Az elhízás és a periodontális betegség továbbra is a leggyakoribb nem fertőző betegségek az Egyesült Államokban. Egy nemrégiben készült tanulmány feltárta az elhízásnak a nem sebészeti periodontális ellátásra gyakorolt hatását és értékelte a két állapot közötti kapcsolatot. Az adatok megerősítették a rendellenességek közötti összefüggést, és felhasználhatók az elhízásban és parodontális betegségben szenvedő betegek kezelésének tervezéséhez.

Dr. Andres Pinto, a tanulmány társszerzője, valamint a Case Western Reserve University Fogorvostudományi  Egyetem szájsebészeti és diagnosztikai tudományok tanszéki professzora szerint az elhízás gyulladási folyamatai és a fogászati gyulladások nagyon hasonlóak. A meglévő tanulmányok széles körének megvizsgálása után a kutatók az elhízás bizonyos tüneteit, nevezetesen a megnövekedett testtömeg-indexet, a derékkörfogatot és a testzsírszázalékot összekapcsolták a parodontális betegség fokozott kockázatával. “Periodonalis betegség a gyulladásra hajlamosabb betegekben fordul elő gyakrabban – akik szintén hajlamosabbak is az elhízásra” – mondta Pinto. “A szájápolás szakembereinek tisztában kell lenniük az elhízás komplexitásával, hogy betegeiknek tanácsot adhassanak a megfelelő testtömeg és a jó szájhigiénia fenntartásának fontosságáról” – tette hozzá.

Pinto úgy véli, hogy további kutatásokra van szükség a két betegség közötti kapcsolat megvizsgálásához, mivel jelenleg nincs elegendő adat és információ a kezeléstervezés megváltoztatásához.

“Klinikai szempontból úgy kell gondolkodnunk, hogy ha az egyik problémát kezeljük, az a másikra is hatással lehet” – mondta. – Ez a nagy kérdés. Például, ha sikeresen kezeljük az elhízást, akkor ez befolyásolja-e a periodontális betegség klinikai prognózisát a kontroll populációhoz képest. A  megfelelő értékelés továbbra sem működik, tekintettel a kontrollált, jól megtervezett klinikai vizsgálatok szegénységére. ”

Az “Review of obesity and periodontitis: An epidemiological view” című tanulmányt 2019. augusztus 9-én, online tették közzé a British Dental Journal-ban.

Forrás: am.dental-tribune.com