Csapatommal ezen a héten indítottuk útjára válságkezelő programunkat, ahol elsőként az újraindulásra való stratégiai felkészülésre fókuszálunk. Egy válság kezelésének lépései a gyakorlat és a válságkezelő irodalom alapján:
1. Jelek felismerése
2. Megelőzés
3. Kárminimalizálás
4. Helyreállítás
5. Következtetések levonása. Mit tanultunk?

A helyreállítás fázisába értünk.

Különös világ a számok világa, engem lépten-nyomon lenyűgöz. Bizonyos, akár komplex kérdésekre kaphatsz egyértelmű választ, amikor egy száraz adathalmaznak tűnő információtömeget megfelelő rendszerbe rendezel. Ezt tettük a sürgősségi ellátás kapcsán felmerülő költségekkel, és várható bevételekkel.

Ez nem feltétlenül egyszerű feladat, már pusztán az extra kiadások tekintetében sem. Az egyéni védőeszközökkel kapcsolatban nem mindegy ugyanis, hogy van-e állandó, stabil beszerzési forrásod, vagy alkalmilag vásárolsz, ahonnan éppen aktuálisan jobb ajánlatot kaptál, nem mindegy, meddig marad az egekben ezeknek az ára, és természetesen – nem mindegy, hogy milyen infekciókontroll- protokollt követsz. És persze ki fogja mindezt megfizetni? Mennyit érdemes és mennyit etikus egy sürgős kezelésre szoruló pácienstől elkérni? És mi az az összeg, ami alatt biztosan veszteséges a tevékenységünk? És ha veszteséges, vajon milyen mértékben befolyásolja azt, hogy még hány hónapig vagyok képes megtartani a munkavállalóimat, fizetni a fix kiadásaimat?

Néhány számítás alapján ezekek az iránymutató számaink:
Heti 2-3 sürgősségi nap szervezésével (5-8 páciens per nap), nagyjából 80-100 000 forint közötti napi bevétellel leszel ott, hogy a betegellátás költségeit fedezed csak (változó költségeket). Tehát pont annyi céges fix költséged marad, mint ha otthon a TV-t néznéd. A számításaink azt mutatják, hogy nagyságrendileg óránként minimum 30-35 ezer forintos bevételre van szükséged, hogy gazdasági értelemben legyen értelme a védőfelszereléssel történő ellátásnak. Ez 12 000 Covid-19 díj + 18 000 forint kezelés díj.

És végül a –talán – legfontosabb kérdés: ha többet veszítek rajta, mint amennyit nyerek, miért csináljam? Miért vállaljak kockázatot? A tapasztalatom az, hogy a pácienseitek iránt érzett felelősségtudat, a munka szeretete és a segíteni vágyás gyakran győzi le a puszta matekot. De ahhoz, hogy a felelős döntést meghozd, ismerned kell, mi van a mérleg két serpenyőjében, ehhez pedig szükséges jó barátságot kötni a számokkal.

Máté Zoltán

Ossza meg véleményét!

A DENTAL.HU a fogászati szakma portálja.

Az Ön véleménye, hozzászólása, aktivitása legalább olyan fontos, mint a cikk, amit elolvasott. Ossza meg a cikket ismerőseivel vagy szóljon hozzá, mondja el véleményét a Facebook oldalunkon.