A fogtechnika átalakul. Az új idők új utakat kívánnak. A megváltozott szabályok következtében egyre inkább előtérbe kerül a gazdaságosság és hatékonyság kérdésköre. Axel Seeger berlini kerámia-művész fogtechnikusmestert régen foglalkoztatja a téma. Megvalósítási variációit mutatja be a cikksorozat.
A kézműves tudás eléréséhez és aktiválásához – mint korábban is mindig – a viasszal való korrekt bánásra van szükség. Úgynevezett próbaúttal irányítjuk magunkat a célhoz vezető útra.
Alapok
A fogformák megismeréséhez idősebb és fiatalabb páciensek frontfogait érdemes tanulmányozni – mindegy, tanulóról, kezdő fogtechnikusról, vagy „vén rókáról” van szó. A forma így könnyen elsajátítható (1–2. képek).


Festés-technikával esztétikailag magas értékű munkák készíthetők. A jól reprodukálható eredmények következtében ez a technológia a jövőben is erősen fogja befolyásolni a piacot, egyre inkább kiszorítva a rétegzés-technikát. Az Egyesült Államokban a kerámiamunkák 75-85%-a, tehát jelentős részük monolit készítésű. Ha nálunk Németországban még nem is tartunk itt, az utóbbi négy évben jelentősen megerősödött a monolit anyagból készült munkák trendje (3. kép).

A legtöbbet használt préskerámia anyagok
Minden nagyobb kerámiagyártó cég rendelkezik préskerámia rendszerrel, több-kevesebb előnnyel és hátránnyal (4. kép). Préskályha szinte minden laboratóriumban található, de legtöbbször Csipkerózsika-álmát alussza. Melyikük a legjobb, azt a felhasználó nézőpontja dönti el. Már több mint 12 éve az Ivoclar EP 5000-t használom, nagy megelégedéssel.

Alapvető szabály: nem szükséges mindig a legújabb modell, de maradjunk nyitottak az új anyagok és gépek irányában (5. kép). Így aztán a cirkon is fontos alapanyag laboratóriumomban (6. kép).


Fontos lépések
A viaszmintázat készítése, a beágyazás, de rétegzés és festés során is pontosan be kell tartani a lépéseket, így járok el a koronák kidolgozásánál is. Teszem ezt minimalizált szortimenttel.
Nem cserélem túl gyakran a fúrókat – ezzel elsősorban időt takarítok meg. Anyagkészletem is könnyen áttekinthető (7. kép). Miután kidolgozásnál a formára és felületre koncentráltam, utána minden figyelmemet a festés technikájára fordíthatom (8. kép).

