2020. március 11-én a kormány kihirdette a veszélyhelyzetet és rendkívüli intézkedéseket léptetett életbe, ennek következtében ma Magyarországon milliók dolgoznak otthonról, hogy így segítsék a koronavírus terjedésének megakadályozását. Sokak számára az otthoni munkavégzés fogalma nem ismeretlen, azonban a fogorvosok, fogászati asszisztensek számára ez a helyzet távol áll a megszokottól. Ebben a nyugtalanító és bizonytalan időkben az alábbi a tippeket arra készítettük, hogy segítsük a fogorvosok és a fogászati rendelőkben dolgozók egészségét és biztonságát.

TESTMOZGÁS

A testmozgás mindig fontos, ha stresszmentes és egészséges állapotra vágyik az ember. Sokaknak a napi ingázás a munkahely és a lakóhely között – már magába foglal egy 20 perces sétát. Alapvető fontosságú, hogy ezeket a napi rutinokat továbbra is megtartsuk, így minimum 20 percet minden nap sétáljunk. Bár az edzőtermek többnyire bezártak és a következő pár héten minden bizonnyal zárva is maradnak, ez nem azt jelenti, hogy “oda kell nőni” a kanapéra. Ha valaki eddig nem szerette vagy nem volt ideje a napi mozgásra, akkor ez most egy jó alkalom a kezdésre. Hiszen most a testünk mozgása fontosabb, mint valaha!

Néhány ötlet az otthoni testmozgáshoz:
– Ha szeret zenét hallgatni edzés közben, állítson össze különféle lejátszási listákat. és minden alkalommal másikat játsszon le. Ezáltal kevésbé lesz monoton a testmozgással eltöltött idő, ellenben sokkal élvezetesebbé fog válni.
– Készítsen egy 30 napos edzés-tervet. Akár vonja be a családját is.
– A virtuális edzésekre, online elérhető programokra rendkívül megnőtt a kereslet, így számtalan videóanyag áll rendelkezésünkre. A legnagyobb fitnesz guruk közül többen is töltöttek fel videókat, indítottak órákat a YouTube csatornáikon keresztül, ideértve kifejezetten gyerekeknek szóló órákat is.
– Minden nap különböző időpontokban végezzen edzéseket!. Most rengeteg szabadideje van, így ez is segíthet a napok változatossá tételében. Ahogy közeledik a nyár, egyre később nyugszik le a nap, így hamarosan már este is könnyebben tudunk majd kocogni menni, amennyiben ez megoldható számunkra.

HELYES ÉTKEZÉS

Egész nap otthon vagyunk, így állandó hozzáférésünk van a konyhához. Bár ez azt is jelenti, hogy friss ételeket készíthetünk többször is a nap folyamán, azonban megkönnyíti a napi nassolást is. Az étel, akárcsak a testmozgás, jelentős hatással van a hangulatunkra. Fontos, hogy változatos és kiegyensúlyozott legyen az étrendünk!

A hidratáció szintén rendkívül fontos. Győződjön meg arról, hogy naponta két-három liter vizet legalább megiszik, és korlátozza az alkohol és koffein fogyasztásának a mennyiségét. Ezek szorongáshoz és álmatlansághoz vezethetnek, amelyeket – különösen most – fontos elkerülni.

MEDITÁCIÓ

Ha még nem tartozik a meditáció a napi rutinjába, akkor ideje, hogy bevezesse. A meditáció hatékony módszer a stressz és a káros érzelmek kezelésére, különösen ebben a bizonytalan időben. Az orvostudomány bizonyította, hogy a krónikus stressz az agytömeg csökkenéséhez vezethet, különösen a prefrontális kéregben, ami a viselkedéshez, az érveléshez és a rövid távú memóriához kapcsolódik. A meditációnak számos jól megvizsgált egészségügyi előnye van, segít nyugodtnak, koncentráltnak maradni, és javítja ellenálló képességünket.

Azonban főleg napjainkban lesz hasznos technika ez, hiszen az orvostudomány mellett pszichológiailag is felvehetjük a harcot a COVID-19 vírussal szemben, ha megerősítjük a testünk védelmi rendszerének erősségébe vetett hitet.

