A színtudomány hatalmas komplexitásában magában foglalja többek között a fizikát, a matematikát, a geometriát, a mérést, az érzékelést, a kémiát, az optikát, a művészetet és az emberi pszichológiát. Dióhéjban a színtudomány a pszichofizika. A fogászati szakirodalomban gyakran találkozhatunk félreértelmezett színtudományi fogalmakkal és azok helytelen alkalmazásával. A fogászati területre vonatkozó összetett színtudományi fogalmakat gyakran nehéz könnyen érthető szavakkal elmagyarázni. A következő oldalakon megpróbálunk néhány ilyen fogalmat könnyebben érthető nyelvre lefordítani
A fogászati színmeghatározás nagyon fontos, és rendkívüli pontosságot igényel a mérés, a számítás és a kivitelezés során; más szóval a végleges restaurációnak tökéletesnek kell lennie a klinikus, a technikus és a páciens szemében. Ez a feladat digitálisan vagy analóg módon is elvégezhető. A szemmel történő színmeghatározás nyilvánvaló okokból a klinikusok körében leggyakrabban alkalmazott színmeghatározási módszer. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy a tudományos közösség nem értékeli ezt a módszert az objektivitás hiánya miatt, mivel számos tényező befolyásolhatja azt, ahogyan a fogászati árnyalatot érzékeljük. Mindazonáltal az alkalmazott színmeghatározási módszertől függetlenül a fogszínmeghatározás eredményességét a restaurátum szájba helyezése után ítélhetjük meg. Annak ellenére, hogy a digitális színmeghatározási módszerek már több mint 30 éve rendelkezésre állnak, csak akkor váltak népszerűvé a fogászati munkák során, amikor méréseik klinikai és laboratóriumi körülmények között is alkalmazásra kerültek. A digitális fogszínmeghatározás valódi előnyökkel jár a klinikai eredmények szempontjából, a fogorvosok és a technikusok mégis inkább a szemmel történő meghatározásra hagyatkoznak.
Fogszínkulcsok
Nagyon hosszú ideig a fogászati színmeghatározás első számú forrásai a gyári fogszínkulcsok voltak, amelyek népszerűségük okán állandó javításokon, fejlődésen estek át megbízhatóbbá tételük érdekében. A VITA klasszikus A1-D4 terjedő és felosztású fogszínkulcs (VITA Zahnfabrik) mindig is alapértelmezett volt, ha más módszerek nem váltak be. A VITA fogszínkulcs azonban mindig is művészi képességekhez és az anyagok, valamint a hozzájuk tartozó speciális eszközök alapos ismeretéhez kapcsolódik. Az évek során általános DIY (do-it-yourself) stratégiákat javasoltak a gyári fogszínkulcsok használatának optimalizálása érdekében. Egy adag rózsaszín kompozit hozzáadása a fogszínkulcsban szereplő fogakhoz valósághűbb kontextust ad, így a minta jobban hasonlít az ínyből kiemelkedő valódi fogra (1. ábra). Bár ez nem oldja meg a gyári kulcsok korlátait, némileg segít a figyelmet a teljes fogra irányítani. Ez a módosítás azonban korlátozott sikerrel járt. Erre a célra különböző márkájú, kereskedelmi forgalomban kapható vékony rózsaszín ínyszegélyt is tartalmazó kulcsot javasoltak, de ezeket a változtatásokat bármelyik klinikus is könnyen elkészítheti a rózsaszín kompozitból.

Egy másik „barkácsmódszer” (DIY) – amelynek célja a gyári fog- színkulcsok optimalizálása és az árnyalatmegfelelési pontosság növelése –, a nyaki és metsző részek levágásával (2. ábra) csak azt a területet hagyja meg, ahol az árnyalat egyenletesebb az egész felületen. Ez kiküszöböl minden zavaró tényezőt az árnyalatillesztés során, mivel sok ember számára a metszőfogak éli részének translucenciája és a nyaki rész átlátszatlan tömege inkább zavaró, mint hasznos. Ezen területek trimmelése, levágása az árnyalatmintákat egyszínűnek tünteti fel. Ez a változtatás azonban nem csak korlátozott sikerrel jár, hanem más problémákat is felvet, amelyek közül az egyik az, hogy az árnyalatreferencia hasznos területei meghatározatlanok maradnak.

