A fogászati praxisokban általánosan alkalmazott infekciókontroll és megelőzési intézkedések biztonságosak és hatékonyak, de a higiéniai rutinokat ismernie kell, meg kell értenie és szigorúan be kell tartania a fogorvosi rendelő teljes csapatának – különösen most a COVID-19 járvány idején. Internetes szemináriumon Dr. Mikael Zimmerman és Petteri Sjögren előadók összefoglalják és elmagyarázzák ezen óvintézkedések főbb szempontjait azzal a céllal, hogy rávilágítsanak a kulcsfontosságú kérdésekre, és megmagyarázzák bizonyos protokollok megválasztásának döntő okait és végrehajtásuknak módszereit. Online bemutatójuk előtt Zimmerman, aki a fogászati higiénia és infekciókontroll vezető szakértője, röviden bemutatta a témát.

Dr. Zimmerman, a jelenleg is tartó COVID-19 járvány megerősítette az infekciókontroll és a megelőzési intézkedések fontosságát. Úgy érzi, hogy korábban nem voltak ezek az intézkedések ennyire hatékonyak?
Nem, nem érezzük úgy, hogy nem lettek volna ezek az intézkedések ennyire hatékonyak, sokkal inkább az, hogy a COVID-19 rendkívül felerősítette az infekciókontroll fontosságát, és ennek következményeként a fogorvosi szakemberek megkérdőjelezték mindennapi munkájukat. Miért tesszük, amit csinálunk? És megfelelően járunk-e el praxisunkban egy járvány idején?

Az infekciókontrollt illetően melyek voltak a legnagyobb kihívások egy rendelő számára korábban és mik most a pandémia időszakában?
Közösségekben rendszeresen szükség van a különböző szezonális vírusok kezelésére, és már korábban is volt dolgunk világ járvánnyal. A fertőző betegségek mindig is elterjedtek voltak, így a COVID-19 járvány előtt is. A kihívás az, mint mindig, az előírt higiéniai szokások betartása és azok az emberek kezelésének elkerülése, akik nem érzik jól magukat vagy tünetekkel rendelkeznek. A válasz az, hogy jól szervezettnek kell lenni a munkában.A SARS-CoV-2 ugyanazon emberek csoportját is megfertőzheti (sok szempontból nagyobb valószínűséggel), akik fog- vagy szájbetegségeknek vannak kitéve. Ezért fontos alternatív megoldásokat találni az alapvető megelőző fogászati ellátás biztosítására ezeknek az egyéneknek. Az elhalasztott vagy elhanyagolt preventív szájápolás, súlyos vagy akut állapotot eredményezhet később. A jelenlegi járványhelyzetben meg kell akadályozni az egészségügyi szektor minden további terhelését.

Forrás: Dental Tribune