2019-ben, a Dental World tudományos konferenciáinak előadóival riportokat készítettünk a szakmájukkal kapcsolatos kihívásokról, a munkájukkal összefüggő tapasztalatokról, élményekről.

Most az „Esztétika nagymesterével”, dr. Arthur Volkerrel folytatott interjút mutatjuk be Önöknek.

Dr. Arthur Volker az USA-ból érkezett hozzánk. Az Esztétika Kongresszuson workshop-ot tartott a IV. osztályú restaurációk elkészítéséről, illetve nagyszerű előadása volt a direkt kompozitok alkalmazásáról a front régióban.

Köszönjük, hogy elfogadta meghívásunkat. Kérem, foglalja össze előadását azok számára, akik nem tudtak jelen lenni annak elhangzásakor!

Én is köszönöm, hogy itt lehetek. Alapvetően a direkt kompozitok használatáról beszéltem. Nem csak arról volt szó azonban, hogy milyen módon készítsük el, hanem a lehetséges buktatókról és hibákról is. Ismertettem különböző módszereket, hogy miként tudjunk elkerülni azokat a problémákat, melyek gyakran ismétlődhetnek ebben a munkafolyamatban.

Véleménye szerint melyek a legáltalánosabb hibák, amit a front fogak direkt restaurálása során legtöbbször elkövetnek a fogorvosok?

Ez egy jó kérdés, mivel nagyon sokszor látom, hogy túlzásba visszük a transzlucenciát, és alul teljesítünk az opacitás terén. Az történik, hogy megpróbáljuk úgy megoldani a problémát, hogy jól nézzen ki és élethű legyen, de a végén sajnos, még mindig látszik az a törésvonal, amelyet elsősorban el akartunk tüntetni. Néha az történik, hogy csak rosszabb lett a helyzet, mint azelőtt.

Mit javasol, mit használjunk a transzlucens testszín helyett?

Nos, az ilyen esetekben is van néhány lehetőségünk. Az első, hogy használhatunk úgynevezett mikró-hibrid kompozitokat, amelyek nagyon jól működnek, különösen a nagy kiterjedésű törések esetében. Kis kiterjedésű törésvonalaknál megfontolandó a folyékony opáker alkalmazása, mert ezek is igen jól használhatók az ilyen esetekben, ezzel elég kiszámíthatóan el lehet rejteni a törésvonalat.

Manapság igen sok eltérő véleményről hallhatunk, olvashatunk az egyszerű rétegezési technika alkalmazásáról. Mi az ön véleménye erről a témáról?

Ez sok mindentől függ, ez nem egyszerű kérdés. Azt gondolom az egyik fontos tényező, hogy az anyagot – amivel dolgozunk – mennyire érezzük kényelmesnek. Ha nagyon kényelmesen és nagyon magabiztosan tudunk vele rétegezni, akkor szerintem ez egy nagyon-nagyon jó módszer. De néha, ha valamit nem megfelelően végzünk, nem feltétlenül azt a végeredményt kapjuk, amit szeretnénk, és megint rosszabbul néz ki a munkánk, mint amikor elkezdtük. Ezekben az esetekben az egyszínű árnyalat, mint például a testszín vagy egy kis opáker használatával jobb eredményt tudunk elérni, kiszámíthatóbban és sokkal gyorsabban.

A metsző-él transzlucenciát hogyan tudjuk az egyszerű technika alkalmazásával elérni?

Amikor rétegezünk, akkor megpróbálunk bizonyos karakterisztikát és nagyon clear/áttetsző kompozitot hozzáadni, viszont, amikor az egyszerű módszert – vagy, ahogy mi hívjuk: „üres vászon technikát” – alkalmazzuk, akkor egyedül az árnyalatokra/színezőanyagokra támaszkodhatunk. Sok gyártó pl. gyárt szürke és lila festékeket, amelyeket bizonyos arányban használhatunk, és ezt úgy tesszük, mintha hozzáadnánk valamilyen metsző-él hatást, például transzlucenciát, de igazából csak fedést adtunk hozzá. Az előnye az, hogy ha kis mennyiségben adunk hozzá folyékony színező anyagot, akkor megfestjük vele a területet, és ez lefedi a törésvonalat is. Mert ha csak clear kompozitot próbálunk a törésvonal fölé helyezni, akkor az esetek 100 %-ában látható marad a törésvonal. 

Mi a legfontosabb üzenete, amit érdemes megfogadnunk?

A legfontosabb üzenet az, hogy ne féljünk kipróbálni új dolgokat! Tudja, van az a mondás, hogy a mester többször vallott kudarcot, mint ahányszor a tanuló valaha kipróbálta. Ez teljesen igaz a fogászat minden területén is. Gyakran a legjobb munkáinkat mutatjuk be, de valóban mindig tanulunk a sikereinkből? Néha ez természetesen igaz lehet, de a hibáinknak mindig van üzenete. Az a kérdés, hogy hogyan javítjuk ki ezeket a hibákat a meglevő forrásainkból. Az én megjegyzendő üzenetem az, hogy gyakoroljanak, próbálják ki az említett alapelveket, és dolgozzanak azon, hogy fejlesszék a szakmai látásukat, hiszen ezért hívjuk ezt a kurzust „power looking”-nak, hogy erősítse a képességünket abban, hogy meglássuk a tévedéseinket, a hibáinkat. 

Volker Úr! Köszönjük a beszélgetést. A XX. Dental World Esztétikai Kongresszusán is izgalmas előadások várnak bennünket hasonló témában, ezúttal dr. Salvartore Scolavino a transzlucencia és opacitás „játékáról” tart majd előadást a direkt restaurációk témakörében, illetve dr. Jason Smithson segítségével pedig az indirekt restaurációkkal foglalkozhatunk egy workshop keretén belül. 

Interjút készítette: Dr. Borsó Dóra
Fordítás: Dr. Kovács Emese

Ossza meg véleményét!

A DENTAL.HU a fogászati szakma portálja.

Az Ön véleménye, hozzászólása, aktivitása legalább olyan fontos, mint a cikk, amit elolvasott. Ossza meg a cikket ismerőseivel vagy szóljon hozzá, mondja el véleményét a Facebook oldalunkon.