Mindenki tudja, hogy a fogorvosok egészségügyi szakemberek. A szájegészségügy szakértői, akik a tájékoztatástól a tisztításon át a helyreállításig a legkülönbözőbb tevékenységeket végzik. A fogorvosi képzés erre kiválóan fel is készít. Mi a helyzet azonban a pénzügyi szervezéssel?

featured-image

A fogászat klinikai oldala sajnos csak a fele annak, amivel a fogorvosoknak foglalkozniuk kell. A fogorvosok és a fogászati praxisok kisvállalatok. Ahhoz, hogy sikeresek legyenek, nem elegendők a klinikai készségek, hanem a fogászat üzleti oldalát is ismerniük kell.

A fogorvosok hagyományosan mindig is saját praxisra vágytak. A többség azt szeretné, hogy a saját elképzelése szerint dolgozhasson. Harminc-negyven évvel ezelőtt az üzleti oldal úgy működött, hogy a fogorvos pénzt kért a banktól, elindította a praxisát, kiakasztotta a cégtáblát, és várta a pácienseket a rendelőbe. A mai gazdasági helyzetben azonban a finanszírozás már nem ilyen egyszerű, sokkal erősebb a verseny a páciensekért, és különösen fontos a praxis pénzáramlásának irányítása.

Egy praxis beindításakor pontosan ismernünk kell a költségeket, és meg kell határoznunk, hogyan fogjuk kifizetni ezeket a költségeket. A kiadások kézben tartásához, a törlesztőrészletek kezeléséhez és a megélhetés biztosításához a fogorvosnak hozzáértő üzletembernek kell lennie. Sokan azt állítják, hogy ennek legjobb módja a magas szintű termelés. Ha a fogászat üzletága bűvészet lenne, akkor minden fogorvos magas szintű termelést végezne. Saját praxisa klinikusaként és pénzügyi vezetőjeként mindazokat a tényezőket felügyelnie kell, amelyek kontrollálhatók. Legelőször is spórolnia kell az alkalmazottakon. Egy praxis legnagyobb költségét az alkalmazottak jelentik, ezért csak a legszükségesebb személyzetet szabad alkalmazni, akiknek reális bért kell biztosítani.

Mivel az orvosi eszközökre és a banki kezelési költségekre is jelentős összegek mennek el évente, ezeknek a kiadásoknak az átgondolt lefaragásával is jelentősen növelni lehet a praxis nyereségességét.

A fogászati beszerzés meglehetősen fragmentált terület. Korábban főként a területi képviselők látták el a fogorvosi rendelőket, manapság azonban már számos más utánpótlási csatornához is hozzáférhetnek a fogorvosok. Ha az aktuálisan felhasznált eszközökön évente jelentős összegeket tud megtakarítani a fogorvos, ezt a törlesztőrészletekre, az alkalmazottak fizetésére, vagy saját nyereségének növelésére fordíthatja.

A fogászati szolgáltatás pénzügyi oldalának megértése kulcsfontosságú a praxis sikeres működéséhez. A kiadások a minőség feláldozása nélkül történő kezelése is létfontosságú tényező, amely évente jelentős összegeket takaríthat meg egy praxis költségvetésében. A kisvállalkozás nyereséges működtetése szempontjából ugyanolyan fontos, hogy a fogorvos okos üzletember legyen, mint az, hogy a lehető legjobb legyen a szakmájában.

Forrás: medipress.hu