Egy friss tanulmány szerint a vidéki fogorvosok többsége nem követi a Német Kardiológiai Társaság jelenlegi irányelveit, mely antibiotikum profilaxis alkalmazását javasolja a magas kockázatú betegek esetében a parodontális kezelést megelőzően.

2007 előtt ez az antibioikum profilaxis az alacsony kockázatú betegek esetében is javasolt volt. Prof. Cornelia Piper, a Bad Oeynhausenben található Szív és Diabetes Központ kardiológusa és kutatója szerint az új irányelvek nem igazán segítették a fogorvosok figyelmének felkeltését, sem az életet veszélyeztető endocarditis megelőzését.

Az elővigyázatossági kezelések kiemelt kockázatú betegekre való leszűkítése jóval kevesebb antibiotikum terápiához vezetett, nemcsak a közepes, hanem a magas kockázatú betegek esetében is.

Az endocarditis a szívbelhártya és a szívbillentyűk gyulladása, amely kezelés hiányában halálos kimenetelű. Az endocarditis ritka az egészséges szívvel rendelkező nyugat-európai lakosság körében és antibiotikumokkal jól kezelhető.

Az öröklött vagy szerzett szívbetegségben szenvedőknél és a műbillentyű beültetésen átesett betegek esetében az endocarditis kialakulásának kockázata azonban nagymértékben megnő.

“A parodontális kezelés nagyon veszélyes lehet ezeknél a magas kockázatú betegeknél.” mondta el Piper. “A fogorvosi beavatkozások során, a gingivális tasakokban lévő Gramm-pozitív baktériumok a véráramba kerülhetnek. A baktériumok ezután a szívbillentyűknél telepszenek meg és elszaporodnak, az eredmény pedig az endocarditis.” magyarázta Piper.

Endocarditis-kockázat: sok német fogorvos nem törődik az irányelvekkel

A Német Kardiológia Társaság irányelveiben a fogorvosi beavatkozás előtt antiboitikum terápiát (endocarditis profilaxis) javasol a magas kockázatú betegek esetén. “Az antibiotikumot egy órával a parodontális kezelés megelőzően alkalmazva biztosíthatjuk, hogy csak kis mennyiségű baktérium telepedjen meg a szívbillentyűknél. Így nagymértékben csökkenthető a szívbelhártya gyulladásának kockázata.”

“A beteg számára az a legjobb, ha magával viszi a kardiológiai leletét a fogorvosához.” tett hozzá Piper. “Megfontolandó az antibiotikum profilaxis alkalmazása a közepes kockázatú betegek esetében is, azonban jelenleg nem áll rendelkezésre elég adat ennek eldöntésére.”