Az egészséges árazás kialakítása minden üzleti tevékenység alapja, így ez alól nem kivétel a fogászati rendelő vezetés sem. A fogászati árak vizsgálatánál sem mehetünk el néhány alapvető tényező mellett, amikor egy olyan erős sokk hatását vizsgáljuk, mint a koronavírus. Kell árat emelnünk? Ki viselje a terheket?
Mi határozza meg a fogászati árakat?
Székidő – azaz azoknak a költségeknek az összessége órára arányosítva, melyek akkor is felmerülnek, ha nem kezelünk beteget.
Fogyó anyagok és eszközök – a páciens kezelése során felmerülő termelésarányos költségek.
Százalékos vagy időarányos bérek – orvos és asszisztens bérek és jutalékok, melyek idő- vagy termelésarányosak.
Céges profit – Az a bizonyos százalék, amelyet a cég realizál annak eredményeképpen, hogy vállalta a kockázatot, beruházott egy infrastruktúrába, fenntartja a működést és pácienseket szerez.
Mi változik ezek közül a koronavírus következtében?
#1 Kezelések hossza
A védekezés és extra biztonsági protokollok következtében egy kezelés időtartama nő, vagy legalábbis az időpontok közötti szünet fog nőni, hisz fertőtleníteni, szellőztetni kell.
#2 A beszállítók árai és a fogyóeszközök mennyisége
Az árak már most jelentősen emelkedtek (csakúgy, mint az élelmiszer árak és egyéb fogyasztási cikkek). Ha csak 4% pontos növekedéssel számolunk, az a megnövekedett székidővel együtt az eddigi árazásunk mellett a profitunk jelentős részét felemészti.
Mi a megoldás?
Természetesen vannak olyan járulékos hasznok, ami miatt rendelőtulajdonosként elfogadjuk, hogy bizonyos kezelések 0-ra jöjjenek ki, de most a példa kedvéért nézzünk szembe a kapitalizmus szörnyű valóságával.
- Ha egy üzleti tevékenység hosszú távon nem termel profitot, akkor be fog zárni. A tulajdonosnak egyszerűen nem éri meg. (Már most láthatunk erre példát a fogászati szektorban).
- A kialakult helyzet megoldására fizetéseket és orvosok korábbi megegyezését csökkenteni nagyon nehéz, és nem is annyira etikus.
- Sokkal gyorsabban kezeléseket nem tudunk csinálni, csak ha kompromisszumot hozunk a vírusvédekezés terén. Jó ötlet ez?
- Az anyagbeszállítók árai számunkra adottság.
Ha szeretnénk a Covid előtti profitunkat továbbra is realizálni, sajnos nincs nagyon más lehetőség, mint az áremelés. (Vagy elfogadjuk a profitunk csökkenését.) Áremelés esetén viszont figyelembe kell vegyük a vásárlóink (páciensek) árérzékenységét. Vajon, hol van nekik az a határ, hogy még elfogadják a magasabb tételeket és hol döntenek amellett, hogy “Inkább nem is kell ez nekem” vagy “Inkább megyek máshova”.
Ha mindenki így gondolkozik és a racionalitás mentén hozza meg a döntéseket a fogászati rendelő vezetést tekintve, akkor a Covid-19 egyenes következménye egy egységes iparági áremelkedés lesz a fogászatban.
Javaslom, hogy számold ki a legfontosabb kezeléseid megtérülését a fenti logika mentén, illetve ha úgy döntesz, hogy emeled az áraidat, tedd azt úgy, ahogy a kormány is a béremelésekkel: lépcsősen.
Dönts el, hogy például egy éven belül 15%-kal növeled az árakat, és először 5%-kal emeld, majd fél év múlva ismét 5%-kal, majd ismét 6 hónapot követően egy újabb 5%-kal. Eközben szorosan monitorozd, hogy reagálnak a páciensek.
Légy tudatos, és hozz jó döntést!
Máté Zoltán
Dental Menedzser