjuk el, ha az interneten keresünk fogorvost egy rögtönzött, kizárólag a kollégákra és a családtagokra szorítkozó véleménykérés alapján:
- pontos és részletes árlista,
- a fogorvosok fényképes bemutatása,
- online időpontfoglalási lehetőség,
- a higiénia és a felszereltség meggyőző demonstrálása.
Mindegyik kézenfekvő, mégis úgy találtuk, hogy alig akad olyan honlap, amelyik az összeset egyszerre felvonultatná. Az árak feltüntetése néhány éve már általánosan elterjedtnek számít (igaz, kivételek azért vannak), de például az időpontfoglalási lehetőség még ritkaság.
Az újabban Uniklinik névre hallgató zuglói fogászat honlapja (zugloifogaszat.hu) közel jár a tökéleteshez, mégsem hibátlan. Regisztráció, illetve bejelentkezés után fogorvost és időpontot is lehet stoppolni, az információkkal és a meggyőzéssel sincs baj, de aki például fogorvosi ügyeletet keres – vasárnap vagy éjszaka –, csak némi kutakodás árán tudja meg, hogy nem jó helyen jár. Ugyanígy szükség van egy kis adatbányászatra akkor is, ha olyan fogorvosi rendelőbe mennénk, ahol egy füst alatt a röntgent is el tudjuk intézni. Kifejezetten jól felszerelt, korszerű gépparkú üzemről beszélünk, és a Rólunk menüpontban az Eszközeink fül alatt meg is találjuk a röntgent, de talán érdemes lenne a címlapon feljebb rakni, vagy valamilyen képi eszközzel utalni rá a nyitóoldalon.
Kontrasztként célszerű megnézni, mit nyújt az állami ellátórendszer központi ügyelete, a Semmelweis Egyetem Szentkirályi utcai klinikájának honlapja (semmelweis.hu/fszoi): a fenti tételek közül semmit (van egy statikus leírás a szakszemélyzetről, kizárólag szöveggel, az időpontfoglalás természetesen nem opció, arcképek nincsenek, a bizalomébresztésre nem helyeztek komoly hangsúlyt) – de nem is a piacról élnek.
Abszolút piaci környezetben – méghozzá nemzetközi relációban – működik ugyanakkor a Sopron Dental, aminek a honlapja (dental-sopron.hu) szintén remek összehasonlítási alap, hiszen a látogatók többsége valószínűleg külföldi, és akik közülük erre kanyarodnak, azok többnyire valódi piacgazdaságokból érkeznek, az ottani tapasztalataikat hozzák magukkal, és az oldalnak számukra is meggyőzőnek kell lennie.
A dizájn szempontjából a soproniak honlapja a legátgondoltabb, a leginkább strukturált megoldások közé tartozik, ahol még a színharmóniára is figyeltek (olyan apróságokra is, hogy az asszisztensek egyforma ruhában legyenek a fotókon). A röntgenre vonatkozó információért itt is ásni kell – végül a Rólunk/Szolgáltatások útvonal végén találtuk meg –, a hiányosságok sora azonban itt úgyszólván véget is ér: egyedül azt lehet még felróni az oldalnak, hogy az online időpontfoglalást nem ajánlja föl. Bejelentkezés után írásban lehet konzultációt kérni, és azt ígérik, hogy 24 órán belül válaszolnak – kipróbáltuk, tényleg így van.
Végezetül egy valódi ügyeletet néztünk meg a magánszférából. A Király Dent a Király utcában emblematikus budapesti helyszín: aki holtidőben szorul valamilyen komolyabb fogászati beavatkozásra, jó eséllyel eljut ide. A honlapról (kiralydent.hu) az derül ki, hogy bármely napon 7.30 és 22 óra között fogadják a pácienseket, akár előzetes bejelentkezés nélkül is, ami korrekt, valóban ez a helyzet.
A röntgenről nem mond semmit az oldal, a képeket a galériába száműzték, és a munkatársakat is elég nehéz föllelni, pedig ott vannak a honlapon. Az online üzenetküldés itt is működik, direkt időpontfoglalást nem találtunk. A Király Dent oldala a klasszikus magyar fogorvosihonlap-betegség tüneteit mutatja: gazdag a tartalma, de kevéssé ergonomikus a struktúrája, az oldalak végső soron kevesebbet mutatnak, mint amennyit a fogászat tud.
Pedig a kulcsszó itt is a se több – se kevesebb, ugyanúgy, mint az internetes társkeresésben: ha túlzó az online kirakat, akkor csalódás lesz a személyes találkozás, ha viszont nem mutat eleget, akkor az első randevúra talán sor sem fog kerülni.
Szerző: H.M.