Elindult a 2021-es év, amelytől kicsit talán mindannyian valamiféle megújulást, újrakezdést remélünk az erősen traumatikus 2020 után. Az új kezdetre való szellemi ráhangolódás jegyében pedig ezúttal nem egy praktikus tanácsokat taglaló, vagy a szakmát széles körben érintő problematikát körüljáró írással készültünk, hanem egy kis könyvajánlóval. Ezek az olvasmányok minden fogászati vezető, rendelőtulajdonos vagy praxismenedzser számára képesek olyan információkat, szemléletmódot vagy praktikus tanácsokat átadni, amely a rendelő működését és az olvasó mentális egészséget is szolgálják.
Miért is ne kezdenétek az új évet új tudásanyaggal felvértezve, új szemlélet által megerősítve, új perspektívákra való rálátással?
- Marshall B. Rosenberg: A szavak ablakok vagy falak
Mindenki ismeri az „erőszakmentes kommunikáció” kifejezést, még az is, aki nem alkalmazza a gyakorlatban. Azt már kevesebben tudják, hogy ezt a módszertant Marshall B. Rosenberg klinikai pszichológus alkotta meg és nevezte először a nevén. Fogorvosként, cégvezetőként, menedzserként vagy akár pácienskoordinátorként – és persze magánemberként is – emberi interakciók kusza hálójában éljük az életünket, sorsunkat pedig nagyban befolyásolja, milyen minőségben vagyunk képesek a kommunikációnk által a megoldáskeresésre, a konfliktusok elsimítására, saját érdekeink érvényesítésére anélkül, hogy másokat megbántanánk, vagy saját magunk sérülnénk. A könyv kifejezetten olvasmányos formában, sok példával illusztrálva segít eligazodni olyan élethelyzetekben, amikben nehezen állunk helyt, legyen az egy panaszos páciens megnyugtatása, egy munkahelyi érdekkonfliktus elsimítása, vagy bármely olyan kockázatos kommunikációs helyzet, melyben benne rejlik a sérülés lehetősége – bármely felet tekintve.
- Michael G. Gerber: The E-Myth dentist
Michael G. Gerber pontosan tudja azt, amit oly sokan tapasztalhattak már meg a fogorvosok által tulajdonolt és/vagy vezetett praxisokban a világ talán bármely szegletében, ahol léteznek magán fogorvosi rendelők. Az egyetemen és a szakmában eltöltött évek alatt elsajátított hatalmas tudásanyag felvértezett a komoly orvosszakmai kihívásokra, azonban egy vállalkozást úgy vezetni, hogy abban a pácienstől a munkavállalókon át a menedzsmentig mindenki jól érezze magát és még stabil pénzügyi lábakon is álljon. A könyven nem minden gyakorlati tanácsadó alkalmazható magyarországi rendelőkre a helyi specifikumok miatt, de még ezzel együtt is messze megéri elolvasni a már évek óta bejáratott és a még csak most tervezgetett, jövőbeni rendelők tulajdonosainak is. Magyar nyelven sajnos nem érhető el a könyv, külföldről azonban megrendelhető.
- Dale Carnegie: Hogyan szerezzünk barátokat és befolyásoljuk az embereket?
Senkit ne tévesszen meg a kissé félrevezető címadás: az eredeti verzióban „how to influence people” szerepel, amely sokkal inkább felel meg annak, hogy „hogyan legyünk hatással az emberekre”. Dale Carnegie műve abszolút klasszikus (1937-ben jelent meg először!), gyakorlatilag minden kommunikációs témájú és vezetőképző know-how ősatyja, érdemei pedig elévülhetetlenek. A legjellemzőbben egy magától a szerzőtől vett idézettel tudjuk megragadni a könyv lényegét:
„Még olyan műszaki pályán is, amilyen a mérnöké: az egyén anyagi eredményeinek körülbelül 15 százaléka írható a technikai tudás javára, és mintegy 85 százalék az emberi érintkezés technikájában mutatott ügyességnek köszönhető.”
Ha pusztán ezt az egyetlen gondolatot át tudod fordítani az orvos-páciens reláció nyelvére, már rengeteget nyertél, a könyv pedig telis tele van hasonló gondolatokkal, ráadásul nagyon könnyed, olvasmányos formában, rengeteg történettel és példával. A pályám során talán ezt a könyvet ajánlottam legtöbbször, ami nem véletlen: Carnegie tanácsait igen könnyű a napi gyakrolatunkba implementálni, a hatásuk pedig azonnali és megkérdőjelezhetetlenül pozitív.
Máté Zoltán