A rossz szájhigiéniájú dialízises pácienseknél nagyobb a halálozási kockázat – derül ki egy friss svéd kutatásból. Az eredmények alátámasztanak egy korábbit, miszerint a közepes és súlyos íny- és fogbetegségek magasabb szív- és érrendszeri mortalitással járnak ebben a csoportban.

„Az általános következtetésünk az, hogy a fog nélküli és a rossz fogakkal rendelkező dialízises betegek mortalitási rátája nagyobb, ami ezen belül a szív- és érrendszeri okokra is igaz” – jelentette ki Dr. Giovanni Strippoli, a Diaverum Akadémia munkatársa.

A medscape.com-n olvasható beszámoló alapján a kohorszvizsgálat 4 320 végstádiumos vesebeteg felnőttre irányult, akiket véletlenszerűen választottak ki olyan európai járóbeteg-klinikákról, amelyeket a Diaverum vesegondozó központ üzemeltet.

Az alanyok szájüregi egészségét, illetve szájhigiénés szokásait az ehhez kapcsolódó betegségekre szakosodott fogorvosok és szájsebészek mérték fel. Emellett pedig a kórházba kerülés okát, valamint a mortalitást is rögzítették.

A szakértők megállapították, hogy 22 hónap alatt összesen 650 résztvevő hunyt el, közülük 325 szív- és érrendszeri probléma miatt. Az érintettek csaknem negyedének nem volt foga, ami a többi kockázati tényező figyelembevétele mellett is 1,27-szoros mortalitás-növekedéssel járt.

A több mint 14 szuvas, hiányzó vagy tömött fog pedig 1,46-szorosára emelte a halálozás veszélyét. Napi kétperces szájápolás mellett csupán 0,81-szoros mortalitással kellett számolni. A fogkeféjüket legalább háromhavonta cserélőknél tovább csökkent ez az érték, 0,79-ra. A fogselymet is használóknál már felére, azaz 0,49-ra mérséklődött a halálozás kockázata.

A jó szájhigiéniával rendelkező betegeknek tehát jobbak a túlélési esélyei – vonták le a következtetést a szakértők.

Az eredményeket az Európai Vese Társaság és az Európai Dialízis és Transzplantációs Társaság 51. kongresszusán mutatták be Amszterdamban.

Forrás: medipress.hu