A száj ablak az egész testre. A fogorvosoknak és a dentalhigiénikusoknak egyre nagyobb szerepük van abban, hogy felhívják a lakosság figyelmét a szájüregi betegségek prevenciójának a jelentőségére. Tudatosítaniuk kell, hogy az emberek általános egészségére is nagy hatással van az orális állapotuk.  

A cikk annak a lehetőségeit vizsgálja, miként lehet befolyásolni a betegeket a pozitív változások elérése érdekében, hangsúlyozva a megelőzés szerepét és jelentőségét.

Az orális mikrobiomnak számos bevált, működő és szoros kapcsolata van a szisztémás egészséggel, a bél egészségétől kezdve a szív- és érrendszeri betegségekig.

A stressz kezelése  

Az orális mikrobiom egyensúlyhiányai nem csak a rossz szájhigiénéből, hanem az étrendből és a táplálkozásból, valamint a mindennapi életvitelünkből fakadnak.

Ösztönözni kell az embereket arra, hogy segítsék az orális mikrobiális környezetüket . Ez nem csak a száj egészségére lesz kedvező, hanem pozitív hatással lesz az általános egészségükre is!

A stressz – olyan fizikai tünetekkel, mint pl. a fogcsikorgatás, -szorítás – befolyásolhatja a száj egészségét, de megbonthatja az orális mikrobiomját is. A nyáláramlás csökkentheti, befolyásolhatja az emésztést, és a szájhigiéné figyelmen kívül hagyásával növekedhet a caries és a parodontális betegség kialakulásának kockázata is.

Szintén negatív hatással van a stressz az immunrendszerre is, fokozza az orális- és szisztémás fertőzések kialakulására való érzékenységet.

Fogorvosként betekintést nyerhetünk az emberek stressz-szintjébe mintegy orális „szemüvegen” keresztül, és lehetőségünk van arra is, hogy elkezdjünk egy mentálhigiénés beszélgetést a páciensünkkel. Ezzel motiválhatjuk az életmódjának bizonyos megváltoztatására is, s mindez nem csak a száj egészségére, hanem a bél egészségére, a páciens mentális egészségre és az általános egészségre is hatással lesz. Ezt a lehetőséget nem szabad kihagynunk!

Az általános egészségmegőrzés egyik eleme az ún. „aktív életmód” elfogadása, amely magában foglalja a rendszeres stressz-csökkentő szokásokat is, mint pl. a jóga vagy a különböző meditációs gyakorlaok végzését, s mindez pozitív hatással lesz a száj- és az általános egészségükre egyaránt.

A cukor hatása a mikrobiomra

A helyes szájhigiénés gyakorlatok mellett az étrendnek és a táplálkozásnak is kulcsszerepe van a szájüregi betegségek kialakulásában. Emlékeznünk kell arra, hogy az általunk fogyasztott ételek nem csak táplálnak bennünket, hanem orális mikrobáink számára is vagy táplálékot, vagy ellenséget jelentenek!

Az orális mikrobiom érdekében ösztönöznünk kell a tápanyagban és rostokban gazdag étrendet, amelyben sokféle friss gyümölcs és zöldség található, valamint alacsony a finomított szénhidrátok mennyisége. Ez nem csak a szájüreget fogja megvédeni a fogászati betegségek sokaságától, hanem elősegíti pl. a bél egészségét is.

Tudjuk, hogy a gyakori cukorbevitel az idő múlásával diszharmóniát idéz elő köztünk és orális mikrobáink között. A nem megfelelő táplálkozás tönkreteszi a mikrobiomot, negatívan befolyásolja a bél egészségét is, továbbá káros hatással lehet a szív- és az érrendszer egészségére is. Meg kell itt azt is jegyezni, hogy a fentieken kívül hatással lehet a mentális egészségünkre, hangulatunkra és az energiaszintünkre is.

A fent leírtak alapján fontos szerepünk van az oktatásban, a tanácsadásban is, segíteni kell pácienseinket, hogy megismerjék pl. a megfelelő étrendtervezési alapelveket, hogy miért egészségtelen egy 100%-osnak árult gyümölcslé, mit jelent a szabad cukor stb.

Az orális mikrobiom átjáró az egész testhez. Ideje egy olyan megközelítést a mindennapi munkánk során alkalmazni, amely ezt az ismeretet tudatosítja!

Maria Papavergos

Forrás: Dentistry.co.uk