• Cikkarchívum
    • Általános fogászat
    • COVID-19
    • Endodontia
    • Esztétika
    • Fogtechnika
    • Orthodontia
    • Lézer technológia
    • Implantológia
    • Parodontológia
    • Praxismenedzsment
    • Protetika
    • Szájhigiénia
    • DNEWS
  • Apróhirdetés
    • Apróhirdetések
    • Hirdetés feladása
  • Webshop
  • Rendezvények
    • Upgrade Congress 2023
    • Dental World 2023
  • Médiaajánló
    • Média ajánló
    • Dental Press Media offers
  • Kapcsolat
Nincs találat
Összes találat

Nincsenek termékek a kosárban.

Dental.hu
  • Szakmai Hírek
  • Endodontia
  • Esztétika
  • Implantológia
  • Orthodontia
  • Szájhigiénia
  • Fogtechnika
  • E-JOURNAL
  • Videótár
  • Szakmai Hírek
  • Endodontia
  • Esztétika
  • Implantológia
  • Orthodontia
  • Szájhigiénia
  • Fogtechnika
  • E-JOURNAL
  • Videótár
Nincs találat
Összes találat
Dental.hu
Nincs találat
Összes találat
Főoldal Cikkarchívum Praxismenedzsment

Amit már a huszárok is tudtak…

2021-03-22
Praxismenedzsment
Olvasási idő: 7 perc
Amit már a huszárok is tudtak…
Megosztom FacebookonMegosztom LinkedinenElküldöm emailben

Bevallom, nem sokat tudtam a huszárokról, azaz kompetenciám ebben a témakörben a nulla körül mozgott a skálán. A nagy áttörés február első hétvégéjén következett be. Sárvár, Nádasdy vár, családi program. Bár motivációm ingadozó a múzeumok megnézésében, pláne gyerekekkel, bementünk. Nem kellett 5 perc és rájöttem, valószínűleg a történelmet nem úgy tanultam vagy nem úgy tanították, ahogy… Már-már elvesztem a történelmi áttekintések leírásában, amikor egy nagy fekete táblán, báró Splényi Géza huszárőrnagytól származó idézetet olvasva, elkapott valami megmagyarázhatatlan ismerős érzés. A 19. század végében írt vezetői tanácsokat kaptam: 

„…A huszártiszt sohasem volt csak parancsnok, hanem századának, szakaszának apja, papja, tanítója. Apja, aki minden körülmények között gondoskodik. Papja, akihez minden alárendeltje, minden bajával fordulhat. Tanítója, aki megtanította a legfontosabbra, a hagyományos huszárszellemre, bajtársiasságra, jóban rosszban az önfeláldozásig…”

Mégis helyénvaló, hogy vannak napjaim, amikor skizofrénnek érzem magam. Ezek szerint valóban több funkciót kell egyszerre ellátnom, attól függően ki lép be az irodám ajtaján. Meg kell tanulnom a vezetői stílusok gyors váltását helyzettől, egyéntől függően.  Hmm…, nem egyszerű!

Kezdjük az elején.

  1. „Tudattalan hozzá nem értés”

Valóban, a legelején, amikor egy új munkatárs lépi át a rendelőnk küszöbét. Az erő vele van, már bizony frissen végzett orvosként becsavarna egy implantátumot, asszisztensként megkeverné a ragasztó cementet, és simán kezelné kezdő recepciósként a betegfelületet. Összefoglalva: újoncként még fogalma sincs arról, hogy nem ért még igazán ahhoz, ami rá vár. Azaz: kompetenciája nulla (0), motivációja jobb esetben magas, általánosságban inkább az ingadozó a helyes nómenklatúra. Őket nevezzük tudat alatt inkompetensnek.  

Vezetőként ebben az esetben érdemes egyszerű, direkt utasításokkal irányítani a kezdő munkavállalót. Egy dolgot többször (akár 7x is ☺) elismételni, egyszerre csak egy feladatot kiadni. Állandó visszajelzést kérni és adni az elvégzett feladat után. Érdemes a kezdő munkavállaló mellé mentort kinevezni, aki ezeket a szoros kontrollal járó folyamatokat végigkíséri. A vezetői visszajelzés és a kontroll a kezdő munkavállaló számára a legfontosabb megerősítés!

