Bevezetés
Az egyik első számú dolog, amit egy technikusnak figyelembe kell vennie az egyedi színárnyalatok kiválasztásakor, az a belső (preparáció) szín. A sötét szín vagy egy gyökércsap különösen szükségessé teszi az ellenőrzést az anyagválasztás előtt. E nélkül az információ nélkül nem leszünk képesek megfelelően egyező színárnyalatot létrehozni, egyszerűen azért, mert nem tudjuk pontosan, hogy mit is fedünk be és hol. Például preparáció után a csonk színe változhat a gingivális és incizális szinten, amely alapján különböző porcelánrétegezési technikára lesz szükség az egyes koronaszegmensek esetében.
Emlékezzünk csak vissza arra, amikor a fogorvos azt kéri, hogy készítsünk koronát A1 színben, mi készítünk egy A1-es színű koronát. A klinikusok hagyományos színkulcsot használnak, melyek színben monokromatikusak és nem realisztikusak, de még semmi jobbat nem ajánlottak nekik. Ön szerint az A1-es korona megegyezik a szájban lévő fogak színével a beragasztás után? Az én tapasztalataim szerint legtöbbször nem. Vegyen egy 5 mm-es kompozitból készült színmintát, tegyen mellé egy glazúrozott kerámiakoronát, a kettő nem fog egyezni színben. Nem is tudnak, hiszen az elkészítésükhöz használt anyagok különböznek.
Továbbá, az egyszerű A1 korona készítésének leírását követve garantálható, hogy a helyreállításunk nem tűnik majd természetesnek. Pontosan ez az oka, ami miatt két évig kutattam a témát, ügyelve az egyedi színeket igénylő páciensekre, és eredményeimmel összeállítottam egy kommunikációs eszközt, melyet immáron naponta használok. Először is készítenem kellett 150 cirkon helyreállítást, mindegyiket különböző módosításokkal, ezeket kutattam, kategorizáltam és lefotóztam. Ezek az anyagok aztán bekerültek az itt bemutatott útmutatóba.
A szerző megoldása
Íme tehát az én módszerem, mellyel megpróbáltam megoldani a színek problémáját.
A páciens szomszédos fogainak színére koncentrálok. Mi történik, ha az nem olyan árnyalat, amit egyetlen GC IQ Lazúrpaszta színnel elkészíthetek? Ebben az esetben összekeverek kettő vagy még több színt, és megpróbálom megkapni a harmadikat – azt, amely egyezik a páciens sajátjával. Lehet, hogy kísérleteznem kell kicsit, hogy az árnyalatot legjobban visszaadó eredményt kapjam, de ez az, ahol a tapasztalatom és emlékeim segíthetnek.
Mi legyen a felszíni textúrával? Ez kapcsolatban lesz a korona belső színével is. Fontos részét képezi a végső eredménynek, ezért mindig nagy figyelmet fordítok rá, és lejegyzem, hogy milyen valójában.
Azonban mielőtt bármit tehetnék, szükségem van követhető konkrét lépésekre, kell egy termék, melyre számíthatok, és a kellékek, hogy minden összeálljon. Ezután kezdhetek hozzá magabiztosan annak a reprodukálásához, amit a páciens szájában látok. Az egyenlet tehát így néz ki:
Tapasztalat + jó eszközök (GC IQ Lazúrpaszták, színtáblázatok) = legjobban illeszkedő színeredmények
1. Esettanulmány
Először is, ellenőriznünk kell a csonk színét a 9-es fogon, valamint látnunk kell, hogy egy csapozott fogról van szó (1. ábra). Az én „Simple Enamel and Prep Color Guide”-om leegyszerűsíti ezt a színellenőrzési lépést azzal, hogy olyan kódot ad, melyet mindannyian megismerünk. Következőként a „Chair Side Shade Selection Guide” használatával ellenőrzöm az anterior horizontális vonalakat (2. ábra). Ebben az esetben a módosítás AH-1 vagy White Band plusz Mamelon.

2. ábra: A következő lépés a megfelelő mennyiségű transzlucencia ellenőrzése az „LSK Chair Side Shade Selection Guide” segítségével.
A következő lépés, hogy kiválasszuk, melyik három GC Initial Lazúrpasztát keverjük össze ennek a páciensnek a fogszínéhez (3. ábra), majd megfelelően kombináljuk őket (4–5. ábrák), és applikáljuk, mint belső színt. Következő lépésként az opáleffektet rétegezem a transzlucens színhez (6. ábra), utána létrehozom a gingivális színárnyalatot (7. ábra).



