A Clear Aligner globális piacának értéke 2022-ben megközelítőleg 5,2 milliárd USD (4,8 milliárd euró) volt, és az elkövetkező években várhatóan kétszámjegyű növekedést mutat. Ezt a növekedést az alignerek előnyei és népszerűsége, a direkt fogyasztónak szánt (D2C) aligner-vállalatok által kínált alternatív és olcsóbb lehetőségek térnyerése, valamint a piac általános fogorvosok felé történő terjeszkedése hajtja.
Láthatatlan, praktikus, kényelmes: Az alignerek fő előnyei
A reklámok, a távmunka, a videóhívások és a közösségi média fontos szerepet játszanak a szépségiparban, elősegítve azt a meggyőződést, hogy az arc és a felsőtest megjelenése határozza meg a szépséget, ami ösztönöz az igényes fogakra és a vonzó mosolyra. Az alignerek megoldást jelentenek a fordított mélyharapás, a keresztharapás, a mélyharapás és a nyitott harapás különböző fokú kezelésére.
Ha a malokklúzió megengedi a választást, a páciensek a fix készülékekkel szemben az alignereket részesítik előnyben, mivel a megoldás több előnnyel jár. Az egyik nyilvánvaló, hogy alig láthatóak a rögzített készülékekkel szemben. Az alignerek evés vagy ivás közben eltávolíthatók, míg a rögzített készülékekkel a páciensek korlátozva lehetnek az elfogyasztható ételek típusát illetően, így a ragadós vagy kemény ételek problémát jelenthetnek. Kivehetőségük elősegíti a higiénia fenntartását és az íny egészségét is. Az alignereket használó pácienseknél lényegesen jobb ínyállapotot figyeltek meg.
Ezenkívül az aligner fogszabályozók viselése kevesebb gondozást igényel a fogászati szakemberek részéről. Mivel a fogak mozgatását a fogorvos előre megtervezi, a fogorvosi rendelések egyszerűbbek, és nem feltétlenül van szükség a fogszabályozó orvos segítségére az egyes rendelések során. Ehhez képest a fogszabályozó orvosnak három-négy hetente szükség lehet a készülék módosítására a hagyományos rögzített készülék esetén.
A D2C üzleti modell adaptációja
A pácienseket elriaszthatja az aligner készülékek magas ára. A személyes fogorvosi felügyelet és ellenőrzés mellőzésével a D2C (Direct to Consumer) cégek a kezelést a rendelőben történő eljárás költségénél lényegesen olcsóbban kínálják. A D2C fogszabályozás támogatói azzal érvelnek, hogy a D2C alignerek alacsony ára miatt a fogszabályozás egyre több ember számára válik elérhetővé. A D2C cégeket azonban többen bírálták, hogy nem képesek megfelelően kezelni a malocclusiót. 2018-ban az Amerikai Fogászati Szövetség határozatot fogadott el a D2C fogszabályozás ellen, az Amerikai Fogszabályozók Szövetsége pedig nyilvánosan figyelmeztetett mindenkit egy lakossági kampányban.
A bizalom visszaszerzése és hírnevük javítása érdekében a D2C-cégek megváltoztatták üzleti modelljüket. Míg korábban a D2C üzleti modellje nem járt fogorvoshoz vagy fogszabályozó orvoshoz, ma már gyakori, hogy a D2C aligner páciensek vagy egy fogszabályozóhoz vagy egy általános fogorvoshoz fordulnak, akit a vállalat alkalmaz, hogy egy intraorális vizsgálatot végezzen. Az üzleti modellhez való alkalmazkodás magasabb költségeket eredményez a páciens számára. Az ügyfelek továbbra is postai úton kapják meg az alignereket.
Az aligner piacának kiterjesztése az általános fogorvosokra
Néhány fogszabályozó orvos szkeptikus az alignerek hatékonyságával kapcsolatban a malocclusio kezelésében. Bizonyos esetekben a nagyobb hatékonyság érdekében a pácienseknek a kezelés során az alignerekről fix készülékekre kell váltaniuk. Például minden hatodik páciens a kezelés befejezésekor az alignerekről fix készülékekre váltott, mert az aligneres kezelések nem tudtak megfelelően elérni bizonyos fogmozgásokat vagy korrigálni a gyakori malokklúziókat.
Az Aligner-gyártó cégek ezért termékeiket az általános fogorvosok számára is kiterjesztik az enyhe vagy kevésbé bonyolult mozgást igénylő maloklúziók kezelésére. Az Align Technology tovább növeli globális jelenlétét azáltal, hogy Invisalign termékeit egyre több országban, egyre több ügyfél számára teszi elérhetővé. Más növekedési stratégiák mellett a vállalat arra törekszik, hogy lehetővé tegye az általános fogorvosok számára – akiknek nagyobb betegbázis áll rendelkezésükre, mint a fogszabályozóknak -, hogy könnyedén azonosíthassák a potenciális eseteket, amelyeket az Invisalign rendszerrel kezelhetnek, és figyelemmel kísérhessék a páciensek fejlődését, miközben magas színvonalú helyreállító, fogszabályozó és megelőző szájápolási ellátást nyújtanak. Az Align ezt a stratégiát azáltal valósítja meg, hogy képzést és klinikai oktatást biztosít az általános fogorvosok számára, és olyan digitális eszközöket kínál, mint az iTero szkenner.
Következtetés
A alignerek piaca az előrejelzések szerint az elkövetkező években kétszámjegyű növekedési ütemben fog növekedni, és ezt a növekedést várhatóan az aligner készülékek népszerűsége és praktikussága, valamint a vállalatok piaci részesedésük növelésére irányuló különböző erőfeszítései fogják elősegíteni. Bár a D2C vállalatokat kritizálták a foghiányos fogazat nem megfelelő kezelése miatt, üzleti modelljüket úgy alakítják át, hogy a fogászati szakemberekkel való konzultációkat is magukban foglalják. Tekintettel arra, hogy egyes fogszabályozók szkeptikusan viszonyulnak az alignerekhez, a kezelést szolgáltató cégek azt tervezik, hogy üzleti modelljüket kiterjesztik az általános fogorvosokra, akiknek nagyobb a páciensbázisuk, mint a fogszabályozó orvosoknak.
Forrás: https://www.dental-tribune.com/news/the-ongoing-growth-of-the-global-clear-aligners-market/