A Flexi nyerte az IVSZ (Informatikai és távközlési vállalkozások szövetsége) által évente megrendezett AppraMagyar! fejlesztői verseny üzleti kategóriáját. Az indoklásban sok más mellett az is szerepelt, hogy, mint fogászati praxismenedzsment szoftvert fejlesztő vállalkozás, egy igen telített piacra léptek be. Erről és a fejlesztés nehézségeiről kérdeztük a rendszer megálmodóit és vezető fejlesztőjét. 

flexi_02

A Flexi-Dent Fogászati Szoftver lett a 2014-es év alkalmazása, ami igen ritka egy fogászati nyilvántartó rendszer estén. Dacára annak, hogy a magyarországi fogorvosi praxismenedzsment piacon 6-7 ismert rendszer is van a Flexi mégis sikerrel tört be 2013 év végén és a 2014-es Dental World-ön is megjelent, mint kiállító. E mellett fontos azt is kiemelni, hogy a Flexi-Dent mind iPhone, mind Android telefonokra külön alkalmazást kínál a felhasználó orvosok és az általuk kiszolgált páciensek számára is. Friss Tamást, a Flexi Medical Hungary ügyvezetőjét kérdeztük a fejlődés részleteiről.

Miért pont fogászati alkalmazás?

FT: Társaimmal és kollégáim nagy részével régen ismerjük már egymást, barátságunk tizenéves múltra tekint vissza. Különböző cégeknél fejlesztőként is dolgoztunk már együtt a 2000-es évek elejétől. Annak, hogy éppen fogászati rendszert fejlesszünk személyes okai vannak, 29 éves koromig a fogaim esztétikailag talán hagytak maguk után kívánnivalót, de egészségesek voltak. Egy törött fog miatt azonban becsöppentem a rendszerbe, azután pedig a lyukas fogtól, a fogszabályozáson át az implantációig mindenből kijutott. A rendelői várókban bőven volt időm gondolkodni azon, hogy hogyan lehetne olyan fogászati szoftvert fejleszteni, amely nem csak a háttérben szolgálja ki a pácienseket, és persze orvosaikat.

appramagyar_1

Üzletszerzésben mit produkált a Flexi-Dent a 2014-es évben?

FT: A felhő alapú rendszert jelenleg húsz rendelőben használják, és valamivel több, mint a százezer páciens kartonját kezelik vele. Az üzleti tervünkben ennél kicsivel alacsonyabb számok szerepeltek az első évre, de csak az utolsó negyedév hajrája tette lehetővé ezt a fejlődési ütemet. Az indulás kicsit nehezebb volt a tervezettnél, ami persze nem kiszámítható egy termékbevezetéskor. Egy telített piacra törtünk be, így önmagában csoda, hogy sikerrel vetettük meg a lábunkat.

Erős a konkurencia?

FT: Erős. Lakosság arányosan kb. háromszor annyi fogászati rendszer érhető el Magyarországon, mint a környező országokban. Ráadásul hozzá kell tegyük, hogy a konkurenciánk jó. Nehéz munka, hogy komolyan kitűnjünk a többi közül. Ugyanakkor a Flexi a legújabb rendszer, így nyilván tudtunk okulni a többi rendszer hiányosságaiból, ráadásul tudunk jövőbemutató fejlesztési technológiákra építeni, szemben azokkal a programokkal, amelyek koruk miatt kénytelenek a múlt kötöttségeivel küzdeni. Egy rendszert normál esetben nem lehet fél évente teljesen újraírni.

Ráadásul a Flexi-Dent nem csak egy egyszerű fogászati rendszer. Részben minden irányban túlnyúlik a hagyományos rendszerek spektrumán, és nem csak egy fogorvos-egészségügyi szoftver, hanem teljes marketing fegyvertár, CRM rendszer, elszámoló-ház. A betegek megszerzésétől kíséri a rendelő munkáját, és a folyamatokat egészen a könyvelés határáig irányítja. Tehát nem csak fogászati rendszer, hanem teljes praxis vállalatirányítás. Másrészt igen fontos, hogy a Flexi neve a flexibilitására utal, azaz a mi szoftverünk ugyan dobozos áron érhető el, ugyanakkor mégsem egy dobozos szoftver, inkább szerkezetkész. Mindig az adott rendelőben szabjuk rá az egyedi igényekre. Kevés fogorvos látja így, de valójában két fogászat háromféle képen működik. Két látszólag teljesen egyforma praxis is elképesztő különbségekkel működik vállalat- vagy folyamatirányítási értelemben.

flexi-ref-3

Mik voltak a legnehezebb pontok a piacszerzésben?