A személyre szabott fogszínkulcs könnyen elkészíthető saját kezűleg, ugyanazokból az anyagokból, amelyeket a tényleges intraorális restaurációhoz használnak. Ezeket optimalizálási megoldásként javasolták, de számos problémával járnak. Az első probléma nem magával a fogszínkulccsal van, hanem az elkészítéssel. Több mintadarab saját gyártása a legtöbb felhasználó számára időigényes, különösen ha figyelembe vesszük, hogy egy jól használható fogszínkulcshoz szükséges nagyszámú mintakombinációt kell készíteni, ami megmagyarázza a gyári kulcsok, például a VITA fogszínkulcs sikerét. A tökéletes személyre szabott (buborékmentes, megfelelő vastagságú, kompozitból készült) fogszínkulcs elkészítése a fogorvos/fogtechnikus részéről készséget és tapasztalatot igényel, hogy tökéletes színmegfelelést érjünk el, és elkerüljük az eltéréseket a végleges restaurációval (3. ábra). A személyre szabott fogszínkulcs általában eltérő vastagságú a tényleges restaurációhoz képest, ami nagymértékben megváltoztatja a valós és az észlelt színt, és így mind a kerámia-, mind a kompozitrestaurációk esetében gyenge színmegfeleltetést eredményez (4. ábra). Továbbá a személyre szabott fogszínkulcs esetében is hiányzik a kontextus, mivel pl. nincsenek szomszédos fogak, ami megváltoztatja az optikai megjelenést.

Miért érdemes áttérni a digitális színmérésre?
Lehetetlen szavakkal pontosan átadni az árnyalattal kapcsolatos teljes információt, mivel még egy nagyon specifikus árnyalat érzékelése is eltérő az egyes emberek között. A digitális kolorimetriának számos előnye van a vizuális módszerrel szemben:
– világos és objektív nyelvezet;
– a szomszédos struktúrák bevonása a meghatározásba;
– nagyon egyszerű megismételhetőség;
– a mérések elvégzésének egyszerűsége;
– könnyű szabványosítás.
Az L*a*b* színtér legyőzi a nyelvi akadályokat, lehetővé téve bárki számára az árnyalatok és az árnyalati különbségek egyszerű közlését (5. ábra). Az L* tengely a világostól a sötétig tart, 100 – a fehér és 0 – a fekete. Az a* tengely a vöröstől a zöldig tart, a pozitív érték a vöröset, a negatív érték pedig a zöldet jelzi. A b* tengely a sárgától a kékig tart, a pozitív érték a sárgát, a negatív érték a kéket jelzi.

A teljes L*a*b* színtérben grafikusan ábrázolva az emberi fogászati színtartomány egy kis szabálytalan alakú babszemhez hasonlít (6-8. ábra). Ez a tartomány rendkívül fontos a szakmánk számára. Elsősorban a sárga-vörös és a világos tartományban helyezkedik el, és nagyon alacsony színtartományú, szinte teljes spektrumában a semleges tengelyt érinti. Ez a tér nagyon világos bézs pasztellszínekből áll.