Az imaginációs gyakorlatot készítette: Róza Zs. Ráchel, felnőtt klinikai szakpszichológus
lektorálta: Dr. Szabó Nikolett, háziorvos
https://www.youtube.com/watch?v=bZGQLvLLTaw&t=24s

Ez a gyakorlat pedig segíti a figyelmünket még jobban befelé irányítani, mely nem kizárólag a vírussal való mentális megküzdésre fókuszál, hanem egy általánosabb, belső harmónia megteremtését szolgálja.
készítette: Dr. Daubner Béla, pszichiáter
https://vimeo.com/401353993?ref=fb-share

ALVÁS

A következetes, jó minőségű alvás rengeteg egészségügyi előnnyel jár. Nagyon csábító megváltoztatni a hétköznapi alvás szokásait – különösen, ha nincs szükség riasztásra. Ennek azonban negatív hatása lehet a test órájára, amely szabályszerűséget igényel.

A melatonin „kritikus” antioxidáns, így a legfontosabb tippek a jó éjszakai pihenéshez a következők:
– Ellenőrizze, hogy a szoba kellően sötét-e!
– Kerülje el az erős fényeket, és a “kütyüket” legalább egy órával lefekvés előtt kapcsolja ki! Számos tanulmány kimutatta, hogy a kék fény megzavarhatja a melatonin szintet.
– A melatoninnal gazdag ételek közé tartozik a tojás, a hal és a diófélék, és különösen a pisztácia.
– Kerülje el az olyan stimulánsokat, mint a koffein és a nikotin, négy-hat órával a lefekvés előtt.

TANULÁS

Miért nem használja a rendelkezésére álló időt tanulásra? Számos webinar, azaz online képzés áll a fogorvosok rendelkezésére, legtöbb ráadásul díjmentes is. Használja fel idejét hatékonyan!
Összegyűjtöttünk pár lehetőséget az önképzésre:
Alpha-Bio Tec. https://alphaimplant.hu/alpha-bio-tec-webinarium/
– Dental Tribune https://eu.dental-tribune.com/education/
– Straumann https://www.straumann.com/us/en/landing/webinars.html
3M https://www.3m.com/3M/en_US/dental-us/education/
Nobel Biocare https://www.nobelbiocare.com/international/en/webinars
– Cortex https://www.facebook.com/cortexdental.europe/photos/a.379578592172531/1863722180424824/?type=1&theater
Fotona https://zoom.us/webinar/register/3015859065569/WN_QCL34NGMQ0C5l9ajl2rNFg?fbclid=IwAR13dz9i5c3Kqu-jkgI6ZKJUX0wW5lyW3T9xXgajat3C2jB9V2MqPzBBRII

CSALÁD

Az iskolák bezárásával valószínű, hogy sokan több időt töltenek gyermekeikkel a hétköznapok alatt, mint korábban. Annak ellenére, hogy a körülmények feszültséget okozhatnak, minőségi időt tölthetünk a családunkkal. Globális szinten vált elfogadhatóvá, hogy otthon maradjunk a családdal, és minden figyelmünket nekik szenteljük. Értékes időt tölthetünk szeretteinkkel, amit nem szabad elpazarolni.

A családi időre vonatkozó legfontosabb tippjeink a következők:

– Éljük meg ezeket a pillanatokat! Ne engedjük, hogy a külvilágban zajló kaotikus szituáció elhomályosítsa a családunkkal folytatott interakciókat. A COVID-19 legyőzése időt vesz igénybe, tehát amikor a gyerekeinkkel vagyunk, akkor tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy kellemes legyen ez a közös játék stb.  Ne a telefonunkat “nyomkodjuk”!

– Menjen ki a szabadba! Amennyiben rendelkezésére áll kert, akkor töltsön sok időt kint! Fusson egy kört, és szabadítsa fel az endorfinokat, amelyek pozitív érzést váltanak ki a testben.
– Tervezz! Tervezés nélkül az otthoni napok könnyen zűrzavarrá alakulhatnak. Közös programokat tervezzünk a családdal, például társasjátékok, Facetime beszélgetések más családtagokkal, szórakoztató tanulás, együtt főzés, sütés, olvasás vagy filmnéző esték.

 

Ossza meg véleményét!

A DENTAL.HU a fogászati szakma portálja.

Az Ön véleménye, hozzászólása, aktivitása legalább olyan fontos, mint a cikk, amit elolvasott. Ossza meg a cikket ismerőseivel vagy szóljon hozzá, mondja el véleményét a Facebook oldalunkon.