Rengeteg hozzászólás érkezett a napokban a Fogorvosok Facebook csoport egy posztjához, melyben Dr. Nagy Ákos a magánrendelőket nyomasztó legfontosabb problémákat kívánta összegyűjteni. Nagyon tanulságos volt elolvasni a kommenteket, melyekből egyértelműen kirajzolódott, hogy a rendelőkre, rendelővezetőkre hatalmas terhet ró a hatósági megfelelés, és az ahhoz köthető adminisztrációs kötelezettség.

Beleegyező nyilatkozat – kell, vagy nem kell?

Gyakran találkozom olyan kérdésekkel, mint „egy fogkőeltávolítás előtt is kell ilyet aláiratni?”, „elég csak a sebészet előtt, ugye?”. Nézzük meg, mit mond a jog!

Az 1997. évi CLIV tv. [Eütv.] rendelkezik minderről:

Az Önrendelkezéshez való jog értelmében A betegnek joga van arra, hogy a kivizsgálását és kezelését érintő döntésekben részt vegyen. Az e törvényben foglalt kivételektől eltekintve bármely egészségügyi beavatkozás elvégzésének feltétele, hogy ahhoz a beteg megtévesztéstől, fenyegetéstől és kényszertől mentes, megfelelő tájékoztatáson alapuló beleegyezését (a továbbiakban: beleegyezését) adja.

A beleegyezés tehát egyértelműen szükséges. De milyen formában? Erre a 15§ (5) ad választ:

Az invazív beavatkozásokhoz és a 197. § szerinti önkéntes gyógykezelésbe vételhez a beteg írásbeli vagy – amennyiben erre nem képes – két tanú együttes jelenlétében, szóban vagy más módon megtett nyilatkozata szükséges.

És hogy a jog mit tekint invazív beavatkozásnak?

Invazív beavatkozás: a beteg testébe bőrön, nyálkahártyán vagy testnyíláson keresztül behatoló fizikai beavatkozás, ide nem értve a beteg számára szakmai szempontból elhanyagolható kockázatot jelentő beavatkozásokat.

Miért jelent ez terhet a rendelőknek?

  1. A nyilatkozatot időigényes elolvasni.

Bár léteznek bármikor bármit aláíró páciensek, az ezzel kapcsolatos tudatosság fokozódik a lakosságban is. Azt pedig nem engedhetjük meg magunknak, hogy minden időpontot 20 perccel hosszabbra foglalunk, mint kellene, pusztán a papírmunka miatt.

  1. Hol tároljam a rengeteg papírt?

Ez régebbi, vagy nagyobb praxisoknál komoly problémát jelenthet, hiszen egy ponton túl már nem lehet több irattárolót bezsúfolni a rendelőbe. Marad az időigényes digitalizálás, esetleg külső raktár bérlése. Adatvédelmi okokból a tulajdonos családi házának pincéjét egészségügyi dokumentáció tárolására kifejezetten ellenjavallott használni.

  1. Nem tudom észben tartani, mindig elfelejtjük odaadni a nyilatkozatot.

Ha eddig rutinszerűen nem alkalmazta a rendelő a beleegyező nyilatkozatokat minden invazív kezelésnél, az érintett munkavállalók, közreműködők számára viszonylag nagy változás észben tartani

A megoldás szinte mindhárom kérdésre a digitalizáció lesz. Ha a páciensnyilvántartó rendszerünk képes minket automatikusan figyelmeztetni a nyilatkozatok aláiratására, az időpontokat megelőzően elküldeni azt a pácienseinknek, ráadásul még az elektronikus aláírást is támogatja, az hatalmas terhet vehet le a szakma válláról. Jelenleg e funkciók mindegyike elérhető egyes fogászati szoftvereknél, ám az integrált, minden területet lefedő, és a felhasználó oldaláról minimális beavatkozást igénylő alkalmazással ezidáig még nem volt szerencsém találkozni. Hajrá szoftverfejlesztők, ez egy olyan fejlesztés, amit mindannyian nagyon várunk!

Máté Zoltán