Cirkonhíd multilayer eljárással

A híd vesztibulárisan és palatinálisan.

Digitális gyártású cirkóniumhidak 2007 óta készülnek. A híd váza készült cirkonkerámiából. Ezt követően leucitkerámiát rétegeznek és égetnek leplezőanyagként a vázra. A multilayer eljárás során transzlucens cirkonkerámiával dolgozunk. A korona és a híd nem két különböző anyagból készül, azaz cirkon- és leucitkerámiákból, hanem transzlucens cirkónium-dioxidból.

HA A RESTAURÁCIÓT EGY ANYAG alkotja, az megakadályozza, hogy leplezőanyag pattanjon le csikorgatás következtében. A többrétegű, színátmenetes cirkónium-dioxidnak két változata létezik: STML – szuper-transzlucens multilayer cirkon és UTML – ultra transzlucens többrétegű cirkon.

A beszkennelt minta.

Az STML anyag többrétegű cirkónium-dioxid, szín- és transzlucencia-fokozatokkal. Az UTML cirkónium-dioxid üvegszerűen transzlucens cirkónium-dioxid, a legmagasabb transzlucenciával.

Az anatómikus híd.
A híd illesztése (nesting).
A híd a mintán.

Háromtagú híd UTML cirkonból

21-23 közé készítettünk hidat UTML cirkónium-dioxidból. Szokásos módon, először a megrendelést gépeltük be a szoftverbe, majd kiválasztottuk az anyagot. Következő lépés volt a szkennelés. Végül kiblokkoltam a csonkokat, és teljes anatómikus formát terveztem.

Mivel a színátmenetes cirkon nyerstömb színfokozat rétegeket tartalmaz, a hidat ennek figyelembevételével kell elhelyezni benne a maráshoz. Ehhez használjuk a Nesting modult. A dentinzománc eloszlásnak megfelelően illesztjük a hidat inkább dentinmag, vagy él irányba.

Ezt követően az STL-adatállományt frézközpontba, vagy a saját frézgéphez küldjük. Utána felpasszítjuk a mintára a munkát, ellenőrizzük az okklúziót, és végrehajtjuk a szükséges apró korrekciókat. Festés és fényégetés következik.

A híd vesztibulárisan és palatinálisan.

Összefoglalás

A multilayer-rendszer a fogpótlás készítésének automatizálása irányába tett további lépés. Több biztonságot kínál, mert ennél az anyagnál nincs lepattanás. Esztétikája véleményem szerint a standard kézi rétegzésű pótlásénak felel meg.

Andreas Buschmann (Németország)
Forrás: DP Hungary