Tételezzük fel, hogy a jelenlegi helyzetben egy sürgősségi páciens ellátásért 30 000 forintot kérünk el. Tételezzük fel, hogy egy nap a körültekintő infekciós protokollok betartása mellett 8 akut esetet tudunk megoldani. Ez egy nap 240 000 forint bevétel. Ha és amennyiben hetente két nap végzünk sürgősségi ellátást, akkor havi szinten közel 2 millió forintos bevétellel tudunk számolni.

Ha a normál működésben 4-5 milliós fix költségekkel működünk, és sikerül ezeket jó alkukkal a felére csökkenteni, akkor elméletben még 0-ra is kijöhetünk a bezárásos időszakban, úgy hogy megtartottuk és foglalkoztattuk a munkavállalóinkat és segítettünk a meglévő pácienseinken is.

Megvalósítható mindez? Erre kerestük a választ a Dental Menedzser Fogászati Üzleti Klub szerdai panelbeszélgetésén, melyen közel 60 fogorvos vett részt.

Szinte hihetetlen, hogy már több, mint három hét telt el a tiszti főorvos asszony 2020. 03. 17-i határozatának kihirdetése óta, melyben minden elektív fogászati beavatkozás elvégzését megtiltotta. Hosszú időnek tűnik, ám mégsem volt elegendő arra, hogy a sürgősségi ellátással kapcsolatos kérdések letisztuljanak, és hogy azokra hivatalos forrásból kielégítő és megnyugtató válaszok érkezzenek.

Milyen logikai bukfencekkel találkozunk jelenleg?
1. A fogfájás nincs karanténban, nincs tekintettel a koronavírusra, így a páciensen segítenünk kell, ha beüt a baj.
2. Jogilag mi az, amit megtehetünk, hisz a tiszti főorvos asszony néhány beavatkozás kivételével minden kezelést megtiltott. Kezdjünk el egy gyökérkezelést, de bizonytalan ideig hagyjuk nyitva a fogat?
3. Ha tudunk segíteni, akkor is milyen körülmények között tegyük? Kivitelezhetőek egyáltalán a gyakorlatban a protokollok? Lehet űrhajós ruhában kofferdámot felhelyezni?
4. Ha segítünk, mert mindent beszereztünk és mindent betartunk, akkor ki és hogyan fogja ezt finanszírozni? Kijön a matek bármilyen szinten?

Nézzük sorrendben!

Abban azt hiszem, mindannyian egyetértünk, hogy ha valakinek fáj a foga, akkor segítünk rajta, erre esküdtünk fel. Abban is közös véleményen voltunk, hogy rendelet orvos szakmailag kifogásolható, hiszen nem lehet gyakorlatilag húzásra és trepanálásra redukálni az akut ellátást és utókezelést.

Emellett erős fenntartások fogalmazódtak meg azzal kapcsolatban is, hogy nincs hatóságilag elfogadott és iránymutatóként szolgáló központi infekciós protokoll a jelenlegi helyzetre. Dr. Volom András által előirányzott folyamatleírás még mindig elbírálás alatt van, a Kamara részéről sem válasz, sem saját útmutató nem érkezett egyelőre.

Ennek fényében a regionális ellátóközpontok kérdése is általános szkepszist váltott ki az orvosokból, mondván, „ha még egy infekció kontrol protokollt sem képesek hatóságilag összeállítani, akkor mégis ki lesz az, aki az egészet megszervezi a kismillió érzékeny, de annál fontosabb részletével”?

De vajon a fenti állítás megállja a helyét és gazdaságos lehet a sürgősségi ellátás jelenleg?

A már a „Covid-19 harcmezőn” edzett kollégák elmondása alapján a védőfelszerelések és a kötelező fertőtlenítési idő miatt a dolog gyakorlatilag anyagi szempontból nem éri meg. Minimálisan csökkenti csak a válsághelyzetben is kötelezően fizetendő fix költségeket. Szinte minden felszólaló megemlítette, hogy a „sürgősséginek” a jelen helyzetben két értelme van:
 Segítsenek a saját pácienseiken
 Ne otthon üljenek tétlenül

A kérdések az idő előrehaladtával természetesen pontosabban is megválaszolásra kerülhetnek, ám jó érzés volt látni a komoly létszámú közösséget, ahogy egymást segítve igyekezett megosztani a tapasztalatokat.

Arról nem is beszélve, hogy az egyik megszólalónk megosztott egy, a recepciósok számára összeállított folyamat és kommunikációs protokollt, mellyel már a telefonon hatékonyan szűrhető, hogy a páciens valóban akut eset-e, illetve ha igen, mekkora a Covid-19 fertőzöttség esélye. Ezt a protokollt a részvevők meg is kapták e-mailben.

A Dental Menedzser webinárjait a következő Facebook oldalon érik el:
https://www.facebook.com/dentalmenedzser/

Máté Zoltán

Ossza meg véleményét!

A DENTAL.HU a fogászati szakma portálja.

Az Ön véleménye, hozzászólása, aktivitása legalább olyan fontos, mint a cikk, amit elolvasott. Ossza meg a cikket ismerőseivel vagy szóljon hozzá, mondja el véleményét a Facebook oldalunkon.