Finn kutatás bizonyítja szájüregi baktériumok jelenlétét stroke-os betegek agyi embóliájában

452

A finnországi Tampere Egyetem kutatói felfedezték, hogy a stroke-os betegek agyi embóliái orális patogének DNS-ét tartalmazzák

75 agyvérzéses betegből kiszívott vérrögöket analizáltak, melyeket neurointervenciós radiológusok távolítottak el életmentő kezelés során.

A mintákat bakteriális DNS megkettőzésével tanulmányozták, mely kimutatta, hogy a kiszívott vérrögök 79%-a tartalmazott olyan bakteriális DNS-t, mely a fogaktól eredeztethető.

A kutatás bemutatása az Amerikai Szív Egyesület újságában jelent meg.

Évtizedes Tanulmány

A tanulmány része egy kutatási projektnek a Tampere Egyetemen, mely 10 évig vizsgálta a bakteriális fertőzések hatásait kardiovaszkuláris betegségek kialakulásában.

A kutatócsoport már előzőleg megmutatta, hogy ugyanaz az odontogén baktérium van jelen a hirtelen elhalálozott pácienseknek a koronaérszűkületében, a kiszívott vérrögökben, a myocardialis infarktust szenvedett betegek artériás vérében, a rupturált agyi aneurizmákban és az alsó végtagi mélyvénás trombózist szenvedett betegek eltávolított vérrögeiben.

Az agyi artériák trombózisa okozza a stroke-os esetek 87%-át, és a legtöbb vérrög a karotid artériaszűkületekben ered, ahonnan tovább vándorolnak az agyi cirkulációt elzárni.

Az eredmények kimutatták, hogy nagymértékű streptococcus viridan DNS – mely a szájüreg normál baktériuma – volt található az agyi vérrögökben a normális vérmintákhoz képest ugyanazoktól a páciensektől.

A szájüregben a streptococcus baktériumok ártalmatlanok, de ha bekerülnek a keringésbe, sok más dolog mellett akár a szívbillentyűk fertőzését is okozhatja.

A streptococcus baktérium közvetlenül tud bizonyos thrombocyta receptorokhoz kapcsolódni, ezáltal megnövelve a véralvadás kockázatát és ezáltal hajlamosítva a beteget a vérrögök kialakulására).

A tanulmány tehát megmutatja, hogy az orális egészség és a megfelelő dentálhigiéné sokkal fontosabb a teljes egészség szempontjából, mint azt valaha gondoltuk, és arra is fényt vet, hogy a kezeletlen szájüregi fertőzések komoly egészségügyi problémát, vagy akár halált is okozhatnak.

Forrás: www.dentistry.co.uk