Rizzi és munkatársai felvázolták a humán fogászati színtér értékeit. Megállapították, hogy a legjobb színkülönbség-képlet, amely a legizotrópikusabban és legegységesebben viselkedik ennek a tartománynak minden tengelye mentén, a ΔE94 képlet. A digitális színmérés esetében a fogászati színtér tartalmának és határainak pontos ismerete pontosabbá teszi a gépek tervezését, a rétegezés és a kerámiakeverés számításait, a fogszín koloriméter készülékek kalibrálását és a hardver specifikációit.
OPTISHADE StyleItaliano
Manapság a fogszín meghatározása néhány másodperc alatt egy nagyon kompakt és hordozható készülékkel, az OPTISHADE StyleItaliano (Smile Line) segítségével hihetetlenül egyszerűen és a klinikus készségeitől függetlenül elvégezhető. A készülék használatának megtanulása egyszerű, és a fogorvos, az asszisztens vagy a technikus is elvégezheti, így a csapat minden tagjának munkája egyszerűsödik. Az OPTISHADE StyleItaliano kolorimétert 2021-ben mutatták be kifejezetten fogászati alkalmazáshoz. Apple készülékekkel működik egy alkalmazáson keresztül, továbbá nagyon fontos tényező, hogy egyszerűen fertőtleníthető (9. ábra).

Nagy pontossága (ΔE94: 0,2-0,4) és az L*a*b* és L*C*h színterekben végzett mérések alkalmával lehetővé teszi az adatok valós idejű keresztellenőrzését több előre betöltött fogszínkulccsal, például a VITA klasszikus A1-D4-gyel és a VITA Toothguide 3D-MASTER-rel.
Egy olyan korban, amikor a kommunikáció kulcsfontosságú, ez a készülék kihasználja a modern mobileszközök teljes megosztási lehetőségeit. Másodpercek alatt meg lehet mérni egy fog színét, és az árnyalatmérést közölni másokkal, mindezt az Apple platformok biztonságával és stabilitásával.
Fogszínmérés ugyanannak a forgatókönyvnek a megismétlésével
Ha pontos és megbízható módszerrel rendelkezünk az árnyalatok meghatározására, akkor ugyanazon tárgy mérésekor ugyanazokat a számértékeket kell kapnunk. A feladatunk abból áll, hogy minden egyes mérésnél ugyanazt a forgatókönyvet alkalmazzuk; más szóval a színt olyan készülékkel kell mérni, amelynek méréseiben minimális az eltérés (készülékeken belüli pontosság), és minimális az eltérés a többi hasonló készülékkel összehasonlítva (készülékközi pontosság), azonos háttérrel, centrálással és pozicionálással, tiszta és hidratált fogakkal, valamint külső fényszennyezés nélkül. Ezekkel az egyszerű paraméterekkel pontosan reprodukálható a folyamat, és megbízható színmeghatározás érhető el (10. ábra). A felhasználónak könnyen tudnia kell reprodukálni a körülményeket. Ha a méréseket ugyanarról a tárgyról végezzük, a kapott értékeknek egy 0,4 ΔE94 küszöbérték alá kell esniük. Ha ennél magasabb értékeket mérünk, elemezni kell, hogy mi lehetett pontatlan a standardizálási folyamat során, például a fog háttere, a készülék elhelyezése, a fogtisztítás vagy a fog hidratáltsági szintje (11. a-f ábra).




SHADE kompatibilis egy integrált kerámia keverő- és rétegzőrendszerrel (Matisse), így az esztétikai restaurációk és a kerámiamunkák személyre szabása és színillesztése tökéletessé válik. Az egyik legnagyobb kihívás a fogászati színmeghatározásban a szóló front restauráció integrálása. Ez bizonyítottan a legmegbízhatóbb, ha pontos matematikai számítással történik, különösen a kerámia keverése és rétegzése esetén. A kerámiakeverési és -rétegzési szoftveres útmutatás legjobb eredményének eléréséhez elengedhetetlen a nagy pontosságú színmeghatározó készülék használata. Az OPTISHADE bizonyítottan a legjobb erre az alkalmazásra.
Két tökéletes árnyalatmérést kell produkálnunk (12. ábra):
A kívánt szín: Ez a cél, amit meg kívánunk határozni. Ezt a közeli egészséges fogakból vagy a közeli helyes színhű restaurátumokból számítjuk ki.
A fogcsonk színe: Ez annak a preparált fognak, vagy implantátumfelépítménynek az árnyalata, amelyre a restaurációt ragasztjuk. Figyelembe kell vennünk, mivel ez módosíthatja a restauráció végleges színét.

