Mesterképzés Szent Ferenc bölcsességéből

811

Interjú dr. Domenico Massironival

Dr. Massironi, az 1980-as évek vége óta Ön széleskörű elismerést szerzett az operációs mikroszkóp segítségével az esztétikai fogászatban. Milyen hatást gyakorol manapság az eszköz a klinikai gyakorlatban?

A modern fogászat nagyon konzervatív technikákkal van tele, amelyek lehetőség szerint egyben a legkevésbé invazívak is. Az egészséges fogászati szövetek megőrzése ma már a klinikus feladata is. Ebben az értelemben a mikroszkóp kulcsfontosságú eszköze a tiszta és pontos látóképességnek, mely amennyire lehetséges, biztosítja a szöveti integritást és kiszámítható, harmonikus eredményt ér el. Mindig azt mondom a diákjaimnak, hogy a mikroszkóp egy speciális tanár volt, akinek állandó és megbízható jelenléte megváltoztatta bennem a dolgok látásmódját.

A minimálisan invazív kezelési koncepciók hihetetlenül fontosak. Melyek a jelenlegi sebészeti technikák?

A sebészet, különösen a parodontológiában, a lágyszövet jobb gyógyulását és konzervatívabb és kiszámíthatóbb kezelését jelenti. Tekintsük a hasi és általános műtétekben használt robotikát: az eredmények magukért beszélnek – csökkentek a költségek a rövidebb kórházi tartózkodás és a múltban még szükséges invazív műtétek nélküli terápia következtében. A műtét során tapasztalt sokkal jobb megjelenítésnek köszönhetően a parodontologia a csökkentett sebészeti invazivitás területe lett, ami kizárólag pozitív hatással lehet a klinikai lehetőségeinkre is.

A mesterképző csoport (MEG) központja, amelyet 2013-ban Dr. Carlo Ghezzi-vel közösen alapítottak, az esztétikai fogászat magasszintű oktatását tűzte ki célul és “szív-fej-kéz” megközelítést alkalmaz. Kérem, kifejtené ezt bővebben?

Szent Ferenc azt mondta: „Aki a kezével dolgozik, munkás. Aki kezével és fejével dolgozik, kézműves. Aki kezével, fejével és szívével dolgozik, művész. ”Minden alkalommal, amikor találkoztam egy kereső-kutakodó diákkal, igyekszem átadni a szeretetet a szívedből származó munkára. A tehetség a szívben rejlik. A kezek követik, ahogy a fej is. A MEG központja a szenvedélyes szív terjedésének szándékából született, melyet a kiválóság mûködése révén valósít meg.

Mi különbözteti meg a MEG központot más, kiemelkedő képzésre összpontosító intézményektől?

A MEG egy egyedülálló központ, amelyet az évek során szerzett ismeretek tanítására és átadására hoztak létre. Minden munkaállomás rendelkezik egy mikroszkóppal és egy munkapaddal, amely monitorokkal képes az élő munkamenetek megtekintésére. A szimulátorokat kifejezetten a MEG-hez tervezték, és lehetővé teszik minden típusú forgó műszer használatát az endodontikától az implantációig, bármilyen modell, akár állati állkapocs használatával is, műtétre. A MEG küldetése a perfekcionizmus keresése és kutatása, amelyen keresztül a szenvedély, a lelkesedés és a kiválóság közvetíthetőek. A szimulátorok mikroszkópokkal, monitorokkal és videokamerákkal együtt azt jelentik, hogy négy egyidejű élő közvetítést lehet nézni és a diákok képernyőjén négy előnézeti kép jelenik meg a nagy képernyőről.

Kiknek szólnak a MEG tanfolyamai?

A MEG minden olyan diák számára nyitva áll, akik szeretik a munkájukat és szeretnék fejleszteni képességeiket azáltal, hogy új technikákat és fejlesztéseket tanulnak szakmánkban eszköztárak bővülésének segítségével, mint például a galileai rendszereket használó lupe és az operációs mikroszkóp. Minden évben számos hallgató van a világ minden tájáról és nagyszerű látni, hogy mindegyikük elkötelezett a MEG-ben kínált fejlett technológiák alkalmazásában – főleg a szakmai kiválóság elérése érdekében. Az egyedülálló képzési technológiával való találkozás után meglepődnek és minden alkalommal számomra megerősítést nyer, hogy mindenki javára cselekedtem.

A képzési központ mellett a Massironi Tanulmányi Klub célja, hogy elősegítse a beszélgetést és a tudás megosztását a szakemberek körében. A szociális média idején és mindenütt jelenlévő információs árvízben mennyire fontos az ilyen azonnali eszmecsere a fogorvosok számára?

