Állítsa szinkronba a karrierjét és a rendelőjét!

A fogorvos életpályája – vagy karrierje – során számos szerepkört kénytelen betölteni. Ezek között a tervezetteken kívül több szükségszerű is van, de a szükségszerűség része az is, hogy a karrier lépcsőfokai determinálják a rendelő helyzetét is.

Egy fogorvos karrierje során betöltött szerepkörei oda-vissza hatással vannak a rendelőjére. Elsősorban a karrier adott szintje határozza meg a rendelő helyzetét, de fordítva is elképzelhető. Utóbbit elsősorban akkor érdemes vizsgálni, ha úgy érzi, hogy karrierje, fejlődése megrekedt egy szinten, mi most azonban nézzük az első, a determináns változatot. Természetesen számos kivételt találhatunk az életben, jelen cikk azonban a többség jellegzetességeit veszi nagyító alá.

A fogorvosi gyakorló pálya megkezdésekor számtalan olyan kérdés merül fel, amelyekre nem biztos, hogy felkészítették Önöket, vagy nem biztos, hogy döntöttek már. Csak néhány a legtipikusabb kérdésekből:

  1. Alkalmazott szeretne lenni, vagy saját rendelőt nyitna?
  2. Van-e affinitása a szükségszerű adminisztrációhoz, bürokráciához, vagy szüksége lesz külső segítségre egy magánpraxis beindításához?
  3. Amennyiben megvan az affinitása, akkor melyik területtel szimpatizál inkább, az orvosival vagy a menedzserivel?
  4. Az állami ellátórendszerben szeretne gyógyítani, vagy magánszektorban? – …és vajon hogyan válaszolna ezekre a kérdésekre 10 év múlva?

A mellékelt ábra segíti a megértést. Az alábbiakban a legtipikusabb életpálya-folyamatot mutatom be, kiemelve annak néhány jellegzetességét. A cikk mentén kérem, próbálja meg azonosítani, hogy az Ön karrierje jelenleg hol tart ebben a megközelítésben!

A piramis fordított, egy átlagos fogorvosi karrier pedig az alján – a csúcsában – kezdődik. Ön valószínűleg egyszemélyes vállalkozó, és egy lakásban kezeli pácienseit, esetleg egy nagyobb rendelő egyik székét időszakosan béreli. Itt szinte az összes szerepkört egymaga tölti be egy asszisztens segítségével,, nincs elszórható tőkéje, gazdaságossága azonban nem feltétlen tudatos, inkább szükségszerű. Az adminisztratív hibák aránya valószínűleg itt a legmagasabb, mint kezdő, számos komoly kérdéskört talán még nem is ismer (Régiek és újak figyelmébe egyaránt ajánlom: GDPR? Tudnak róla mindent? Felkészültek, meglepetés nem érheti a vállalkozását?). Az összes hibafaktor ugyanakkor nem vészesen magas, kicsi még a klientúra, várhatóan több benne a jószándékú ismerős. A teljes kockázat közepes (sárgával jelölve a piramistól balra), de a profit sem túl magas, és a legmagasabb bevételt termelő feladatkörre megosztottan tud csak időt fordítani.

A következő szintnél valószínűleg máris látja, hogy pirosak a jelzések. Vagyis ebben a sávban a legrosszabbak a mutatók. Itt már lehet, hogy nem is egy széken dolgozik, hanem valamilyen módon kettőn,  vagy mondjuk  úgy, inkább másfelen. Arra is gondolt talán, hogy sikerült megépíteni a második kezelőt, de jobban járna, ha ki tudná adni valakinek, legalább részidőben (az illető azonban tudja emelni, de rontani is a rendelő hírnevét, az utca, házszám ugyanis ugyanaz, mint az Öné). Az asszisztense számos feladatot, terhet levesz az Ön válláról. Annál több nyugszik azonban az övén, hiszen asszisztens, előkészít, lehet, hogy egyben dentálhigiénikus is, és valószínű ő egyben egyfajta recepciós is. Nem csak átvett munkák, hanem saját szerepkörei is vannak, ráadásul olyanok, amelyekben nem biztos, hogy jó, inkább mindez csak szükségszerű. Ezen a szinten nagy a megosztottság. Elképzelhető, hogy Ön még dolgozik korábbi munkáltatójánál egy nagyobb rendelőben, figyelmének több irányba kell fordulnia, ráadásul a feladatok egy részét már nem Ön végzi. Összegezve: több ember, több probléma, kevesebb profit. Jobbára átmeneti időszak, és talán az egyik legnehezebb lépcsőfok.

A következő, harmadik lépcsőfok talán az egyik legélvezetesebb. Itt még közel sem tökéletes minden, ugyanakkor elkezdődik a problémák feloldása, a vállalkozás és persze a karrierje is lendületbe jön. Sikerül megint bővülnie, talán új címre költözik, esetleg a meglévő adottságai is lehetővé tették egy új kezelő kialakítását. Három-négy széken „zakatol” a rendelő, van öt-tíz alkalmazott. Ideális esetben kb. négyszer annyi, mint ahány szék van. Ezen a szinten ez a jó arány. Vannak definiált feladatkörök és felelősök, akik jobb esetben kompetensek is a szakterületükön, bár ez a jelenlegi munkaerőpiacon nehéz. A nagy számok törvénye szerint több a hiba is, de több a szakértő, aki kezelje a problémákat. Valamelyik alkalmazott, várhatóan egy tehetségesebb recepciós vagy egy korábbi asszisztens talán egyféle rendelővezető lesz, látens módon legalábbis. Ezen a szinten sok múlik azon, hogy Ön melyik szerepkör mellett kötelezi el magát hosszú távon. Ezen a szinten, illetve innen tovább már nem szükségszerű, hogy több dologhoz is értenie kell, minden feladatkörre alkalmazhat professzionális kollégákat, persze akkor alacsonyabb a profit, hiszen többet költ. De ez már az Ön döntése, nem kényszerűség.

Néhány év kitartó munka után újra bővül, de már szinte „gépiesen”. Már könnyedén megengedhet magának drágább kezelőt, esetleg saját CT készüléket. Rendelőjében öt vagy annál is több kezelőben zajlik az ellátás, napi 10-12 órában, két műszakban. Székenként kb. 5-6 alkalmazott van, jelentősen bővül a háttériroda létszáma, több nyelven beszélő adminisztrátorok, pénzügyes, néhány esetben alkalmanként sztár orvosok, külön szájsebész. Igaz, magasak a költségek, de a gépezet jól működtethető, profi vezetője van minden területnek, és optimálisak a folyamatok. Ideális esetben külsős szakértői is vannak, ügynökségekkel dolgozik együtt a rendelő a nagyobb páciensszám érdekében, és magasabb értékű kezelésekből sokkal több van már, mint kezdő korában.

A kérdés, hogy melyik szinten milyen hosszú időt fog eltölteni. Minél kevesebb a hiba és a probléma, várhatóan annál rövidebb lesz ez az idő. Minél jobb döntéseket hoz a megfelelő új kollégák kiválasztásakor (milyen területet erősít meg éppen az új személy kompetenciája), annál valószínűbb, hogy rövidebb idő alatt is „megugrik” egy fokozatot.

Ha azonban úgy érzi, hogy megrekedt egy fokozatban, akkor alaposabban elemezni kell, hogy mi lehet ennek az oka. Segítek! Mivel ez egy vállalkozás, így a legnagyobb valószínűség szerint a menedzsment oldalon van probléma. Vagy nincs meg a megfelelő személy egy-egy területen, vagy nem kellően kompetens – legyen az akár saját maga.

Friss Tamás