A Kairói Egyetem kutatóinak tanulmánya a gyermekek pszichológiai tulajdonságainak azonosítását tűzte ki célul az első fogászati kezelés előtt a viselkedési szűrő Erősségek és Nehézségek Kérdőív (SDQ) segítségével. Erős összefüggést találtak az összes nehézségi pontszám és a gyermek viselkedése között, és arra a következtetésre jutottak, hogy a pszichológiai zavarok azonosítása segíti a fogorvosokat a hatékonyabb gyermekgyógyászati kezelés megtervezésében és biztosításában.
A vizsgálati csoport 128, 4 és 7 év közötti gyermekből állt, akik első fogászati kezelésükön estek át járóbetegként a Kairói Egyetem Fogorvostudományi Karának Gyermekfogászati és Fogászati Közegészségügyi Tanszékének posztgraduális klinikáin. A gondozók a helyreállító fogászati kezelést megelőzően kitöltötték az SDQ-t, a gyermekek viselkedését pedig a Frankl-féle viselkedésértékelő skála segítségével értékelték.
Az SDQ eredményei azt mutatták, hogy a vizsgált minta valamivel több mint egyötödének voltak érzelmi vagy magatartási problémái (22,7%, illetve 20,0%), 9,5%-uknak pedig hiperaktivitása és társas problémái. Szociális problémákat 2,4%-nál észleltek. Az érzelmi problémák gyakoribbnak bizonyultak a lányok körében (69,0%, szemben a fiúk 31,0%-ával), a magatartási problémák pedig a fiúk körében (80,0%, szemben a lányok 19,2%-ával). A Frankl-skála szerint a teljes mintacsoport 8,6%-a volt rendkívül negatív, 22,7%-a negatív, 44,5%-a pozitív és 24,2%-a rendkívül pozitív.
A kutatók azt írták: „Erős negatív korrelációt találtak az érzelmi attribútum pontszáma, a magatartási attribútum pontszáma, a hiperaktivitás attribútum pontszáma és a gyermek viselkedése között. Szintén erős negatív korrelációt találtak az internalizáló pontszám, az externalizáló pontszám és a gyermek viselkedése között. A teljes nehézségi pontszám nagyon erős negatív korrelációt mutatott a gyermek viselkedésével.”
Az eredményeket megvitatva a kutatók elmondták, hogy a gyermek fejlődésének és érzelmi állapotának felmérése lehetővé teszi a fogorvosok számára a fogászati kezelés hatékonyabb megtervezését és elvégzését. Elmondták, hogy világszerte felismerték a gyermekek viselkedési problémáinak korai felismerésének fontosságát, de a fejlődő országokban hiányoznak a gyermekkori pszichiátriai rendellenességekre vonatkozó kutatások.
„A pszichológiai zavarok magas előfordulási gyakorisága, különösen a fejlődő országokban, szorosan összefügg a fiatalok egészségi és fejlődési problémáival, mint például az alacsony iskolázottság, az erőszak, az alultápláltság és a rossz szomatikus egészségi állapot” – írták.
A kutatók elmondták, hogy a tanulmány bizonyította, hogy az 5 év alatti gyermekek legalább 8-10%-a klinikailag jelentős és károsító mentális egészségügyi problémákkal küzd, és hogy a vizsgálat eredményei megerősítik a korábbi tanulmányok eredményeit, amelyek a pszichiátriai problémák világszintű előfordulási gyakoriságáról számoltak be a gyermekek körében, amely 10 és 20% közötti. „Az ilyen problémákkal küzdő gyermekek, valamint családjaik szorongást élnek át, és jelentősen szenvedhetnek. Több területen is károsodást mutatnak, beleértve a fogászati kezelést is” – mondták a kutatók.
Annak ellenére, hogy a vizsgálatban erős korrelációt találtak a teljes nehézségi pontszámok és a gyermekek viselkedése között, a kutatók szerint további kutatásokra van szükség annak megerősítésére, hogy a kérdőív alkalmas-e minden gyermek viselkedésének előrejelzésére.
A tanulmány, melynek címe: „Assessment of child psychological attributes using strength and difficulties questionnaire for prediction of child behavior at first dental visit: A cross-sectional study”, a BDJ Open című online folyóiratban jelent meg 2022. április 8-án.
Forrás: https://www.dental-tribune.com/news/using-strengths-and-difficulties-questionnaire-to-predict-childrens-behaviour-during-first-dental-visit/
2022.04.29
Jeremy Booth
(Image: No-Te Eksarunchai/Shutterstock)