A kommunikáció a fogorvossal az egészség egyik fő kulcsa

399

A szájbetegségek elkerülésével kiszűrhető egy sor komoly egészségügyi probléma a szív- és érrendszeri megbetegedésektől kezdve a a diabéteszen át a légzőszervrendszeri panaszokig. Ugyanakkor a legtöbb ember fél fogorvoshoz menni: az egészség egyik fő kulcsa tehát a fogorvos és a beteg közötti gördülékeny kommunikációban rejlik – derül ki a Floridai Egyetem friss felméréséből.

Számos oka lehet annak, ha valaki elkerüli a fogorvost: anyagilag nem engedheti meg magának a kezeléseket, tart a fájdalomtól, esetleg attól, hogy egyéb egészségügyi gondokra is fény derül a vizsgálatok során. Az, hogy valaki mennyire érzi fontosnak a rendszeres fogorvosi szűrést, több tényező függvénye: faj, nem, végzettség, kor és anyagi helyzet. Azt, hogy valaki mennyire képes mérlegelni az egészségével kapcsolatos döntései súlyát, egészségügyi írástudásnak (health literacy) nevezzük.

Az egészségügyi írástudás mértéke azonban fejleszthető, és ez elsősorban a kommunikációval kezdődik: nagyon sok múlik azon, hogy egy szegényebb, elmaradottabb térség fogorvosi rendelője milyen kommunikációs stratégiákat választ, és maguk az orvosok mennyire megközelíthetőek. Fontos, hogy a fogorvos a technikai kifejezések helyett érthető, hétköznapi módon beszéljen a beavatkozásokról a pácienseknek, és türelemmel tudja kezelni az akár irracionális félelmet is.

A felmérést vezető Yi Guo segédprofesszor elmondta, hogy az ismeretterjesztő anyagokat úgy kellene átírni, hogy azt egy hatodik osztályos gyerek is könnyen megértse. Ezekből fontos, hogy a páciens megértse, hogy a szája egészsége a teste egészének egészségével függ össze, tehát elengedhetetlenül fontos, hogy rendszeres fogorvosi szűrésen vegyen részt, és a problémákra időben megoldást keressen egy szakember segítségével.

Forrás: medipress.hu