  1. „Tudatos hozzá nem értés”

Eltelt az első 6 hónap. A kezdő fogorvos érzi, hogy az implantátum, lehet várat még magára, mert még a kofferdam-matrica felhelyezése sem sikerül mindig. Több pácienstől kapott már negatív visszajelzéseket. Az asszisztens még most látja csak át a rendelőben fellelhető anyagok széles tárházát, de még bizonytalan, mikor mit kell előkészíteni. Recepciósunk túl van az első „nehezebb” ügyfélkapcsolaton, többször eltévedt már a számlázás rejtelmeiben, s előfordult, hogy a betegfelület kijátszotta az éberségét. Egyszóval tudja, mit kellene tudni, érzi tetteinek felelősségét, és rájött, nem biztos, hogy minden olyan móka és kacagás, mint amilyennek az elején képzelte. Azaz kompetenciája még mindig 0, motivációja leesett a nullára vagy még csökkenhet is a bizonytalansági faktorok növekedésével. (Tudatosan inkompetens.)

Ez itt a legfontosabb, mert a motiváció csökkenése az új munkavállaló távozását vonhatja maga után. Szinte be sem tanult, s rájön, hogy nem érzi magát valami miatt komfortosan, általában a hangulatra, csapatra vetíti a benne kialakult bizonytalanságot, és lép…

Vezetőként ebben a tanulási szakaszban a legfontosabb munkatársunk fejlesztése, bátorítása. 

Mire fókuszáljunk?

  • Hitessük el a beosztottal, hogy képes megcsinálni a feladatot;
  • Dicsérjük meg, pozitív visszajelzések sokaságát adjuk az adott feladat pontos elvégzéséért;
  • Sok visszajelzést adjunk arra vonatkozóan, hogy hogyan teljesít;
  • Az utasításokat egyre inkább a „hogyan csinálnád” kérdés váltsa fel, a kontroll ettől függetlenül még maradjon szoros;

Egyszerre motiváljunk és szakmai támogatást is adjunk, önálló gondolkodásra ösztönözzük a munkavállalót!

Ugye munkás feladat? Gyakran kapom ismerős kollégáktól a kérdést: „Ha Te már kevesebbet dolgozol fogorvosként, akkor tulajdonképpen mit is csinálsz?” Hát többek között ezt.

  1. „Tudatos hozzáértés”

Ha minden jól alakul, munkatársunk maradt a második fázis után, és már 1-5 éve dolgozik a cégnél. Szintet lépett, tisztában van az első két időszakban elsajátított alapokkal. Elméleti tudása gyakorlati tapasztalatokkal gyarapodott. Rutinról még nem beszélhetünk, munkavégzése során még a folyamatos koncentráció jellemzi. Érzi és tudja, hogy bár alapok vannak, még jócskán igényel finomhangolást az általa végzett munka. Kompetenciája folyamatosan nő, és érik sikerélmények. Így motivációja is emelkedik.

Vezetőként fő feladatunk az ebben a fázisban lévő munkatársunk támogatása.

Mit jelent ez pontosan?

  • Vonjuk be a munkatársat a munkáját érintő döntésekbe;
  • Bátorítsuk, hogy kérdezzen, és merje felvállalni/megbeszélni a gondjait;
  • Tartsunk gyakran megbeszéléseket, tájékoztatókat;
  • Segítsük a saját fejlődési szükségleteinek kiderítésében és támogassuk azokat;
  • Kritika és ítélkezés nélkül hallgassuk meg a problémáit és gondjait;

Kevesebb szakmai segítségre, viszont annál több pontos visszajelzésre, pozitív megerősítésre van szüksége!

  1. „Tudattalan hozzáértés”

Fogorvosunk, asszisztensünk, recepciósunk munkája az évek múlásával rutinszerűvé, automatikussá vált. A figyelem áttevődik a cselekvésre, a folyamat pedig megmarad a háttérben automatizmusként.

Ismét elérkeztünk egy kényes fázishoz. Munkatársunk kompetenciája magas, motivációja azonban hullámzóvá vált. A rutin egy idő után már nem kihívás, fásultság jelei jelentkeznek.

 Az eddig lelkes, kreatív munkavállalónk hozzáállása megváltozik.

Ebben az esetben négy magatartás valószínűsíthető:

  • Hiányérzete alakul ki, ami felmondáshoz vezet.  
  • Sikerül érdeklődését időben felkelteni vagy fenntartani, és megmarad lelkes, profi munkatársként.
  • Fásult, csak a rutint bevállaló munkatársunk lesz, akire plusz feladatokat nehézkesen bízhatunk. (Magyarországon a munkavállalók 75%-a ilyen!)
  • Fásult, a régi időket dicsőítő, rebellis munkatársunk lesz, akinek motivációja nulla alá süllyedt, így teljesítménye is átlag alattivá vált. (Magyarországon a munkavállalók 20%-a ilyen! )

Érdekes, hogy azt gondoltam kezdő vezetőként, hogy ez a legegyszerűbb fázis, hiszen mindenki tudja, mi a dolga. Aztán a tapasztalat és a tudomány is alátámasztja, hogy ez a legnehezebb. Hiszen hogyan keltsd fel az olyan munkavállaló érdeklődését és igényét a fejlődésre, akinek semmi belső motivációja nincs, vagy már ennél a cégnél nem érez több fejlődési lehetőséget.