A megkülönböztetéshez blogunkat és társadalmi fórumunkat 2009-ben alapítottuk mely kapcsolódik az osteocom implantológiai portálhoz – ez, az oktatóknak köszönhetően lehetővé teszi számunkra, hogy egy olyan helyet tudjunk megosztani, ahol klinikai esetbemutatásokat oszthatunk meg, valamint egyéb információkat – a hely, ahol képesek vagyunk növekedni a tutorok és a szakértői klinikusok segítségével. A tanulmányi klub létrehozásakor kicsi csoport voltunk, ami meg akarta osztani a tudást és a tapasztalatot. Idővel azonban egy olyan nonprofit rendezvényt hoztunk létre, amely Olaszországban, Tirrenia-ban nemzetközi találkozóvá vált és tavaly 250 résztvevőt hozott a tanulmányi klub alapításának tizedik évfordulójára. Kötelező a tudományos bizonyítékok közlése olyan világban, ahol minden az egyszerűsítés irányába mutat. Kötelességünk, hogy az idővel elsajátított tudományos ismereteket tisztességgel és mindenekelőtt a szakmaisággal tanítsuk meg, megpróbálva elkerülni ezt a felületességet és azonnali kielégítést, amely a kiégés kockázatát hordozza.

A fogorvosi oktatás országonként és a különlegességek között is különbözik. Gondolod, hogy kell általános iránymutatásokkal rendelkezni a fogászati képzésre vonatkozóan?

Egy általános iránymutatás mindenképpen szükséges, amely nem ismer határokat – ez a szív, a fej és a kezek. Sok éven át utaztam a világban, megpróbáltam tanulni, amit talán már tudok is és bármerre is megyek, mindig jó homogenitást találtam a szakmához való őszinte hozzáállás esetén. A fogorvosi oktatás nem különbözik a világon, ha figyelembe vesszük a beteg javát. A mikroszkóp használata ezt az egészet szem előtt tartva rendkívül egyszerű, még azok számára is, akik az első alkalommal közelednek hozzá. Úgy vélem, hogy a képzési központ titka az, hogy egy oktatónak a kezelést élőben kell bemutatnia és a hallgatót a választott kurzusán „élőben” kell korrigálnia.

A témák között Ön leginkább arra összpontosít, hogy az új anyagok és az egyszerűsített módszerek hogyan tudták megváltoztatni a kezelési munkafolyamatot a mindennapi gyakorlatban. Az Ön személyes tapasztalatai alapján mi befolyásolta a klinikusok munkáját az elmúlt években?

A fogászat manapság a fémmentes anyagok és a digitális technikák bevezetéséből fejlődik, amelyek egyértelműen egy fejlettebb terápiát tesznek lehetővé és egyszerűsített laboratóriumi eljárásokkal rendelkeznek. A szakterület egyik legérdekesebb szempontja a ragasztó technika fejlődése volt, amely lehetővé tette számunkra az esztétikai esetek kezelését, miközben megőrizte az egészséges fogászati szöveteket. Az innovatív technológia egyre inkább jelen van és ezt bemutatjuk kiválóságban is, amely a fő célunk.

Melyek a manapság az esztétikai és helyreállító fogászat legfontosabb kihívásai?

A fő kihívás manapság a megfelelő egyensúly megtalálása a minimális invazivitással kapcsolatban, a magasszintű esztétikai eredmény elérése a fogak minimális preparálása mellett. Az esztétika a fog egészségének és működésének fenntartásából közvetlenül származó következmény.

Visszatekintve a 25 éves tapasztalatra, megfigyelhető-e a betegek kívánságainak és elvárásainak változása az esztétikai és helyreállító eljárásokkal kapcsolatban?

A betegek elvárásai az információhoz való globális hozzáférés következtében megváltoztak. Az internet mindenki számára elérhetővé vált és a tudás eszköze. Ezzel a háttérrel meg kell próbálnunk a becsületes és kimondatlan ismereteken alapuló klinikai kiválóságot kínálnunk, minden alkalommal különleges mosolyunkat kínálva a betegeknek. Egy fogorvos, aki már sajnos elhunyt, kijelentette: „Az eredmény milyensége kötődik az előfeltevésekhez, az előfeltevések a tudásból származnak, a tudás az elkötelezettségből és a tanulásból származik, a képesség egy hozzáadott érték. Ez a mélyértelmű szekvencia minden esetben, akár egyszerű vagy összetett, vezeti az embert és mindegyik  kezelhető az esztétika kiválóságával, ami a szivet megmosolyogtatja.

Forrás: Clinical Masters 2016/1