FT: Az egyik legnehezebb talán az, hogy a fogászatok kisebb része dolgozik praxismenedzserrel, vagy dedikált gazdasági ügyvezetővel. Ugyan így szintén kevesen áldoznak a profi marketingre. A legtöbb rendelőben emiatt nem tudják, hogy mire is van szükségük. Nálunk a fogászati szoftver nem áll meg annyiban, hogy kezelést lehet rögzíteni és archiválni. De még az árajánlat készítésnél vagy a státuszképnél sem. Ki tudunk szolgálni egy egy székes praxist is, de akár egy tíz székes rendelőkomplexumot is, több telephellyel. Előbbi életét egyszerűsítjük, utóbbinak olyan további eszközöket és lehetőségeket kínálunk a szigorúan vett orvosi részeken kívül, amelyek segítségével nagyban növelhető a rendelő hatékonysága. Tapasztalatunk természetesen nem reprezentatív, de az az átlagos meglátás, hogy a recepció terheltsége 30%-al is csökkenhet, az aktív betegtörzs arányát pedig a passzívhoz képest akár 25-35%-al is meg tudja növelni. Tipikus, hogy egy rendelőben ahol 10.000 páciens kartonját őrzik, legfeljebb 800-1200 páciens aktív, visszajáró. A Flexi ezt néhány rendelőben több, mint a negyedével megnövelte. És akkor még nem beszéltünk a pénzügyi elszámolásról azoknál a praxisoknál, ahol sok széken, nagy létszámmal dolgoznak, akár több árlista szerint. A Flexi valós időben készíti az elszámolásokat, riportokat, egészen a könyvelés határáig. És akkor még nem beszéltünk az okostelefonos alkalmazásokról. Pillanatnyilag a Flexi az egyetlen fogászati rendszer, amely ténylegesen natív, önálló mobil appokat kínál a felhasználóknak. Olyat főleg nem ismerek, amely rendszer ráadásul ezzel az appal mindjárt a pácienst is kiszolgálja.

Karmacsi Szabolcs a rendszer vezető fejlesztője

Mekkora nehézséget jelentett mindezt megvalósítani?

KSZ: Hatalmas. Tamás nagyon kemény elvárásokat támaszt az igények oldalán. Nem szokott megalkudni. Igaz, hozzá is szokott, hogy közös munkáink során erre sosem volt szüksége. De azt is fontos hozzátennem, hogy a megvalósítás folyamatos. A Flexit jelenleg is fejlesztjük, és őszintén szólva egy ilyen rendszert folyamatosan fejleszteni kell ahhoz, hogy piacvezető lehessen és az is maradjon. A technikai kütyük olyan gyorsan jelennek meg, hódítanak teret és lényegében épülnek be a hétköznapi életünkbe, hogy az igények fantasztikus gyorsasággal változnak, növekednek. Ennek meg kell felelni. Még azt sem mondhatjuk, hogy a fogászati rész nem változik, csak a marketing, vagy a számítógép, de ez sem igaz, hiszen a fogászat az egyik leg innovatívabb egészségügyi szegmens. Még egy egyszerű státuszkép is évente változhat, de legalábbis a vizuálisan jelölhető opciók mindenképp. Újabb tömőanyagok, héjak, koronák, egyedi és újabbnál újabb implant megoldások. A kiállításokon minden évben jelennek meg újabb technológiai változatok, amelyek megjelenítése a rendszerben azután kisvártatva fel is merül, mint igény.

miert_inkabb_felho

Ha tényleg olyan komoly különbség van rendelő és rendelő között, hogy lehetséges ezt egy rendszerrel kiszolgálni?

KSZ: Lehetséges, csak jól kell kitalálni az alapjait. Mindjárt a kezdetekkor hat hónap fejlesztését dobtuk ki a szemétbe egyetlen delete gomb megnyomásával. Időnként el kell fogadni, hogy nincs más megoldás, mert zsákutcában járunk. Akkor fel kell mérni a tapasztalatokat, hiszen csak a forráskód lett selejt, közben rengeteg tapasztalatot nyerünk. Mi is így jártunk. Valószínűleg egy több éves nagy cég akár bele is bukhatott volna így mindjárt a kezdéskor egy ilyen projektbe, hiszen nem tudja rentábilissá tenni. Bár ez nem az én területem.

A Flexi fejlesztésekor már alapfeltétel volt, hogy tudtuk, minden rendelőben más verzió fog futni, egyedi igények lesznek. Így tehát lehetőségünk van arra, hogy ma már az összes ráépülő modult úgy alakítsuk ki, hogy egyedien paraméterezhető legyen és többféle rendelőt is kiszolgálhasson. A rivális megoldásoknál ez csak igen jelentős egyedi fejlesztési díjért érhető el, így szakmailag és gazdaságilag ez egyaránt fontos előnyünk. Nem csak, hogy lehetséges, de a leggazdaságosabban is.

Mik a legnehezebb pontjai a fejlesztésnek, jelent valami küzdelmet?

KSZ: Maga a fejlesztés sosem küzdelem. Élvezem. De nehézség valóban sok van. Kiemelni talán a biztonságtechnikát tudnám, hiszen nagyon szenzitív adatokkal dolgozunk. Mindenek előtt lényeges kiegészítő, hogy mi úgy nevezett másodlagos adatkezelők vagyunk, nem a saját tulajdonunkban lévő adatokkal dolgozunk, és bár nem ez az általános meglátás, mi mégis jobban vigyázunk a „máséra”, mint a magunkéra. Technikai és filozófiai értelemben egyaránt. Igaz, a kettő vicces módon nem is nyerne értelmet egymás nélkül. Szóval a magas adatbiztonság, rendelkezésre állás nem könnyű feladat. Ráadásul igyekszünk az egyedi igények kielégítésében is magas színvonalon és gyorsan teljesíteni. Nem mondom, hogy mindig percek, vagy órák alatt oldunk meg egy-egy új igényt, természetesen ez gyakran heteket vesz igénybe. A magas minőséget és biztonságot nem lehet kapkodva kivitelezni, arra azonban nagyon ügyelünk, hogy minden feladatunkra vállalási határidőt adunk, amit be is tartunk. Így ma már tudják a velünk dolgozó rendelők, hogy talán várni kell néhány esetben, de számíthatnak ránk, konzekvens és megbízható a munkánk.

A másik nehézség, ami eszembe jut az alvállalkozók kezelése. Gazdasági okokból nem mindent készítünk házon belül. Nehéz úgy dolgoznunk, hogy azok a kivitelezők nem láthatnak éles adatokat, nem dolgozhatnak közvetlenül a rendszeren. Viszont ez elengedhetetlen feltétele annak, hogy a rendelők megbízhassanak bennünk, és ebben nem ismerek tréfát. Ez azzal jár, hogy sok munkát, tesztelést, az elkészült rész-fejlesztések összeollózását kétszer végezzük el. De ezt feltétlen szükségesnek tartom, olyan ez, mint a „kétszer mérsz, kétszer mérsz”.

Mit terveztek a 2015-ös évre?

FT: Annak kis esélyét látom, hogy újra valamilyen díjazást nyerjen a Flexi. A nívós díjakat nem osztogatják csak úgy, ennek ellenére remélem, hogy valamilyen „minősítést” 2015-ben is fogunk nyerni. Természetesen a piacunkra koncentrálunk, szeretnénk megtöbbszörözni a Flexi-s rendelők számát, február végétől pedig a fogtechnikáknak is kínálunk külön szoftvert.

TF