A fogászat „technikai sport”

495

Óriási érzés, hogy képesek vagyunk tökéletesen  uralni az anyagot, és nem az anyag szabja meg a lehetőségeinket.

[box type=”shadow” ]Dr. Bud Mopper Glenview-ban (Illinois állam) tart fenn magánpraxist, ahol már 40 éve foglalkozik esztétikai fogászattal. Nemzetközileg az esztétikai fogászat elismert előadója, aki a kompozitbondozás területén különleges hangsúlyt fektet a direkt technikák alkalmazására. Társszerzôje „A Complete Guide to Dental Bonding” (A fogászati bondozás teljes ismertetője) című könyvnek, mely az első, fogszakorvosoknak szóló bondozási technikákat bemutató kiadvány volt. Tagja az Esztétikai Fogászati Akadémiának és az Amerikai Gyermekfogászati Szakkollégiumnak, alapító- és akkreditált tagja az Amerikai Kozmetikai Fogászati Akadémiának és az Amerikai Fogászati Kollégiumnak. Több neves egyetemen oktat direkt bondozási technikát. Tulajdonosa az Amerikai Kozmetikai Fogászati Akadémia két legjelentősebb kitüntetésének, valamint birtokosa a New York-i Egyetem Fogorvosi Kollégiuma Irwing Smigel-díjának. Az Esztétikai Világkongresszustól Életműdíjat kapott. Igazgatója a chicagói Esthetic Excellence Oktatási Központnak, és alapítója és társelnöke a Cosmedent Inc.-nek[/box]

Manapság a fogorvosok jelentős része a porcelánhéjakat részesíti előnyben az esztétikai fogászatban. Ön egy másik utat választott. Szinte az egész életét a minimálinvazív direkt héj technikának szentelte. Társszerzője volt annak a könyvnek (A Complete Guide to Dental Bonding), mely elsőként ismertet- te részletesen ezt az eljárást.

Mi volt az oka annak, hogy a direkt héjak mellett tette le a voksát?

40 évvel ezelőtt még nem létezett porcelán héjanyag vagy hasonló. Ha egy fog színét, formáját meg akartuk változtatni, vagy egy fogat felépíteni, csak kompozit állt rendelkezésünkre. Ez ily módon meghatározta a választásomat, hisz nem volt egyéb lehetőségem. Az már más lapra tartozik, hogy én teljesen másképp kezeltem ezt az anyagot, mint bárki más. Saját felhelyezési technikát dolgoztam ki, mellyel a végeredmény egészen szép lett, de természetesen nem összehasonlítható a mai anyagokkal készült restaurációkkal.

Milyen buktatókkal szembesült ezen az úton?

A legnehezebb annak elfogadtatása volt, hogy a kompozit működőképes anyag. Sokan állították, hogy nem lehet vele dolgozni, nem marad fönt. Ennek oka elsősorban a nem megfelelő használat volt. A fogászat, mint tudjuk, egy „technikai sport”. Ahhoz, hogy jó eredményt érjünk el, el kell sajátítani a meg- felelő technikát. Óriási érzés, hogy képesek vagyunk tökéletesen uralni az anyagot, és nem az anyag szabja meg a lehetőségeinket. Abban az időben az USA-ban egyedüliként használtam a kompozitot színek megváltoztatására, új formák kialakítására. A legnehezebb feladat a szkeptikusok meggyőzése volt, például az előadásaimon. S lám, az idő engem igazolt. Ma már elismerik a kompozitok értékét.

Képesek a direkt héjak felvenni a versenyt a porcelánhéjakkal?

Amennyiben valaki jól ismeri a kompozitokat és a felhelyezési technikákat, akkor véleményem szerint a kompozit sok tekintetben jobban teljesít, mint a porcelán. Kiváló a statikája, a biológiai kompatibilitása, kiemelkedőek a hosszú távú eredmények. Ha egy kompozit idővel veszítene fényességéből, újból felpolírozható, ugyanez nem mondható el a porcelánról. Egy jó kompozit hosszú távon megőrzi a színét. Ha egy kompozitból készült restauráció sérül, könnyen javítható, szemben a porcelánnal. Persze ezek a kivételes tulajdonságok csak egy jó kompozitra érvényesek.

Köztudott, hogy Ön nemcsak praktizál, oktat, hanem társtulajdonosa is a Cosmedent Inc.-nek. Miért volt szükség egy tömőanyagokat előállító cég alapítására, hisz rengeteg gyártó van a piacon?

Először is, mi már régi motorosnak számítunk. 31 évvel ezelőtt, amikor a Cosmedentet létrehoztuk, még korántsem volt ilyen telített a tömőanyagpiac. Másodszor, egyszerűen szükség volt rá, hogy ez a cég megszülessen, mert az akkori kompozitok nem voltak alkalmasak igényes restaurációk készítésére. Nem voltak például VITA színek. Mi voltunk az elsők, akik VITA színkulcs alapján gyártottunk tömőanyagokat. Elsőként alkalmaztunk kiegészítő anyagokat, opakereket, tinteket. Képzeljék csak el, hogy olyan színek voltak akkoriban, mint GO, UO. Senki nem tudta pontosan, hogy mi is van a tubusban. Próbálta az ember ezekből az anyagokból kikeverni a megfelelő színt, aztán vagy sikerült, vagy nem. A Cosmedent máig a leginnovatívabb tömőanyaggyártó. Túlzás nélkül mondhatom, hogy a többi gyártó figyel a gondolatainkra. Büszke vagyok arra, hogy képesek voltunk stimulálni az egész kompozitot gyártó piacot.

