Korona- és hídkészítés

532

Koronák és hidak készítése a frontfogak területén nem csak morfológiai kihívás. Ha a páciensek elégedetlenek eddigi ellátásuk esztétikájával, különös figyelmet kell fordítani a restauráció élő fény- és színhatásaira. Han Luo fogtechnikus a kínai Tiancsinból bemutatja, hogyan oldott meg egy összetett páciensesetet VITA VM 9 leplezőkerámiával.

1. ábra: Élettelen, matt, nem kielégítő rekonstrukciók az esztétikai zónában.
2. ábra: A konzerváló kezelést követően át lehetett preparálni a csonkokat.

40 éves hölgypáciens jelentkezett nem kielégítő korona- és hídpótlásokkal a front területén. A műanyag leplezések élettelenek és mattak voltak, erős elszíneződésekkel. Az esztétikai szempontokat sem vették figyelembe: a metszőélek lefutása, a fogak tengelyei, a szögletjelek és a gingiva marginális aszimmetrikus megjelenése jelentős diszharmóniát mutatott. Ráadásul a klinikai és röntgenvizsgálat szekunder kárieszeket is felfedezett. A páciens új restaurációt szeretett volna, amely jól illeszkedik maradék fogazatához, és esztétikus is. Így maszkoló hatású cirkónium-dioxid vázakat terveztünk VITA VM 9 leplezéssel. A VITA Zahnfabrik természetes földpát alapú VITA VM 9 leplezőkerámiája gazdag választékával lehetővé teszi a természet belülről kiinduló, háromdimenziós utánzását kerámiával.

3. ábra: A cirkónium-dioxid vázak a mosóégetés (EL4 sárga, Int 02 homok és 05 terrakotta) után.
4. ábra: 2M1 BASE DENTINE, cervikálisan EL4 sárga és Int05 terrakotta, valamint EC8 bézs-barna a középső területen.

Fogszín-meghatározás és vázkészítés

A fogszín pontos meghatározása érdekében egyszerre használtuk a VITA 3D Master színkulcsát a VITA VM 9 szín-indikátorát és a VITA INTERNO színminta korongjait. Ezek alapján részletes színtérképet vázoltunk fel. A régi koronákat és hidakat eltávolították, a kárieszeket kompozittal látták el. A csonkokat átpreparálták, majd lenyomat és mesterminta készült. A beszkennelt mintára CAD/CAM támogatással terveztük meg és kiviteleztük a 21-23 hídvázat, illetve az 11, 12, 13 koronák vázait, majd szintereztük azokat. Ezt követően a mosóégetést a 4-es (sárga) EFFECT LINER-rel, valamint VITA INTERNO 02-sel (homok) és 05-sel (terrakotta) végeztük.

5. ábra: Az első égetés után cervikálisan EL4 sárgát, incizálisan BD 2M1-et és MM3-at (enyhe narancs) hordtam fel.
6. ábra: A második égetést követően világosan felismerhetők a szín-finomságok.
7. ábra: Laterálisan és az alsó harmadban EO1 (neutral). Középen és a felső harmadban világosító ENL.
8. ábra: Az első zománcégetést követően már érzékelhető a fényjáték.

Háromdimenziós leplezés

Fogtechnikai kihívást jelentett a természetes fogazat egyéni karakterisztikájának és jellegzetességeinek kerámiából történő reprodukciója. Sok finomságot kellett színben figyelembe venni. A cervikális rész imitálásához sárga EFFECT LINER 4-est (EL4) kombináltam INTERNO 05-sel (terrakotta). Középre EFFECT CHROMA 8 (bézs-barna) színt használtam. Az éli reprodukcióhoz váltakozva raktam fel enyhén sárga Mamelon 3-ast (MM3), kékes EFFECT OPAL 3-ast (EO3), világosító ENAMEL-t (ENL) és NEUTRAL-t (NT), valamint EFFECT ENAMEL 6-ost (vörös-transzlucens) a természetes hatás elérése érdekében.

9. ábra: Laterális leplezés EO1 (neutral) és EO3 (kékes) masszákkal. Incizálisan és középen világosító hatású ENL került felépítésre.
10. ábra: Közvetlenül a második zománcégetés után.
11. ábra: A természetes hatású végeredmény kidolgozás, karakterizálás és fényégetés után.

Befejezés és összefoglalás

Az utolsó égetést követően kidolgoztam gyémántokkal a felszínt. A további munkálatokat korong formájú gumipolírozóval végeztem. A fényégetéssel kombinálva még célzottan raktam fel VITA AKZENT Plus EFFECT STAINS 06-ost (rozsdavörös) a karakterizáláshoz. A próbát követően be lehetett ragasztani a restaurációkat. A pontos színmeghatározásnak, jó tervezésnek és fogtechnikai tudásnak köszönhetően sikerült a VITA VM 9 segítségével természetes, élethű restaurációt készíteni. Minden résztvevő teljesen elégedett volt az esztétikai eredménnyel.

Han Luo
Forrás: DP Hungary