Mikor a fogyásra összpontosít, elsősorban lehet nem arra gondol, hogy olyan étrendet válasszon ami egyben előnyös a szája egészségére nézve is. Azonban, az egészséges ételek fogyasztása bizonyítottan az egyik legjobb szájápolási módszer. A németországi Freiburg Egyetem kutatói felfedezték, hogy az alacsony szénhidráttartalmú és alacsony cukortartalmú étrendek, amelyek növelik a ketózis termelését, több mint 50% -kal csökkenthetik a fogkő felhalmozódásának, a lyukas fogak vagy az ínybetegségek kialakulásának az esélyét.

A ketózis hatása a szájban
A ketózis egy metabolikus állapot, ahol a szervezet zsírt éget el és növeli a ketonoknak nevezett savak szintjét. A fokozott ketontermelés pozitív hatással van a száj egészségére. Így, az Ön által elfogyasztott ételek sokkal fájdalommentesebbé tehetik a fogorvosi kezelést.

A Betegségmegelőzési Központ legújabb megállapításai szerint minden második, 30 év feletti amerikai felnőtt közül egynek parodontális betegsége van. A „Periodontitis előfordulása felnőtteknél az Egyesült Államokban” címet viselő tanulmány becslése szerint az amerikai felnőttek 47,2 százaléka enyhe vagy súlyos parodontitisben vagy ínygyulladásban szenved. A parodontitis leküzdésére egyesek a szénhidrátokat és cukrokat is eltávolítják étrendjükből, hogy növeljék a ketózist. Az alacsony szénhidráttartalmú, cukormentes étrend révén növelik a szervezet ketontermelését, így pedig számos szájegészségügyi betegség minimalizálható. Egy finnországi tanulmány kimutatta, hogy napi egy vagy két cukorral édesített ital elfogyasztása 31 százalékkal fogja növelni a lyukas fogak kialakulását. Az alacsonyabb cukorbevitel továbbá minimálisra csökkenti az ínybetegségek kialakulásának kockázatát is.

A szénhidrátok olyan baktériumokat eredményeznek, amelyek savat és lepedéket termelnek a szájban, ami demineralizációt okoz. Ez pedig lyukas fogakhoz és fogszuvasodáshoz vezet.

A keto szint kezelése
Ha a ketogén étrend életébe történő integrálásának elsődleges célja a száj egészségének javítása, akkor a ketontestek koncentrációja körülbelül 0,5-1,5 mmol / l között javasolt. Ehhez egy ketonszintmérő eszköz használata ajánlott, ez segíthet abban, hogy a keto szintje kiegyensúlyozott legyen a fogak egészségének javítása érdekében. A fokozott ketózis egyetlen mellékhatása a halitózis, amely könnyen előfordulhat bárkinél. Többen a keto-leheletet fémes ízűnek írják le. A halitózis leküzdése érdekében egyszerűen növelje a napi vízfogyasztást, mivel a test vizeletürítéssel öblíti ki szervezetéből a rossz leheletet okozó baktériumokat. A fogmosás vagy fogselyem minden étkezés után – nemcsak fontos szájegészségügyi szokás -, hanem leküzdi a ketózissal kapcsolatos légzési problémákat is.

Kevesebb fehérje fogyasztása ajánlott mivel a szervezet keményen dolgozik a fehérje lebontásán, a rossz lehelet ennek következtében súlyosbodhat. A jó hír az, hogy ha hosszú távú keto diétát tervez, akkor a teste a ketózisos állapotból később keto-adaptáltál válik, és valószínű, hogy a rossz lehelet megszűnik. Természetesen a cukor nélküli rágógumi vagy a menta is egyszerű megoldás lehet, ha ez a probléma továbbra is fennáll.

Összességében, semmi sem fogja pótolni a napi fogmosást és fogselymezést annak érdekében, hogy egészséges legyen a foga és az ínye. De a ketózis mértékének szinten tartása kiemelten fontos a száj egészségének megőrzéséhez.

Forrás: Dentalnews