Vezetőként kívülről adhatsz pozitív visszajelzéseket, ösztönözheted kihívásokkal, de ha nincs benne már szikra, ami lángra lobbanhat… Hát igen, ez a legnehezebb. A szakirodalom ebben az esetben a delegáló vezetői stílust javasolja. 

E munkatársakból lehetnek kiváló mentorok a kezdő munkavállalók mellett, helyettesíthetnek egy-egy továbbképzésen, megtarthatnak veled vagy helyetted szakmai továbbképzéseket. Kaphatnak önálló feladatköröket, melyben csak a célt határozzuk meg, a hogyanra bizalmat szavazzunk! (Ilyen lehet egy délutáni csapatépítő megszervezése, rendelői feladatkörök újragondolása, adminisztrációs feladatok átszervezése… stb.) A lényeg, hogy vezetőként ne kapcsolódj be, engedd, hogy a kereteken belül a részleteket a munkavállaló dolgozza ki, ismerje fel és javítsa ki önállóan az esetlegesen előforduló hibákat. 

S most gondold végig, melyik munkatársad, melyik fázisban van. Minél többen vagytok, annál kacifántosabb a helyzet, avagy:

Huszár legyen a talpán, aki ezt a mindennapokban végigcsinálja!

Dr. Jurácsik Tímea

Előző cikk

An easy way to boost your patient satisfaction!

Következő cikk

Az okos eszközök lehetnek segítségünkre a COVID-19 alatt

TOVÁBBI CIKKEK

Kerekasztal beszélgetés

Kerekasztal beszélgetés

2022-11-28
0

Mit hoz a 2023-as év a fogászati rendelők számára? A Dental World első napján, október 13-án csütörtökön, a központi színpadon...

Útmutató fogászatoknak, páciensvélemények jogszerű használatához

Útmutató fogászatoknak, páciensvélemények jogszerű használatához

2022-10-12
0

A gyógyítás nemes hivatás. Nincs, akit ne töltene el melegséggel a betegek hálája. Mióta gyógyítás létezik, az emberek azóta osztják...

Ki vezeti a vállalkozást avagy mire jó a könyvelő?

Ki vezeti a vállalkozást avagy mire jó a könyvelő?

2022-02-01
0

Vállalkozói életünkben a könyvelő az, aki az egyik legnagyobb segítséget nyújthatja. Általában a könyvelő segítségével értelmezzük, ha valamilyen hatósági megkeresést...

Vezetés válsághelyzetben – irányítsd az idődet!

Vezetés válsághelyzetben – irányítsd az idődet!

2022-01-11
0

Nicki Rowland a "COVID idő" veszélyeiről beszél, és arról, miért olyan fontos, hogy kézbe vegyük a napunk irányítását. Csak elképzelni...

Papírmentes rendelő 2021 fogászati újdonsága Magyarorságon

Papírmentes rendelő 2021 fogászati újdonsága Magyarorságon

2021-11-09
0

Utoljára a 2019-es Dental World kiállításon találkoztunk személyesen a Cloudent Fogászati Szoftver csapatával. A pandémia miatt 2020-ban elmaradt a személyes...

Papírmentes rendelő és dokumentum kezelés – avagy a digitalizáció mesterfokon

Papírmentes rendelő és dokumentum kezelés – avagy a digitalizáció mesterfokon

2021-10-12
0

Friss Tamással, a Flexi-Dent fogászati szoftver cég vezetőjével beszélgettem a digitalizáció keretében az ideális helyzetről, papírmentes rendelőről, elektronikus aláírásról. A...

Továbbiak betöltése
Következő cikk
Az okos eszközök lehetnek segítségünkre a COVID-19 alatt

Az okos eszközök lehetnek segítségünkre a COVID-19 alatt

Irányított sebészet az esztétikai területen

Irányított sebészet az esztétikai területen

Nehézkes a fogászati kezeléshez való hozzájutás, növekszik az szájrák aránya

Nehézkes a fogászati kezeléshez való hozzájutás, növekszik az szájrák aránya

PRÉMIUM TARTALMAKHOZ

OLVASTA MÁR?

