Amikor a természetes fogazat nagyon hangsúlyos árnyalati karakterisztikával rendelkezik, az különleges kihívást jelent a fogtechnikus számára. A természetes színjáték minden egyes hatásának reprodukálása érdekében megfelelő leplező kerámia anyagra és az effekt masszák széles skálájának alkalmazására van szükség. Ezen kívül a természetes vibrálás visszaadása különösen bonyolulttá válik, ha az éli régió sokoldalú szín- és fényjátékot mutat, például szürkésfehér transzparencia formájában. Ebben az esetben elengedhetetlen az egyedi áttetszőség különböző él, és effekt anyagokkal történő megvalósítása. A VITA LUMEX AC (VITA Zahnfabrik, Bad Säckingen Németország) egy új leplező rendszer, amely gyakorlatilag korlátlan lehetőségeket kínál az árnyalati hatások pontos és megbízható reprodukciójához és a sokoldalú fényjáték megvalósításához. A következő esettanulmányban Michele Prosperino (San Severo, Olaszország) fogtechnikus bemutatja, hogyan tudta sikeresen kezelni az egyik ilyen kifinomult esetét az új leplező kerámiával.
Esetbemutatás és anyagválasztás
Egy 52 éves beteg összes foga trauma következtében törést szenvedett a mandibula front régiójában. A fogmaradékok megóvását követően a páciensnek nem volt rossz közérzete. A trauma miatt kilazult fogak stabilizálódtak. Egy hosszabb távú ideiglenessel történő kezelést követően a páciens végleges rekonstrukciót kért, mely után úgy szeretett volna mosolyogni, mint a balesetet megelőzően. Annak érdekében, hogy a traumás lazulást követően stabilizálják a fogakat, a fogorvos és a beteg úgy döntött, hogy a 32-42 fogakon, a koronákat összekötve, híd pótlást alkalmaznak. Az anyag kiválasztásakor a cirkónium koronavázak mellett döntöttünk, amelyeket az új, leucit erősítésű üvegkerámia leplező rendszerrel, a VITA LUMEX AC-val lepleztünk.




Fogszín meghatározás és a vázak készítése
A négy frontfog területén helyi érzéstelenítés történt. Ezt követte a szisztematikus és pontos fogszín meghatározás a VITA fogszínkulcs segítségével. Az előkészítést követően elkészült a csonkok végleges formája, melyek a mestermodell kialakításának alapjául szolgáltak. A váz készítéséhez előszínezett, LL1 árnyalatú, transzparens VITA YZ T anyagot választottuk. A digitalizálási folyamatokat az S600 ARTI laborszkenner segítségével hajtottuk végre, a vázat a M5 Heavy Metal CAM (mindkettő Zirkonzahn, Pustertal, Dél-Tirol, Olaszország) készülék segítségével gyártottuk le.
Kimagaslóan precíz leplezés tökéletes árnyalat hűséggel
A mosó égetésnél FLUO INTENSE sand, illetve az incizális régiókban FLUO INTENSE sesame masszákat használtunk a mélységi fluoresszencia szabályozásához. A dentin alapot a DENTINE A3 használatával rétegeztük a meghatározott fogszín szerint. Ezután a DENTINE A3,5, illetve a DENTINE MODIFIER copper 50:50 arányú keverékét felvittük a központi palatinális területre. A nyaki régió intenzitását az oldalsó felszíneken a DENTINE A3,5 és kevés FLUO INTENSE sand keverékével emeltük. A központi DENTINE A3 kerámia felrakását az OPAL TRANSLUCENT opal neutral massza felhordása követte. Végül az ENAMEL light zárta a sort, majd elvégeztük az első dentin égetést. A kimagasló modellálási tulajdonságainak és stabilitásának köszönhetően a kerámia felrakás során, alkalmazása szempontjából az anyag egészen lenyűgöző volt. A végső korrekciós égetés élszín rétegét ENAMEL medium és ENAMEL clear 50:50 arányú keverékével oldottuk meg a koronák felső harmadában. Az utolsó égetést követően a végeredmény figyelemre méltó árnyalat hűséget mutatott. A VITA LUMEX AC használatával az eredetileg meghatározott fogszín árnyalatok pontos reprodukálása hihetetlenül sikeres volt. Ezt követően finomszemcsés gyémánt kidolgozókat és VITA AKZENT Plus glazúrt használtunk a véglegesítéshez.




A végeredmény ideális fénydinamikája
A koronákból álló híd restauráció önkötő ragasztó kompozit cementtel lett véglegesen beragasztva. A páciens nagy lelkesedéssel fogadta a magas esztétikájú végeredményt. A fogpótláson ideális kölcsönhatásban valósult meg a fényáteresztés, az opacitás és a színtelítettség. A természetes fogak egyedi színkarakterisztikája tökéletesen lett reprodukálva, mely a pótlás a maradó fogazat alkotta környezetbe való harmonikus illeszkedését eredményezte. A kerámiát nagyon pontosan és precízen lehetett megmunkálni, kiváló tulajdonságokat mutatott az árnyalat hűség terén, ami kiemelkedő fénydinamikát eredményezett.