7. ábra: A gingivális színárnyalat készítése.
A 780 ºC-on (8. ábra) történt égetés után a korona visszakerül a modellre (9. ábra).
A következő lépésben applikálom a GC Initial ZR porcelánt (10. ábra), majd megrajzolom a fog morfológiát és a hajszálfinom felszínt (11. ábra). A befejezett restauráció oldalnézeti képe (12. ábra) jól demonstrálja a színek harmóniáját. Végül egy frontnézeti kép (13. ábra) bemutatja a rétegtechnika teljes hatását a megjelenésre.

9. ábra: Kiégetés után a helyreállítást felhelyezzük a modellre.

11. ábra: Filctoll segítségével a szerző megrajzolja a fog morfológiáját és finom textúráját a helyreállításon, mint utolsó lépést.

13. ábra: Végül frontális kép a beragasztás után.
2. Esettanulmány
Preoperatív kép – ez a páciens erős dohányos, a 26-os fogán lévő koronát fogjuk elkészíteni (14. ábra). A belső szín megítélésének érdekében készítettem egy kézzel rajzolt színtérképet az incizális élről (15. ábra). Rádöbbentem, hogy a porcelánrétegezési technika a hagyma rétegeihez hasonlítható, melyet akkor látunk, ha félbevágunk egy lilahagymát (16. ábra), ahogy azt itt illusztráljuk.

15. ábra: A szerző egy színtérképet rajzolt az incizális szélekhez.
Az erős dohányzás a páciensnél sötét, narancsos-barnás okkluzális elszíneződést okozott az anterior széleken (17. ábra), melyet az orvosi színkulcs AIS-2 – narancs – kóddal tartalmaz (18. ábra). A csonk színét a „Simple Enamel and Prep Color Guide” világosnak mutatja, kivéve a gingivánál (19. ábra), APC-6 (preparálás utáni) színkóddal. A 20. ábrán az „LSK Simple Enamel Guide” kommunikációs eszköze látható.

17. ábra: Preoperatív kép, a technikus jegyzi a páciens fogainak erős nikotin általi elszíneződését.

19. ábra: A csonk színe világos, kivéve gingiválisan, mikor a „Simple Enamel and Prep Color Guide” kulccsal ellenőrizzük.
Az én receptem a GC Initial Lazúrpasztákhoz ezúttal kicsit eltér az első esetben bemutatottól (21. ábra), azonban itt is összekevertem különböző színeket, hogy elérjem azt az effektet, amelyet kerestem. A modellen a helyreállítás a végső szín applikálását várja (22. ábra), a GC Initial InVivo okkerárnyalat az okkluzális szélek fent említett barna-narancs tónusának kialakításához segített (23. ábra). Az első dentinégetés folyamán a textúra és mamelon került felrajzolásra a helyreállításra (24. ábra). A korona tükrözött képe látszik a sötét felszínen (25. ábra), majd okkluzális irányból, a szájban (26. ábra). Az utolsó kép a beragasztott helyreállítást mutatja a szájban (27. ábra).



24. ábra: A korona az első dentinégetés stádiumában a technikus által megjelölve a fog morfológiájának és textúrájának applikáláshoz.

26. ábra: Okkluzális kép a szájban, az incizális szélek színegyezésének demonstrálására.

Konklúzió
Előfordult már, hogy azon kapta magát, hogy ilyen jellegű kommunikációs problémát próbál megoldani? Kívánta már valaha, hogy bárcsak munkája azokat a karakterisztikákat tükrözhetné, melyeket akkor lát, mikor páciensei egyedi színárnyalatokért jönnek laborjába?
Idővel, és a színek gondos vizsgálatával rájöttem, hogy a megfelelő termékkel és megfelelő eszközökkel olyan helyreállításokat készíthetek, melyekre büszke lehetek, hogy sajátoménak mondhatom. Ezek az én védjegyeim, amikor a páciens szájában látom, boldog vagyok, hogy természetesnek és élethűnek néznek ki.
Azt mondták, Ford nem fog tudni olyan szerelősort készíteni, mellyel autókat lehet gyártani. Mégis sikerült neki. Miért ne oszthatnánk részekre a munkamenetet a helyreállítások készítésénél hasonló módon? A megfelelő eszközökkel meg lehet tenni!
Luke Kahng, CDT (USA)
Forrás: © 2010. Eredeti megjelenés:
Spectrum dialogue – 2010 Február, Vo.9, No. 2 – Újraközölve engedéllyel.