„FELADATUNK, HOGY  A FOGORVOS-GENERÁCIÓNAK UTAT MUTASSUNK…”

„FELADATUNK, HOGY A FOGORVOS-GENERÁCIÓNAK UTAT MUTASSUNK…”

2023-03-22
Az atrofizált maxilla 3D rekonstrukciója

Az atrofizált maxilla 3D rekonstrukciója

2023-03-21
Az FDI a szájegészségügy világnapját ünnepli

Az FDI a szájegészségügy világnapját ünnepli

2023-03-20
Gingivitis kezelése hialuronsavval

Gingivitis kezelése hialuronsavval

2023-03-20
Single-tooth replacement with ceramic implants

Single-tooth replacement with ceramic implants

2023-03-17
A betegek motivációja a Clear Aligner terápia igénybevételére

A betegek motivációja a Clear Aligner terápia igénybevételére

2023-03-16

Upgrade Congress

Dental World

APRÓ

  • Fogorvost keres Budapest-Dunaharaszti határán magánrendelő
    Dunaharaszti-Budapest határán, HÉV megálló mellett lévő családias hangulatú 4 székes rendelőnkbe keresünk fogorvos kollégát. 15 év alatt mindennemű marketing nélkül…

    [Több]

  • Törökugrató Dental Fogszabályozó szakorvost keres
    Törökugrató Dental Esztétikai fogászata csapatépítés, rendelőbővítés kapcsán önállóan dolgozni tudó fogszabályozó szakorvost keres. Fényképes önéletrajzot a tdental2001@gmail.com email címre küldjön

    [Több]

WEBSHOP AJÁNLÓ

  • Fogtechnika éves előfizetés 10 000 Ft
  • Dental Magazinok éves előfizetés 41 000 Ft 23 500 Ft
  • Gengigel Prof 34 990 Ft

VÁLOGASSON!

  • Akciós termékek (14)
  • Fogkefék, Fogkrémek (16)
    • Emmi-Dent fogkefe, fogkrém (9)
    • Ionickiss fogkefék (3)
    • Megasonex fogkefe (2)
    • Philips elektromos fogkefék (2)
  • Gengigel (6)
  • Könyvek, Újságok (38)
    • Szakkönyvek (30)
    • Szaklapok (3)
    • Újság előfizetések (5)
  • Naptár (1)
  • Pólók humoros felirattal (4)

Impresszum

Kiadja: DP Hungary Kft.
1012 Budapest, Kuny Domokos utca 9.
Telefon: +36 30 472 0030, 06-1-793-1874
E-mail: info@dental.hu,
Cégjegyzék szám: 01 09 679976

Felelős kiadó: Nagy Erika
Szerkesztőségi titkár: Bárdos Veronika
Tördelő szerkesztő: Sárközi András
Szakmai tartalom felelős: Dr. Riba Magdolna

IMPRESSZUM

Kiadja: DP Hungary Kft.
1012 Budapest, Kuny Domokos utca 9.
Telefon: +36 30 472 0030, 06-1-793-1874
E-mail: info@dental.hu,
Cégjegyzék szám: 01 09 679976

Felelős kiadó: Nagy Erika
Szerkesztőségi titkár: Bárdos Veronika
Tördelő szerkesztő: Sárközi András
Szakmai tartalom felelős: Dr. Riba Magdolna

Olvasta már?

  • „FELADATUNK, HOGY A FOGORVOS-GENERÁCIÓNAK UTAT MUTASSUNK…”
  • Az atrofizált maxilla 3D rekonstrukciója
  • Az FDI a szájegészségügy világnapját ünnepli
  • Gingivitis kezelése hialuronsavval
  • Single-tooth replacement with ceramic implants

KÖZLEMÉNYEK

ÁSZF | Adatvédelem

Dental.hu © 2022

Nincs találat
Összes találat
  • Kapcsolat
  • Webshop
  • Apróhirdetések
  • UPGRADE CONGRESS 2023
  • DENTAL WORLD 2023
  • Cikkek
    • Általános fogászat
    • Digitális fogászat
    • Endodontia
    • Esztétika
    • Fogtechnika
    • Implantológia
    • Lézer technológia
    • Orthodontia
    • Parodontológia
    • Praxismenedzsment
    • Protetika
    • Szájhigiénia
    • Szakmai Hírek
    • COVID-19

Dental.hu © 2022

  • Belépés
Elfelejtett jelszó?
Lost your password? Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.