A hyaluronsav az emberi szervezetben természetesen előforduló proteoglikán, mely fiziológiásan megtalálható a szájnyálkahártya állományában is. Elsősorban a szövetek rugalmasságának biztosításában játszik fontos szerepet, hiányában vagy alacsony szintje esetén a szövetek sérülékenyebbek, nehezebb és lassúbb a sebgyógyulás, nagyobb a gyulladásra való hajlam. Az egészséges szájüregi funkciókhoz elengedhetetlen kellő mennyiségének jelenléte.

A hyaluronsav 50-szeres mennyiségű vizet felvéve a szöveteket hidratálja, emiatt is közkedvelt ránctalanító, bőrfeszesítő, fiatalító hatása miatt kozmetikumokban alkalmazása. A szájnyálkahártyán elsősorban a sebgyógyulás felgyorsítása, fájdalomcsillapítás és a gyulladáscsökkentés miatt előnyös alkalmazása. A 0,1%-os oldat formájában alkalmazott készítmény – Gengigel® first aid néven kerül forgalomba – naponta 2-4 alkalommal a betegek által saját maguknak alkalmazott 1-2 perces öblögetés során kifejti hatását. Eljut a nehezen hozzáférhető helyekre, hosszan tartó helyi hatást biztosít, csökkenti a fájdalmat és a kellemetlen érzést sérülések illetve műtét vagy paradontális kezelés után a seb érintése nélkül alkalmazható. Magas biztonsági profilja lehetővé teszi gyermekek, cukorbetegek, idősek, terhesek esetén is alkalmazását.

A Gáspár Medical Centerben a hyaluronsav First aid oldat alkalmazásával szerzett tapasztalatainkat egy három hónapos időintervallumban, 50 páciensen történt alkalmazás során gyűjtöttük össze a fogászat, a szájsebészet és implantológia területén. Az előírás szerint az 50 ml üveg oldatot kapta minden páciens mérőedénnyel ellátva, a szerben 0,1 % hialuronsav volt és előírásunk szerint naponta 1-2 percen keresztül kellett öblögetniük 2-4 alkalommal.

Alkalmazási betegcsoportok a következők voltak:

1. Dentogingivalis junkció regenerációja (fogíny tapadás támogatása).

Az epiteliális, nem mineralizált és mineralizált szövetek a dentogingivális junkció területén egymással találkoznak. A junkció integritásának megmaradása alapvetô jelentôséggel bír a mikrobiális invázió elleni hatékony védekezésben és az alatta fekvô parodontális szövetek – mint a parodontális ligamentumok és az alveoláris csont –, bakteriális toxinok, enzimek stb. okozta destrukciójának megelôzése szempontjából.

A junkció strukturális integritása elvész a parodontális megbetegedések során kialakuló krónikus gyulladások esetén.
Ez káros hatással van a parodontális szövetek komponenseire, beleértve a kollagént, a proteoglikánokat és a hialuronant is.

• Tasakkezelés
    • Depurálás/ gyökérsimitás/ kürettálás
    • APDT kezelést követően
  1. Implantoginigivalis junkció létrejöttének segítése (Implant-íny tapadás létrejöttének támogatása) ínyformázáskor. Soft laser kezeléssel együtt.
    • Ínyformázó behelyezésekor és implantfej próba, vázpróba, átadás kapcsán
  1. Implantogingivalis junkció regenerációjának segítése (Implant–íny újratapadás létrejöttének támogatása) APDT kezelést követően
    • Periimplantitis
    • Mucositis
  1. A gingivitis és a parodontitis kezelése során és után gyulladáscsökkentésre és a gyógyulás felgyorsítására
    • Gingivitis „gyógyszeres kezeléseként”
    • Parodontitis „gyógyszeres kezeléseként”
  1. Traumás nyálkahártyasebek esetében, traumás sérüléseknél, mint például a fogsor, fogszabályozó készülék, új korona, híd stb által okozottak
    • Fogszabályozó okozta nyálkahártyaseb
    • Új korona, híd okozta bucca beharapás
  1. Szájüregi műtétek során a sebzáródás (lágyrész-seb) támogatására (resectió, sculptio, implantáció, műtéti fogeltávolítás, csontfeltöltés stb.) ahol varratokat alkalmazunk, sebet egyesítünk
    • resectió,
    • sculptio,
    • implantáció,
    • műtéti fogeltávolítás,
    • csontfeltöltés
  1. Fogextractió esetén a csontseb zavartalan gyógyulás támogatására (lágyrész fedés nélküli seb)
    • Fogextractió
  1. Fogextractió és csontpótlás, (alveolusprezerváció) zavartalan gyógyulás támogatására
    • Fogextractió és csontpótlás, (alveolusprezerváció)
  1. A szájnyálkahártya gyulladásos – fájdalmas elváltozásainak kezelésében, mint amilyen a stomatitis, aphta, a xerostomia, lichen oris, gombás eredetű gyulladás. Soft laser kezeléssel együtt.
    • stomatitis,
    • aphta,
    • herpes,
    • xerostomia,
    • lichen oris,
    • gombás eredetű gyulladás,
    • cheilitis chronica
  1. Protetikai munkák során
    • Korona előkészítéskor az ínyszél regenerációjára
    • Ínyszélt érintő koronapreparáláskor a vérzés csökkentésére
  1. Konzerváló fogászati munkák során
    • tömés szélénél az ínyszél vérzés csökkentésére
    • ínyszél regeneráció segítésére
  1. Fogfehérítéskor
    • Ínyszél sérülés regeneráció támogatására
  1. Lézerrel vagy elektrokauterrel végzett műtétek (nyílt) sebfelszínének védő rétegképzése
    • Lézerműtétek, beavatkozások
    • Elektrokauteres műtétek, beavatkozások
  1. Bőrön végzett sebzéssel járó beavatkozások gyógyulásának támogatása

A klinikai gyakorlatban különösen parodontális, szájhigiénés kezelések, szájsebészeti beavatkozások, fogászati kezelések (pld. csonkelőkészítés) és fogimplantációt követően szereztünk kedvező tapasztalatokat. A sebek gyógyulásának zavartalanságában kedvező hatást tapasztalatunk. A páciensek szívesen alkalmazták, beszámolójuk szerint “balzsamként” enyhítette a szájüregi fájdalmat, kellemetlen érzést, égést és a kétharmaduk a kapott 1 üveg oldat elfogyása után saját magától folytatta alkalmazását és saját maga másodikat vásárolt.

Dr. Gáspár Lajos, Gáspár Medical Center

Hivatkozások

1. Blair et al. Skin Structure-Function Relationships and the Wound Healing Response to Intrinsic Aging. Adv Wound Care (New Rochelle). 2020;9(3):127-143.
  2. de la Motte et al. The role of hyaluronan in innate defense responses of the intestine. Int J Cell Biol. 2015;2015:481301.
  3. Gengigel First Aid Instructions for use, April 2019

Ha Ön is szeretné kipróbálni a Gengigel termékeket vagy páciensei számára biztosítani azok kipróbálását, kérjük látogasson el weboldalunkra ahonnan ingyenes mintákat igényelhet rendelőjébe: