A fogorvosi ellátás hozzáférhetősége számos országban problémát jelent, és egyes országok, mint például Finnország, az ellátatlan népesség problémájára egy egyedi utalványrendszer létrehozásával próbálnak megoldást találni, amely biztosítja, hogy az állami egészségügyi rendszerben minden beteg ellátásban részesüljön, akár magánszolgáltatók által is. Egy finnországi kutatócsoport kérdőív segítségével vizsgálta a felnőtt betegek véleményét a nemrégiben bevezetett fogászati szolgáltatási utalványtípus használatáról a rendszerhez való hozzáférés javítása érdekében. A felmérésre adott válaszok azt mutatták, hogy bár az új rendszer előrelépést jelent, a betegek még mindig több támogatást igényelnek a támogatott utalványok hatékony használatához.
A finnországi utalványrendszert azért hozták létre, hogy a magánszolgáltatók kezelési költségeinek támogatásával enyhítse a túlterhelt állami fogászati szolgáltatásból adódó ellátási hiányosságokat. A rendszer 2011-es bevezetése óta ötféle utalványtípust hoztak létre, és az utalványok részben vagy egészben felhasználhatók a fogászati kezelés tervezésének és végrehajtásának különböző szempontjaira.
A KOHO elnevezésű, 2021-ben bevezetett új utalványrendszer javított a korábbi utalványrendszereken, amelyek részben felhasznált utalványokat eredményeztek, amelyek növelték a keresletet, de néha hiányos fogászati kezelést vagy a magán- és az állami rendszer között megosztott kezelést eredményeztek. A KOHO meghatározott kezelési típusok helyett a nem sürgős, átfogó kezeléshez nyújt támogatást. Emellett biztosítja, hogy a kezelést az elejétől a végéig egy magánfogorvos végezze, megelőzve ezzel, hogy az ellátás szétszakadjon a rendszerek és a szolgáltatók között.
A kutatók értékelték az új KOHO rendszer használatával kapcsolatos betegtapasztalatok különböző aspektusait, beleértve a könnyű használatot, azt, hogy a betegek úgy érezték-e, hogy megfelelő segítséget és tájékoztatást kaptak, az elektronikus szolgáltatási utalványrendszer használatával kapcsolatos tapasztalatokat, és hogy a betegek az utalványrendszer helyett inkább az állami fogászati szolgáltatást vennék-e igénybe. Tartalmaztak egy kérdést az érzékelt szájhigiéniára vonatkozóan is.
Míg a megkérdezett utalványt igénybe vevők 38,9%-a használt már korábban utalványt, 31,0%-uk azt mondta, hogy az utalvány használata helyett inkább az állami fogászati szolgáltatást vette volna igénybe. A jónak ítélt szájhigiéniával rendelkező betegek közül többen (7%-kal többen) vették igénybe az utalványrendszert, mint a rossznak ítélt szájhigiéniával rendelkezők. A tanulmány szerint az utalványok használatának elsődleges oka az volt, hogy jelentős várakozás nélkül kaphattak kezelést, ezt követte az, hogy nem volt más alternatíva a kezelésre.
Az eredmények azt sugallják, hogy többet lehetne tenni azon betegek azonosítása érdekében, akiknek támogatásra van szükségük a fogászati szolgáltatási utalvány hatékony használatához, különösen azért, mert ez egy többlépcsős folyamat. Egyes betegek arról számoltak be, hogy úgy érezték, nem ugyanolyan bánásmódban részesülnek, mint más betegek, amikor egy magánklinikán bemutatták az utalványukat. A betegek azt is jelezték, hogy nem kaptak választási lehetőséget, hogy állami ellátásban vagy utalvánnyal támogatott ellátásban részesüljenek.
Bár a vizsgálatban részt vevőknek csak 24,5%-a volt idős, a vizsgálat korábbi kutatásokra is épített, amelyek azt mutatták, hogy az idős betegek esetében az utalványokat inkább akut, mint megelőző szolgáltatásokra használták fel. A korábbi kutatások azt is megállapították, hogy a szociális és intézményi támogatás, valamint az egészségi állapot összefüggött az utalványok idős betegek általi hatékony felhasználásával.
A „Dental service voucher for adults: Patient experiences in Finland”” című tanulmányt az Acta Odontologica Scandinavica 2023. március 22-i online számában tették közzé, még a megjelenés előtt.
Forrás: https://www.dental-tribune.com/news/finnish-study-shows-patients-could-benefit-from-more-support-in-using-dental-vouchers/