Mindenki kutatott már tünetek után az interneten. A legfrissebb statisztikák azt mutatják, hogy fogászati és szájegészségügyi problémák utáni kutatás rendkívül gyakori Európában. Az európaiak átlagosan havonta több mint 200 000 keresést generálnak csak fogfájás miatt. Ez a betegek számára előnyös, ha segít abban, hogy felelősséget vállaljanak saját egészségükért, de sajnos az interneten történő öndiagnosztika néha több kárt okoz, mint amennyi hasznot hajt. Az öndiagnosztika táplálhatja a szorongást és a hipochondriákat, és egyes webhelyek megbízhatatlan információkat nyújtanak. A Dental Tribune International-nek adott interjúban Dr. Chun Tang, az Egyesült Királyságban, a manchesteri Pall Mall Medical munkatársa osztott meg néhány tippet a fogorvosok számára, hogyan lehet segíteni a pácienseket ilyen téren.
Dr. Tang, a Lenstore által közzétett statisztikák szerint a fogászati és szájegészségügyi kutatások nagyon gyakoriak. Mit gondol, mi az oka annak, hogy ennyi ember az interneten keresi a válaszokat?
A könnyű hozzáférhetőség csak egyike annak a sok oknak, amiért a fogorvosi és szájüregi egészséggel kapcsolatos keresések gyakoriak. Nem mindenki tud eljutni a fogorvoshoz, és az internet lehetőséget adott a betegeknek arra, hogy saját maguk információkat találjanak, különösen egy olyan világméretű járvány idején, amikor sokan nem akarnak személyesen bemenni egy klinikára. Ezenkívül a tünetekkel kapcsolatos információk keresése lehetővé teszi a betegek számára, hogy felelősséget vállaljanak saját egészségükért. Megnyugtathatják magukat, ha megtalálják az egészségügyi szakemberek által írt releváns információkat egy megbízható weboldalon.
Mit tanácsolna azoknak a fogorvosoknak, akik olyan betegekkel foglalkoznak, akik a tüneteikről az interneten keresnek információt, és vagy túl gyakran jönnek be, mert félnek, vagy túl későn jönnek be, mert azt gondolták, hogy önállóan is képesek kezelni magukat azonban sikertelenek voltak?
Ha a betegek ragaszkodnak a tünetek online kutatásához, tájékoztassák őket azokról a webhelyekről, amelyeket kerülniük kell. Biztassák őket, hogy csak megbízható, hasznos információkat nyújtó webhelyeket használjanak, mivel ezek a webhelyek általában megmondják nekik, hogy mik azok a tünetek, amikor kapcsolatba kell lépniük egy egészségügyi szakemberrel.
A fogorvosok többféleképpen is kapcsolatba léphetnek a betegekkel annak érdekében, hogy segítsék őket abban, hogy ne kelljen túl gyakran bejönniük a rendelőbe. Felajánlva a betegeknek a konzultáció lehetőséget, akár e-mailben, sms-ben vagy videohívás útján, nagyszerű módja lehet annak eldöntésére, hogy szükség van-e további lépésekre, és ez mind a fogorvos, mind a beteg számára előnyös. Fontos megjegyezni, hogy a megelőzés a legfontosabb a legtöbb betegségben – ha valamit korán észlelnek, akkor az jobban kezelhető. Hangsúlyozza a betegeknek, hogy nincs semmi baj a tüneteik interneten történő ellenőrzésével, de ezt csak az állapotuk megértésének elősegítése érdekében szabad megtenni, és ez semmiképpen sem helyettesítheti a fogorvost és a szakszerű kezelést.
Az emberek valószínűleg továbbra is online ellenőrzik a tüneteikkel kapcsolatos információkat a kockázatok ellenére, egyszerűen azért, mert csábító és kényelmes. Hogyan vezethetik a fogorvosi szakemberek a megfelelő forrásokhoz a betegeiket? Mi legyen a végső cél a fogorvos-beteg kapcsolatban?
Mivel ma már emberek milliói rendelkeznek okostelefonnal, a jelentkező tünetek interneten kutatása sokak számára alapvető természetűvé vált. Először is fontos, hogy az egészségügyi szakemberek pácienseiket helyes és megbízható információforrásokhoz irányítsák, annak biztosítása érdekében, hogy ne okozzanak kárt maguknak. Másodsorban a betegeket tájékoztatni kell az elismert és megbízható weboldalakról, valamint azokról a webhelyekről, amelyeket kerülniük kell, mert azok elfogultak lehetnek. Ez utóbbiak reklámozhatják saját termékeiket, és olyan helytelen információkat terjeszthetnek elő, amelyek nem a betegek érdekeit szolgálják. Végül a nyitott kommunikáció a legfontosabb tényező mind a betegek, mind a fogorvosok számára, és ennek kell a végső célnak lennie. Az emberek mindig online kutatják a tüneteiket, de a betegek megfelelő tájékoztatása arról, hogyan kell ezt megfelelő módon megtenni, sok felesleges problémát megelőzhet.
Forrás: Dental Tribune