Sok fiatal megirigyelhetné az Ön vitalitását. Honnan van energiája praktizálni, oktatni és céget is vezetni egy személyben? Mi viszi előre?

Azt mondanám, hogy mindaz, amit már eddig is említettem. Egyszerűen élvezem, amit csinálok. Leírhatatlan az érzés a munkánkkal elégedett, boldog páciensek láttán. Nem pusztán a pénz motivál bennünket, sokkal inkább pácienseink elismerése, dicsérete. Mindig is azt mondtam, hogy az a fogászat, amit egész életemben folytattam, arról szólt, hogy az emberek mosolyogjanak. Ugyanakkor az, hogy át is tudom adni, amit csinálok, állandóan ösztönöz. Azt hiszem, vannak, akik ügyesebbek a direkt- héj-készítés terén, talán tanítottam is őket, de nem gondolom, hogy létezik olyan ember, aki nálam jobban értené a kompozitok különböző aspektusait, hogy melyik anyag hogyan viselkedik a rétegzési eljárásokban. Így a kompetenciám a tanításra, úgy érzem, elvitathatatlan. Igyekszem a kurzusaimon felnyitni a kollégák szemét. Örömmel látom később, hogy a „tanítványaim” a sikereket megtapasztalva, ugyanolyan lelkesek és el- kötelezettek, mint jómagam annyi év után is.

Végül arról, hogy mi hajt még előre. Először is nagyon jó emberek vesznek körül, csodálatos üzlettársam van. Mi nem egy multinacionális cég vagyunk, ez egy családi vállalkozás, ezáltal sokkal rugalmasabbak is vagyunk, mint a versenytársaink. Kiváló kémikusokkal dolgozunk együtt, de az ötletek tőlünk származnak, hisz a szék mellett dolgozó fogorvos tudja a legjobban, hogy mire lenne szüksége. Mi megálmodjuk az anyagokat, a vegyészeink pedig megvalósítják.

Ez a titka a sikereinknek is. Azt gondolom, hogy a legjobb anyagokat fejlesztettük ki, s ez nem egy szubjektív vélemény. A Reality 5* olyan, mint a filmszakmában az Oscar-díj. Óriási dolog, ha valaki megkapja. Nemcsak szakmai elismerés, hanem egyben üzleti siker is. Hirtelen össze sem tudom számolni, hogy hányszoros „Oscar-díjasok” az anyagaink. Emellett többször kiérdemeltük az „Év terméke” kitüntetést is.

Munkásságáért több elismerésben is részesült. Megkapta többek között oktatói munkájáért az Amerikai Kozmetikai Fogászati Akadémia „Lifelong Commitment to Providing Excellence in Continuing Education” díját, valamint az esztétikai fogászatban nyújtott teljesítményéért az „Outstanding Contribution to  Cosmetic Dentistry” elismerést. Tulajdonosa az Irwin Smigel-díjnak, és nemrégiben Életműdíjat is átvehetett  Londonban az Esztétikai Fogászat Világkongresszusán.  Melyik kitüntetésére a legbüszkébb?

Nem tudnék csak egyet kiemelni. Minden kitüntetésre nagyon büszke vagyok. Mindegyik fontos  volt  az  életemben.  Ki- mondhatatlanul  jó érzés, amikor az ember munkáját elismerik és tekintélyt szerez.

Ha választania kellene a praxis, az oktatás és a cégvezetés között, melyiket választaná?

Szerencsére nem  én  vezetem a  céget, hanem a tulajdonostársam, egyben személyes jó barátom, Michael O’Malley. Egyébként mindent szeretek, amit csinálok. Szerencsésnek érzem magam, hogy praktizálhatok, taníthatok, terméket fejleszthetek, s ezzel részese lehetek a  fogászati iparnak. Mégis talán  a  rendelői munkát  szeretem  a  legjobban. A  páciensek elégedett, hálás mosolya igazi ajándék, még ha patetikusan hangzik is.

A Renamel sikeres alkalmazásához szükség van különleges képességekre, művészi kreativitásra?

Minden kompozitnak megvan a  saját technikája. Természetesen nem árt, ha vala- kiben van némi művészi hajlam, de ezeket a dolgokat tanulni is lehet. Ezért oktatunk.

A Renamel rendszer valami egészen más, mint az egyéb kompozitok. Könnyen tanulható,  hisz elkészítettünk hozzá  egy  ún.  „szakácskönyv” módszert. A  könyvben minden  fellelhető a  színektől a  fogak struktúrájáig, részletesen  kifejtve. Lehet, hogy ezenkívül szükség lesz még egy hands-onra vagy workshopra is, hogy ne csak olvassunk róla, hanem lássuk is.

Jómagam nem vagyok művész, soha nem is voltam, de folyamatosan fejlesztettem a képességeimet.

A Renamel  rendszer megértése egyáltalán nem  bonyolult. Csak el kell olvasni a róla szóló könyvet, eljönni egy előadásra, s látni fogják, hogy a rendszer elemei hogyan kapcsolódnak össze, nagyon egyszerűvé téve az anyagok használatát.