Mindezen információk birtokában lehetőség van a restaurátum több rétegének kiszámítására, amelyek a csonkkal együtt eredményezik a végső árnyalatot. A nyers restauráció, azaz az integrálás és a csonkon történő próbálás előtt, a kívánt árnyalathoz képest eltérő megjelenésű. Szájon kívül és így a fogcsonk, mint befolyásoló tényező hiányában vizsgáljuk. A nyers restaurációval a kedvezőt- len fogcsonkszínt úgy lehet módosítani, hogy az nagyon hasonló vagy azonos legyen a kívánt árnyalattal. A nyers restaurátum árnyalatát matematikai úton számítják ki, hogy a megfelelő rétegeket és opacitást kapja meg a restaurátum, továbbá a hordozóanyag integrálásakor bekövetkező színváltozások kiegyenlítésére alkalmas legyen. Az integrált restaurációnak – azaz a szájban a csonkra helyezett restaurációnak – akár véglegesen becementezve, akár try-in cementtel rögzítve, a kívánt színárnyalattal kell rendelkeznie, vagy legalábbis nagyon közel kell ahhoz lennie (13. ábra).

Szólókorona: egy klinikai eset bemutatása
Valószínűleg ez az a terület, amely során a digitális színmeghatározás jelentősége kiemelkedik és a leghasznosabb, a frontrégió egyetlen esztétikus koronájának elkészítése során. Ebben a klinikai esetben a 11. számú implantátumon lévő korona mechanikai és esztétikai szempontból is elégtelen (14. a ábra). Az ilyen casus ideális esetben egyetlen próbával helyreállítható, anélkül, hogy a technikus látná a pácienst, és természetesen elkerülhető mindenféle ismétlés. Ezt úgy lehet elérni, ha megadjuk a kívánt szín és a csonk színének OPTISHADE méréseit (14. b ábra).

A kívánt színárnyalatot ebben az esetben a szomszédos fog mérésével határozzuk meg. Fontos, hogy a mérést az implantfelépítmény behelyezésével és a szomszédos fog tökéletes hidratálása esetén végezzük el (15. ábra). A felső oldalsó metszőfog színét is megmértük (16. ábra). Egyazon íven belül a fogak hasonlónak vagy akár azonosnak is tűnhetnek, de általában különböző árnyalatúak. A csonk árnyalatát figyelembe kell venni egy egyedi méréssel, amelyet a restauráció számításaiba beépítünk (17. ábra).


Az OPTISHADE árnyalatmérések feltöltődnek a Matisse rendszerbe, és ezek, valamint a restauráció típusa döntő fontosságúak a tökéletes nyers restauráció megtervezéséhez (18. ábra). Ezt követően a kerámiát a Matisse által megadott tökéletes, személyre szabott receptúra szerint keverik össze (1. táblázat). A végleges korona nagyon jó integrációt mutat (19. ábra). Ezt egyetlen próbával sikerült elérni.



Konklúzió
A digitális színmeghatározás kiküszöböli a szem szubjektivitását. Amennyiben a méréseket helyesen végezzük, a kolorimétert nem lehet úgy „becsapni”, mint az emberi szemet. A számok segítségével történő kommunikáció a legpontosabb módja az árnyalat meghatározásának. A pontos adatokkal kiszámíthatjuk a kerámiakeverést, a rétegezést és még sok mást is. A cikkben említett új technológiák amellett, hogy pontosak, ma már felhasználóbarát módszerek, lehetővé teszik az adatok egyszerű megosztását és mentését, univerzálisak, továbbá nem igényelnek hardverfrissítést.
Daniele Rondoni, prof. dr. Angelo Putignano, dr. Anna Salat, dr. Walter Devoto, prof. dr. Zsolt M. Kovacs (Olaszország)
Szerk.kieg.: Daniele Rondoni előadást tart idén a Dental World-ön, melynek címe „A helyreállítás hosszú élettartama döntő kritérium a kezelési választásunkban?”. További részletekért kattintson a linkre: https://dentalworld.hu/esztetika-kongresszus-2023/